Hoppa till innehåll

Har En "växelfri" Cykel 1 Eller 0 Växlar?


WASD

Läs inlägget först  

52 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Ja, vad säger ni? I Kattgruppen står det 8-6 till 1 växel men om jag skriver in dessa argument i första inlägget blir det nog ett bättre resultat.

 

Argument för 0 växlar:

Man ska kunna växla mellan växlarna för att det ska vara några växlar.

Att växla betyder att byta (ungefär). Man kan inte byta bara en grej.

Växel heter växel för att man kan just - växla den.

 

Argument för 1 växel:

Man måste ha i en växel för att kunna köra. Om man har växeln ur i en bil varvar man bara upp motorn.

Växel≈läge. En 24-växlad cykel har 24 olika lägen och en växelfri cykel har endast 1 läge, en växel.

Språkproffs anser att det är 1 växel länk

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

jag vet inte vad jag säger, jag tror jag för det mesta säger 1 växel. och det är det det är.

 

 

Svenskt uppslagsord

växel [v'ek:sel Uttal] växeln växlar subst.

anordning som reglerar hjulens varvtal i förhållande till motorns

Ok, lite bättre. ja en friväxlad cykel har en växel.

 

En växel är en anordning för kraftöverföring som ändrar rotationshastighet, vridmoment och/eller rotationsriktning på en roterande axel. Vanliga konstruktioner är med hjälp av kugghjul, en kombination av kugghjul och kedjor (till exempel på cyklar med öppna växlar), eller remmar och remskivor.
Wikipedia got the answers. går inte att argumentera emot.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst hejhejhej

lol, det räckte inte med att debattera detta i kg alltså xD jaja hursomhelst är det 1 växel inte 0!

 

@dave37: på wikipedia står det att terrorister bombade world trade center och inte usa själva så då måste ju det vara sant eller hur ;)

Redigerat av hejhejhej
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lol, det räckte inte med att debattera detta i kg alltså xD jaja hursomhelst är det 1 växel inte 0!

 

@dave37: på wikipedia står det att terrorister bombade world trade center och inte usa själva så då måste ju det vara sant eller hur ;)

ta en annan källa då, lexin fungerar lika bra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man måste ju ha en växel för att kunna köra,

 

Exempel.

 

Har man t.ex. två växlar på en cykel så är det ju att den växlar mellan den som de "en växlade" cyklar har och en till som troligen är lättare, så då kan man ju inte säga att man har två växlar även fast man byter mellan dom, då blir det bara att man har ett läge och en växel, och det låter ju inte klokt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...