Hoppa till innehåll

220 Volt I Kroppen!


Rhino
 Dela

Rekommendera inlägg

Det är inte spänningen som är farlig, det är strömen. En halv ampere krävs för att vara dödlig mot en människa. Flera tusen volt utan någon större ström är inga problem att få i sig.

Du kan trots allt ladda upp dig själv hemma på mattan till upp till 20 000 volt.

Haha, tyckte det var komiskt att läsa fram till inlägget jag citerade. Statisk elektricitet kommer ofta upp till mycket högre spänningar än vissa här verkar tro, men det är inte lika mycket ström såklart.

 

Sen så har jag för mig att 100 milliampere skulle räcka till att döda någon rätt så rejält. Det beror också på om det är växel eller likström. Det förstnämnda är farligare. Men det är bara vad jag tror. Är inte en expert direkt. :S

 

Anledningen till att växelström är så pass farligt är att om du tar på ett oisolerat objekt så kommer strömmen reagera som dina signaler från hjärnan till dina muskler och på så vis kommer du inte kunna släppa objektet, utan du sitter fast.

 

Absolut finns det säkert folk som dött av 100mA, finns även folk som överlevt ett flertal ampere, men en halv ampere är nästan vad kroppen klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Anledningen till att växelström är så pass farligt är att om du tar på ett oisolerat objekt så kommer strömmen reagera som dina signaler från hjärnan till dina muskler och på så vis kommer du inte kunna släppa objektet, utan du sitter fast.

Är det inte tvärt om? Är inte likström/likspänning(har ingen aning om hur muskler fungerar) som är farligt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lol... 220 volt är ju ingenting, varför lever ens tråden -.-

:P Ta två spikar, stoppa in dem i närmaste nätuttag och håll kvar, så får du se hur mycket 220/230 V är för dig(troligen har du växelspänning, men om du har likspänning kommer du inte ens att behöva anstränga dig för att hålla dig kvar). Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lol... 220 volt är ju ingenting, varför lever ens tråden -.-

:P Ta två spikar, stoppa in dem i närmaste nätuttag och håll kvar, så får du se hur mycket 220/230 V är för dig(troligen har du växelspänning, men om du har likspänning kommer du inte ens att behöva anstränga dig för att hålla dig kvar).

 

lol

 

ska man verkligen behöva göra en tråd för varje liten sak, o noes, en bög från teve fick 220 volt i sig -.-

 

ah brb, måste göra en ny tråd nu som ska handla om att min morbror råkade hugga av halva sitt öra, efter det ska jag skriva en tråd om när jag trillade och bröt mitt nyckelben, sen ska jag skriva om gången då jag tappade bort mig själv i danmark, sen ska jag skriva om gången då min polare bröt benet på 7 olika ställen,

 

 

ska man verkligen göra trådar om små saker :P ?

 

 

btw, påtal om volt i kroppen så fick min kompis i sig 350.000 volt från en tazer pistol i fyllan, lite mer att skryta om

Redigerat av Axzl
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att växelström är så pass farligt är att om du tar på ett oisolerat objekt så kommer strömmen reagera som dina signaler från hjärnan till dina muskler och på så vis kommer du inte kunna släppa objektet, utan du sitter fast.

Är det inte tvärt om? Är inte likström/likspänning(har ingen aning om hur muskler fungerar) som är farligt?

 

Nej.

Växelström är farligast då det fungerar som impulser från hjärnan till musklerna. Eftersom växelström växlar mellan olika polariteter kan det jämföras med 1:or och 0:or i datorsammanhang. Såna impulser är såna hjärnan skickar ut till musklerna.

Likspänning är det som finns i batterier och är helt ofarlig då den alltid går från från punkt a till punkt b, utan en sluten krets kan du inte få en stöt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lol... 220 volt är ju ingenting, varför lever ens tråden -.-

Det handlar som sagt inte bara om spänningen utan också om strömmen. 220 volt kan döda en om det kommer i tillräckligt mycket ström. Man kan ju alltid prova med vägguttaget, men det blir nog inte så kul.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...