Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37

Rekommendera inlägg

Men eftersom vissa stationer inte praktiskt kan ersättas med robotar i dagsläget kommer det aldrig hända.

 

Där säger du lite emot dig själv, det kommer nya slags robotar hela tiden, snart kommer dom fungera som läkare och utföra avancerade operationer med otrolig precision. Det är bara en tidsfråga innan robotar kommer ta över i princip allt.

 

Jag blir seriöst lack på erat snack om läkarrobotar. Är det troligt tror ni?

Visst är robotar precisa, men lycka till att få en robot till att kunna OPERERA EN INVÄRTES BLÖDANDE PERSON.

EDIT: kan ju lägga till att roboten skulle behöva ta i beaktning om personen rör på sig i smärtor, om något plötsligt brister, att något värde plötsligt sjunger, en utbildad person vet hur han ska behandla detta, men hur ska man programmera en robot att kunna ta hand om PRECIS VARENDA SITUATION SOM KAN UPPSTÅ?

 

Ni säger i princip att alla stationer ska ersättas med robotar, ska de t ex ersätta en person som bär föremål från en plats till t ex ett transportband? Är det praktiskt att ersätta en person som kan utföra uppgiften, med att behöva installera spår som den ska följa, programmera, få den att upptäcka eventuella fel?

 

Som att byta ut en bra dator mot en lite lite bättre för att spela ett spel från 1996. helt onödigt, fånigt och opraktiskt.

 

EDIT: för övrigt fyllde jag precis 18

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är väl praktiskt att robotar gör allt vårt arbete? Robotar jobbar gratis dygnet runt och kan drivas av solceller samt utföra allt snabbare än människor.

 

Precis som att små mobiltelefoner och andra enheter var otänkbara för 50 år sen så kommer "läkarrobotar" göra uppgifter som vi idag inte kan föreställa oss.

 

edit: grattis :) P** brevid namnet brukar ta några dagar att uppdatera sig ibland så du vet.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ju lätt att spekulera om framtiden för att stödja sitt argument.

Kan ju nämnas att vi förväntades för X sekel sedan att ha flygande bilar, botemedel mot cancer, kolonier på månen och liknande nu.

 

EDIT: tackar :3

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stämmer, såg nyss Framtidens Värld på discovery och dom pratade om nånting och sa sedan att det kunde vara verklighet om 10 år som jag inte riktigt höll med om. Men det är också tvärtom ibland, tänk på hur snabbt datorer har utvecklas sen 10 år tillbaks och hur snabbt det går nu.

 

f.ö finns det flygande bilar bara att dom inte är så praktiska idag, och vi har inte tillräckligt med "pengar" för att bygga baser på månen, och det är med cancer har jag ingen koll på men har för mig att det finns nån slags cancer det kommit botemedel eller bromsmedel/liknande mot.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Även fast technocracy talar om en slags regering, alltså inte passar i VP, blir det väl så att programmerare blir de viktigaste i ett samhälle där allt tydligen ska skötas av maskiner?

Ja men de styr absolut inte samhället på något sätt utan kommer tillsammans överens om vad som är bäst och tar till en stor del maskiner till hjälp för att komma fram till deras beslut.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan tipsa om detta klippet ifall ni inte orkar se 2 timmar av Zeitgeist: Addendum.

 

 

Det är ca. 25 minuter från filmen i 3 delar, det räcker om ni ser första delen men jag rekommenderar alla 3, eller så ser ni hela filmen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det ligger mycket i den positiva vision för världen som framförs i Zeitgeist Addendum. Det finns många strömningar i dagens värld som pekar i riktning mot ett mer genomtänkt system, som inte är lika obalanserat som det vi har idag. Några noterbara saker är t.ex. att dagens världsmodell inte nödvändigtvis utnyttjar de hållbara lösningarna, eftersom det fortfarande finns företag som tjänar på gammal förlegad oekologisk teknik. Och med tanke på hur snabbt vi håller på att växa oss mot katastrof så vore det bättre med ett system som optimerar vår tillvaro här på den måttligt välmående jorden. Det innebär helt enkelt ett smartare utnyttjande av resurserna utifrån hur vi människor fungerar. Jag anar att den här visionen inte ligger så långt ifrån anarkismens grundprinciper, trots anarkismens för många negativa klang. Andra filosofier som är värda att beakta är t.ex. Richard Fromm (Kärlekens konst) och Eckhart Tolle (En ny jord). Vi är trots allt rätt många förnuftiga människor som har insett att dagens världsmodell inte ens är i närheten av att vara perfekt. Om man ser Zeitgeist-filmerna borde detta faktum vara rätt självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...