Hoppa till innehåll

Är Helt Borta :/


D48
 Dela

Rekommendera inlägg

ok ska försöka förklara det bästa jag kan nu då:

vi har 3 datorer och vi har modem på en av dom och vill ha internet på dom två andra.

fråga: moste vi ha en router till varje dator för att koppla ihop det med sladd?

 

eftersom jag ska ha min dator till att ladda ner och spela på så vill jag inte tappa för mkt i hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Här är 'kontakt hålen'. :P

Ethernet / Internet = Modem -> Router.

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

 

Det är ju knappast WAN. :P

Har för mig att det heter Wlan (wireless local area network)

 

Ja, det heter Wlan.

WAN = Wide Area Network, vilket betecknar något som är större än ett Wlan. Ungefär som ett företag eller något liknande, skola kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok ska försöka förklara det bästa jag kan nu då:

vi har 3 datorer och vi har modem på en av dom och vill ha internet på dom två andra.

fråga: moste vi ha en router till varje dator för att koppla ihop det med sladd?

 

eftersom jag ska ha min dator till att ladda ner och spela på så vill jag inte tappa för mkt i hastighet.

-->

 

Här är 'kontakt hålen'. :P

Ethernet / Internet = Modem -> Router.

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

 

Det är ju knappast WAN. :P

men jag vill ha så bra hastighet som möjligt därför så sätter jag hellre en sladd från modemet till routern.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, självklart så behöver ni inte en router för varje dator.

Som jag sade tidigare, det finns ju LAN portar som sköter det. Finns det inte tillräckligt många portar, köp en switch.

Du måste koppla ihop datorerna som ska gå genom kabel med en nätverkskabel på varje LAN port, såklart.

De datorer som går genom trådlöst behöver bara ansluta.

Förklarat tillräckligt bra?

 

Edit: du måste dra en sladd ifrån modemet till routern ändå.

 

Här är 'kontakt hålen'. :P

Ethernet / Internet = Modem -> Router.

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

 

Det är ju knappast WAN. :P

men jag vill ha så bra hastighet som möjligt därför så sätter jag hellre en sladd från modemet till routern.

 

Jag förklarade bara hur det såg ut.

Först kopplar du i kabeln ifrån Modemet till Routern, sedan kopplar du i datorerna som ska gå genom LAN och ansluter datorerna som ska gå genom trådlöst.

 

Redigerat av gun_man
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok ok det verkar funka med att koppla en sladd från routern till min dator men för att kunna gå in på internet och sånna platser behövs en Kod från routern. vad menar dom? den som finns på baksidan? hittar den inte...

Redigerat av Fatal1tyPro
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju vara krypterings nyckeln, eller lösenordet till routern.

Gå in på routerns kontrollpanel (Standard-gateway) och kolla inställningarna, om du inte kan lösenordet så får du försöka fixa fram det. :P Det brukar vara admin som default.

 

Edit:

Vad har du för Router?

ZyXEL -.- men hur kommer man till routerns kontrollpanel?

 

för just nu så är det bara lokalt anslutet står det.

Redigerat av Fatal1tyPro
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du har Vista:

 

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Visa datorer och enheter

 

Högerklicka på routern och välj "Gå till enhetens webbsida" eller liknande.

nej på den datorn jag har modemet på är det XP på och den datorn jag vill ansluta är det Vista på.

 

ok ok men gjorde som du sa (typ).

kontrolpanelen>nätverks och internet anslutningar>nätverksanslutningar där så tryckte jag och titta på spport och hitta ngt med standard gateway, nätmask, ip adress. är det där jag ska titta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...