Hoppa till innehåll

Datorproblem


Zettan

Rekommendera inlägg

Dammsugare funkar också. Man måste bara ha lite precision.

Blev lite skraj när jag damsög i en damhåla (en dator) ovanpå grefikkortet. Det rasslade till i slangen...

Vet dock ej vad det kan ha varit, den visade inga symtom på skada.

 

Det är överhettning som de andra säger. Om den startar om sig med kortare och kortare intervall så är det nog bra om man har reservdelar. Ett moderkort gick paj för mig en gång. Det var bara att byta så var grejen fixad. Var troligen en kondensator som hade pajat (kanske hade man kommit åt den och satt den på sniskan). Hade kunnat vara grafikkortet som det hände för mig med en annan dator för några månader sedan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dammsugare funkar också. Man måste bara ha lite precision.

Blev lite skraj när jag damsög i en damhåla (en dator) ovanpå grefikkortet. Det rasslade till i slangen...

Vet dock ej vad det kan ha varit, den visade inga symtom på skada.

 

Det är överhettning som de andra säger. Om den startar om sig med kortare och kortare intervall så är det nog bra om man har reservdelar. Ett moderkort gick paj för mig en gång. Det var bara att byta så var grejen fixad. Var troligen en kondensator som hade pajat (kanske hade man kommit åt den och satt den på sniskan). Hade kunnat vara grafikkortet som det hände för mig med en annan dator för några månader sedan. :)

Hur precis du än är så kan det fortfarande bli statisk elektrisitet vilket leder till att datorn förstörs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Dammsugare funkar också. Man måste bara ha lite precision.

Blev lite skraj när jag damsög i en damhåla (en dator) ovanpå grefikkortet. Det rasslade till i slangen...

Vet dock ej vad det kan ha varit, den visade inga symtom på skada.

 

Det är överhettning som de andra säger. Om den startar om sig med kortare och kortare intervall så är det nog bra om man har reservdelar. Ett moderkort gick paj för mig en gång. Det var bara att byta så var grejen fixad. Var troligen en kondensator som hade pajat (kanske hade man kommit åt den och satt den på sniskan). Hade kunnat vara grafikkortet som det hände för mig med en annan dator för några månader sedan. :)

Hur precis du än är så kan det fortfarande bli statisk elektrisitet vilket leder till att datorn förstörs.

 

Det tror jag är väldigt liten risk, eller hur stor risk är det tror du? På typ Supporten till datorn så sa de bara åt mig att damsuga, fungerar galant ;)

Men även om datorn är utdragen och man har tagit på den lite snabbt (för att få bort statisk elektricitet)?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

jag dammsugade alla ställen ja kunde komma åt i datorn men det händer bara samma sak :(

Ja, testa att köpa en till fläkt som du monterar. Det kostar ungefär 99:-

Du kan också ta av chassit, det har jag gjort. Sänker temperaturen i datorn med ca 10 grader skulle jag tro

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...