Hoppa till innehåll

Déjà Vu...


360Xbox

Rekommendera inlägg

  • Svar 49
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Har det typ 3-5 gånger i veckan. Hade det typ 5 gånger per dag när jag var mindre. Jag var svinrädd då varje gång det hände men nu är jag så van att jag inte reagerar alltför mycket..

Men jag gissar på att hjärnan stängs snabbt, eller "startar om" på något konstigt sätt. Jag känner mig ofta väldigt tom i huvudet när jag vaknar upp från Déjá Vu:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Googlade på Déjà-vu och hittade nåt i illustrerad vetenskap.

 

"Déjà-vu beskrevs för första gången på 1880-talet. Sedan dess har man fört fram ett stort antal teorier, utan att man dock har kommit fram till någon egentlig förklaring. Freud ansåg att déjà-vu uppträder, när en person plötsligt påminns om en fantasi. Andra har sett déjà-vu som ett symptom på dålig kontakt med verkligheten. Ingen av dessa uppfattningar har dock speciellt många anhängare idag. De flesta anser att déjà-vu beror på spridda likheter mellan en nuvarande och en tidigare hågkommen situation. Till exempel har den holländske psykiatrikern Herman Sno föreslagit att minnen lagras som hologram. Till skillnad från fotografier innehåller varje del av hologrammet den information som krävs för att skapa hela bilden. Ju mindre bitar man har desto suddigare blir dock bilden. Déjà-vu uppkommer i så fall när en detalj i en aktuell upplevelse matchar en liten del av en tidigare, så att en suddig bild av gamla erfarenheter blandas med den nuvarande situationen. Något som kanske talar för den teorin är att upplevelsen av deja-vu i regel är speciellt stark, om man är okoncentrerad, till exempel i samband med att man är mycket upphetsad, utmattad eller sjuk. "

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ytterligare en teori är att en déjà vu skulle vara en förmåga i hjärnan vi inte kan använda annars, att det skulle vara hjärnans sätt att logiskt förutse vad som bör eller kan hända. Under perioder i livet då man sover dåligt och är trött under dagarna, kan déjà vu uppkomma flera gånger dagligen.

 

Jag sover ganska dåligt och är ofta trött under dagarna och jag upplever déjà vu ganska ofta..

Det är svårt att förklara hur det känns men de är som sagt väldigt skummt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fick det ofta när jag va mindre :D ganska coolt. det kändes som man hadde drömt om grejen en vecka innan det hände typ.

 

fick det ofta när jag va mindre :D ganska coolt. det kändes som man hadde drömt om grejen en vecka innan det hände typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...