Hoppa till innehåll

Kemi Hjälp!


:Fuskaren:
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej jag har några uppgifter som jag skulle behöva svar till:

1. Antag att du en varm sommardag öppnar kylskåpsdören för att kyla ned köket. Vad tror du händer?

2. Vad sker det för energiövergångar med den kemiska energin i bensinen när man kör en bil?

3 Hur är det tänkt att slutförvaring av avfall från kärnkraftverk ska fungera?

4. Vad innebär reglering av sjöar och vattendrag flr energiändamål=

5 Vilken är den energikälla som utnyttjas mest i det svenska samhället?

6. Hur kommer det sig att mänskligheten forstätter att använda olja trots nackdelarna?

7. Varför är elektricitet en energibärare men inte en energikälla?

8. Vilka är riskerna för miljön respektive för dem som arbetar med detta vid:

-Brytning av järnmalm

-utvinning av olja

-brytning av stenkol, både under jord och idagbrott?

9. Vilka andra problem uppkommer vid hantering av:

-Kol

-Olja

-Bibränslen

10. Går det att säga något allmänt om skillanderna i energianvändning mellan den rika och den fattiga delen av världen?

11. Hur kan man fröklara att det även bland rika industraialiserade länder är stor skilllnad i energianvändning?

 

Jag skulle verkligen behöva hjälp med det här, tacksam för svar även om det inte är till allt!!

Om ni svarar på allt får ni 2400 fuska mynt, annars får ni 200 per fråga!! obs fråga 8 och 9 är inte 200 per punkt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3

Avfallet ska kunna placeras i avfallsbehållare och avfallet ska omges med konstgjorda barriärer av koppar och lera.

Dessa avfallsbehållare ska placeras 500m ner i bergrunden, där den ska ligga och avta radioaktiviteten under många många många år.

 

 

Jag har ju svar på dem andra också men är rädd för att dem inte stämmer så jag skriver inte dem.

Men här är några iaf.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Ubuntu

Gör dina egna läxor. -_- Men svaret på 6 kan jag ge dig, och det är eftersom att folk blir giriga och tjänar pengar på oljan. Vi har alltså kapitalismen att beskylla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag har några uppgifter som jag skulle behöva svar till:

1. Antag att du en varm sommardag öppnar kylskåpsdören för att kyla ned köket. Vad tror du händer?

2. Vad sker det för energiövergångar med den kemiska energin i bensinen när man kör en bil?

3 Hur är det tänkt att slutförvaring av avfall från kärnkraftverk ska fungera?

4. Vad innebär reglering av sjöar och vattendrag flr energiändamål=

5 Vilken är den energikälla som utnyttjas mest i det svenska samhället?

6. Hur kommer det sig att mänskligheten forstätter att använda olja trots nackdelarna?

7. Varför är elektricitet en energibärare men inte en energikälla?

8. Vilka är riskerna för miljön respektive för dem som arbetar med detta vid:

-Brytning av järnmalm

-utvinning av olja

-brytning av stenkol, både under jord och idagbrott?

9. Vilka andra problem uppkommer vid hantering av:

-Kol

-Olja

-Bibränslen

10. Går det att säga något allmänt om skillanderna i energianvändning mellan den rika och den fattiga delen av världen?

11. Hur kan man fröklara att det även bland rika industraialiserade länder är stor skilllnad i energianvändning?

 

Jag skulle verkligen behöva hjälp med det här, tacksam för svar även om det inte är till allt!!

Om ni svarar på allt får ni 2400 fuska mynt, annars får ni 200 per fråga!! obs fråga 8 och 9 är inte 200 per punkt

1. Värme strömmar in p.g.a trycket i kylskåpet. Kylan faller till marken och kylen blir varm.

 

2. Från flytande form till gas form.

 

5. Elektricitet.

 

6. Det är ett bra förbränningsmaterial som är billigt att framställa.

 

Det är många frågor som är knepiga att svara på då de inte verkar ha något sammanhang med resten av frågorna.

Redigerat av Boffaroffe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lol. eller så är det kyla som är mindre kall?

facepalm.jpg

Kyla är negativ värme, kyla är brist på eller avsaknad av energi. :_

 

Kyla är ett brist på bättre namn. Om kyla skulle vara negativ värme, så skulle det finnas något som skapade kyla/var kyla, och det finns inte. Ett annat mot argument är att om det är 30 grader ut, och du går in i ett ställe där det är 5 grader, så kommer du tycka det är kallt, men om du är ut i ett ställe där det är -30, och går in någon stans där det är 5 grader kommer du tycka det är varmt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som många redan påpekat finns det inte kyla. Beskrivs i termodynamikens andra huvudsats, entropiprincipen.

 

"Värme flödar från varmt till kallt." Med andra ord, kallt strömmar inte till varmt.

 

Och som svar på tvåan, som någon skrev flytande form till gasform på. Det går att utveckla ännu mer, till exempel att bensinen (som är kemisk energi) antänds och skapar värmenergi som sedan omvandlas till kinetisk energi via kolvarna i motorn. Själva gasen är egentligen inte en energiform utan bara en restprodukt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

Och som svar på tvåan, som någon skrev flytande form till gasform på. Det går att utveckla ännu mer, till exempel att bensinen (som är kemisk energi) antänds och skapar värmenergi som sedan omvandlas till kinetisk energi via kolvarna i motorn. Själva gasen är egentligen inte en energiform utan bara en restprodukt.

In går flytande bensin, man tillsätter energi, slutprodukten blir avgaser. Man ska inte behöva krångla till det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...