Det är åtminstone ingen demokrati.
Nej, inte direkt.
Direkt diplomati funkar inte, då kan inga beslut tas.
Därför har vi partier vi röstar på. Vi ger röster och de tar sedan besluten.
Bra i alla situationer? Knappast.
Diplomati idag är rätten att ge en röst på den grupp eller person man själv tycker är bra för landet.
De onda makthavarna är folkvalda, bortsett från vissa fall som Kina och Kuba kanske.
Om man vill få folket att tycka på ett sätt kam man använda metoden "Problem-Reaktion-Solution".
Te.x Du vill ha mer övervakningskameror.
1. Skapa ett problem, te.x 9/11
2. Folket reagerar och blir rädda att det ska inträffa igen
3. Du säger att lösningen på problemet du skapat är att skaffa mer övervakningskameror.
Nu har du fått folket att vela ha mer övervakningskameror och folket tror att det är deras fria vilja att de vill ha det.
1. Nämn ett faktum, "vill du släcka din törst?"
2. Folk reagerar, "självklart!".
3. Du presenterar Coca-Cola.
Nu har du fått folket att dricka din produkt.
Hemskt.
↗ till inläggetDe kanske vill hålla något hemligt?
Och BOOM så föds en konspiration och en massa idéer om vad det "måste" vara de talar om.
Det är rätt farligt att göra en massa antagelser bara för att man själv ser dom som logiska.
Jag har ett bra tag nu diskuterat månlandningen -69, det är skrämmande vad några lögner och brist på kunnande kan få fram.
Enligt mig så dyker konspirationer endast upp p.g.a människors brist på kunskap. Vissa kan inte finna en förklaring varför det inte fanns t ex stjärnor på NASAs bilder, så de började baka ihop någon korkad förklaring.
Varför skulle de hålla något hemligt (d.v.s, något allmänheten helt klart skulle reagera emot)?
En vettig förklaring, enligt mig då, var alltså att de kunde diskutera världens problem utan media flåsande i närheten. De behövde inte tala i perfekta skrivna "tal", utan kunde diskutera problemen någorlunda avslappnat. Politiker är faktiskt människor de också.
Eller? Är min "teori" mindre trolig än "De döljer sina planer om hur de ska förvandla världen till en global diktatur utan att någon märker något hurrdurr!" ?