Hoppa till innehåll

Religion


kola_king

Rekommendera inlägg

Gäst MacGyver

Personligen tror jag mer på tomten än någon religion ;)

Åh, men det beror väl på hur "religion" definieras?

 

SAOL's definition på "religion" är "ett sammanhängande trossystem", en TRO behöver inte vara riktig.

 

Var inte du väldigt troende förr?
Ja det var han och det var så jävla roligt och tragiskt på samma gång, "Israel och USA är de goda!" etc. etc. :lol:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Personligen tror jag mer på tomten än någon religion ;)

Åh, men det beror väl på hur "religion" definieras?

 

SAOL's definition på "religion" är "ett sammanhängande trossystem", en TRO behöver inte vara riktig.

 

Klart det inte behöver vara, men på samma sätt kan man väl definiera Tomten som en huvudperson i en religion? :wacko:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Klart det inte behöver vara,

Alla religioner är väl riktiga? :wacko:

men på samma sätt kan man väl definiera Tomten som en huvudperson i en religion? :wacko:
Tomtar är ett sagoväsen från förr i tiden, finns ingen riktig religion kring tomtar. Men visst, beror på hur man ser det. Kulten kring "tomten" är något små barn indoktinerats med precis som människor indoktineras med att deras religion skulle vara den rätta.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjo, men jag menar att jag är ateist, skulle vara lite av ett skämt ;)

 

Det jag menade var tron att en gud skapade jorden och himmel/helvete med mera, alla religioner bygger på liknande idéer och det är lite av min definition.

Var det inte du som trodde att gud hade visat dig sin existens eller något sånt?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Varför borde man ens vara stolt över antalet ateister i landet? Humbug!

Visar att befolkningen har en frisk syn på världen, logik och trolighet och inte indoktrinerats, som i USA där kreationism lär ut i många skolor.

 

Från wikipedia: " I Sverige uppger dock 28 % respektive 31 % att de saknar gudstro i två SIFO-undersökningar som utförts på uppdrag av Dagen."

 

Alltså är inte svenskarna så "friska" enligt dig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför borde man ens vara stolt över antalet ateister i landet? Humbug!

 

Visar att befolkningen har en frisk syn på världen, logik och trolighet och inte indoktrinerats, som i USA där kreationism lär ut i många skolor.

 

Från wikipedia: " I Sverige uppger dock 28 % respektive 31 % att de saknar gudstro i två SIFO-undersökningar som utförts på uppdrag av Dagen."

 

Alltså är inte svenskarna så "friska" enligt dig...

 

Tycker det är skoj själv hur siffrorna varierar.

Men du kanske inte tänkte på att många undersökningar delar upp ateister med agnostiker. För nej, 69-72% av Sveriges befolkning tror inte på en högre makt.

Och japp, till viss del så anser jag att en starkt ateistisk befolkning tyder på att lite sans och vett faktiskt lärs ut, och inte teologiskt skit.

 

I övrigt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5782883.ab

 

Fail.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...