Hoppa till innehåll

Fredagen Den 13:e


360Xbox

Rekommendera inlägg

Imorn kommer det va Fredagen den 13:e.

Dom flesta bryr sig inte om de, vissa bryr sej, för att det sägs att det är en otursdag.

 

Teorier:

Fredagen den 13 är enligt skrock en otursdag. Det finns flera olika hypoteser varför fredagen den trettonde uppfattas så. En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var också så att Jesus dog på en fredag.

 

En annan hypotes grundar sig på att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.

 

Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan konspirerade så att Balder dog. [1]

 

Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Talet 13 betraktas som ett magiskt tal inom folktro och magi. Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen; antika trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.

 

Triskaidekafobi är en rädsla (fobi) för talet tretton och fobi för fredagen den 13 specifikt kallas Paraskavedekatriafobi.

 

 

KÄLLA: WIKIPEDIA

 

 

 

 

 

Men vars jag vill komma är:

Har ni nån gång fått "ovanligt mycket" otur på fredagen den 13:e?

Bryr ni er om fredagen den 13:e?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Håller med om att det med Jesus kan spela lite roll. Men allt annat som folk kommer på och påpekar att Fredagen den 13 faktiskt är en otursdag, är jag ganska säker på inte är sant. Om det skulle varit den Torsdag den 20:e skulle det nog gå att hitta lika mycket negativa händelser som just Fredagen den 13.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Darkshiver

Jesus har aldrig funnits tror jag, därför tror jag att allt det här med Fredagen den trettonde är ren och skär bullshit, man skapar omedvetet allt olyckligt själv tror jag..Dessutom, så har jag ju sovmorgon eftersom min lärare ska till Frankrike..Otur? HELL NO!

 

+ att det enda som man kan tycka är roligt med Fredagen den trettonde är ju filmserien.. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jesus har aldrig funnits tror jag, därför tror jag att allt det här med Fredagen den trettonde är ren och skär bullshit, man skapar omedvetet allt olyckligt själv tror jag..Dessutom, så har jag ju sovmorgon eftersom min lärare ska till Frankrike..Otur? HELL NO!

 

+ att det enda som man kan tycka är roligt med Fredagen den trettonde är ju filmserien.. (:

Wow, du tror mycket du.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Darkshiver

Jesus har aldrig funnits tror jag, därför tror jag att allt det här med Fredagen den trettonde är ren och skär bullshit, man skapar omedvetet allt olyckligt själv tror jag..Dessutom, så har jag ju sovmorgon eftersom min lärare ska till Frankrike..Otur? HELL NO!

 

+ att det enda som man kan tycka är roligt med Fredagen den trettonde är ju filmserien.. (:

Wow, du tror mycket du.

 

 

Ja, jag kan ju inte skriva att jag vet saker som jag inte vet? För då kommer alla ni hajar och; BEVISA :'CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC !1!1elevenone!1! och så vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...