Dave37 Skrivet 16 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Januari 2009 (redigerat) newsflash, en atom är pytteliten så man kan inte se en enskild atom. som ett exempel kan vi ta vatten. 18 gram vatten är en mol vatten. och en mol är 6*10^23 atomer. vilket med andra ord är 600000000000000000000000 atomer...en mol vatten är ungefär 6,022x10^23 st vattenmolekyler. Redigerat 16 Januari 2009 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
xantanos Skrivet 17 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 17 Januari 2009 newsflash, en atom är pytteliten så man kan inte se en enskild atom. som ett exempel kan vi ta vatten. 18 gram vatten är en mol vatten. och en mol är 6*10^23 atomer. vilket med andra ord är 600000000000000000000000 atomer...en mol vatten är ungefär 6,022x10^23 st vattenmolekyler. så sant så sant, skrev visst lite fel där Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MursCruento Skrivet 27 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 27 Januari 2009 Min NO-Lärare säger att man inte kan se en atoms inre. Dock har jag fått reda på att man kan göra det med elektronmikroskop från obekräftade källor, och nu är jag förvirrad. Kan någon dra detta för mig?Nej man kan inte se en atom med blotta ögat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 30 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Januari 2009 Min NO-Lärare säger att man inte kan se en atoms inre. Dock har jag fått reda på att man kan göra det med elektronmikroskop från obekräftade källor, och nu är jag förvirrad. Kan någon dra detta för mig? Nej man kan inte se en atom med blotta ögat. Nej, men om man använder ett speciellt microskop, som dom har snackat om i 2 sidor nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
xantanos Skrivet 30 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Januari 2009 och något andra har motsagt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 30 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Januari 2009 om man inte kan se atom kärnor lr atomer hur f*n vet man hur många protoner och neutroner det finns i dom?För att man kan väga atomerna och därefter räkna ut vad dem innehåller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
xantanos Skrivet 30 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Januari 2009 sen kan man tillägga att i mycket att de man håller på med om atomer är teorier, inte bekräftad fakta Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 30 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Januari 2009 Hmm ja de kan vara rätt bra att göra.. Men nästan allt inom atom/kärnfysik är teorier, precis som Kosmofysik(heter det va???). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 31 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2009 (redigerat) Hmm ja de kan vara rätt bra att göra.. Men nästan allt inom atom/kärnfysik är teorier, precis som Kosmofysik(heter det va???).finns väldigt få naturventenskapliga ting som är bevisade, om det finns nån, möjligtvis typ arkimedes princip. Redigerat 31 Januari 2009 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 31 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2009 Hmm ja de kan vara rätt bra att göra.. Men nästan allt inom atom/kärnfysik är teorier, precis som Kosmofysik(heter det va???).finns väldigt få naturventenskapliga ting som är bevisade, om det finns nån, möjligtvis typ arkimedes princip. Det finns en hel del naturvetenskapliga teorier som är bevisade att dem stämmer... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Symptom Skrivet 1 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 1 Februari 2009 (redigerat) Hmm ja de kan vara rätt bra att göra.. Men nästan allt inom atom/kärnfysik är teorier, precis som Kosmofysik(heter det va???). finns väldigt få naturventenskapliga ting som är bevisade, om det finns nån, möjligtvis typ arkimedes princip. Det finns en hel del naturvetenskapliga teorier som är bevisade att dem stämmer... mja, man kan anta en teori och utgå från att den stämmer. närsomhelst skulle man kunna motbevisa den och utgå från en annan teori istället. Redigerat 1 Februari 2009 av Symptom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 1 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 1 Februari 2009 Hmm ja de kan vara rätt bra att göra.. Men nästan allt inom atom/kärnfysik är teorier, precis som Kosmofysik(heter det va???). finns väldigt få naturventenskapliga ting som är bevisade, om det finns nån, möjligtvis typ arkimedes princip. Det finns en hel del naturvetenskapliga teorier som är bevisade att dem stämmer... det finns inga teorier som är bevisade, för då hade de inte varit teorier längre. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.