Hoppa till innehåll

Muntlig Redovisning

NoWhereToHide

Rekommendera inlägg

Jag har muntlig redovisning imorgon inför klassen. Redovisningen är tillsammans med två andra klasskompisar i ett grupparbete om Europas miljöproblem. Jag har skrivit mest text och därför måste jag redovisa mest (de andra kan inget om det jag skrivit). Vi måste berätta från huvudet med endast stödord som hjälp. Jag har pluggat texten jättemycket, men har fortfarande problem att komma ihåg texten, som består av ca 2 datorskrivna sidor. Jag har svårt att formulera meningar med hjälp av stödord så det känns som att jag bara kommer stå där framme och säga

"Öhh.... avfallsanläggningar??" och vara allmänt röd i ansiktet.

Jag tänker alldeles för mycket på redovisningen och har problem med att koncentrera mig på texten. PROBLEMET är att jag vet att jag kommer vara skitnervös och jag vet att det kommer synas.

Någon som har några tips på hur jag kan redovisa självsäkert och hur jag kan plugga in allt?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läs in allt, låt dina föräldrar förhöra dig lite och se så du kan allting, därefter skall du redovisa för dem genom stödorden.

Klarar du av att redovisa för dina föräldrar är en klass no problems :P

Kom ihåg att ingen kommer flabba åt dig, gör någon de är de ju halvt muterade idioter utan framtid i livet ^^

Good luck, TÄNK inte för mycket, ju mer du tänker, ju mer analyserar du på felen och vad som kan gå snett.

Bara tjöta på ffs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läs in allt, låt dina föräldrar förhöra dig lite och se så du kan allting, därefter skall du redovisa för dem genom stödorden.

Klarar du av att redovisa för dina föräldrar är en klass no problems :P

Kom ihåg att ingen kommer flabba åt dig, gör någon de är de ju halvt muterade idioter utan framtid i livet ^^

Good luck, TÄNK inte för mycket, ju mer du tänker, ju mer analyserar du på felen och vad som kan gå snett.

Bara tjöta på ffs.

Okej, ska försöka^^

Får bara hoppas på det bästa. Var sjuk idag, två grupper redovisade idag. Min kompis har sagt till mig att vissa sitter och jobbar medan, så det kommet mest troligt inte vara helt knäpptyst. Det är bra då jag bara hinner tänka efter om det är helt tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är lätt för mig att säga men, se till att ni är de som redovisar tidigt, för resten av klassen är då garanterat mer fokuserade på det faktum att de själva ska stå där framme och skämmas än på er.

Redovisar man sist är det som värst, alla andra har redan redovisat så de lägger stort fokus på er.

Stödord måste inte vara löjligt vaga heller, om du inte kan redovisa sammanhängade med de stödord du har så skriv fler.

Låt även bli att se någon i ögonen 8)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan du inte ha texten framför dej? Så kan du liksom läsa-kolla upp-läsa-kolla upp osv. Så som dem som läser upp nyheterna gör.

De har ofta texten i/framför kameran och fejkar med papper på bordet ;)

Går du i grundskolan är det dubbla sidor som gäller. I tyskan hade vi en sida med text och en med stödord, vi visade läraren den med stödord men hade bägge sidorna öppna så vi läste självklart direkt ur texten.

Om du vill köra på riktigt så är det bra att dela in original texten i många små stycken och därefter ta stödord utifrån dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

öva så den sitter utantill sen somsagt spela trött och obrydd.

var också skitskrajj för att ha muntlig redovisning men eftersom vi hade typ 10st per månad så försvann rädslan rätt snabbt. :P

10 i månaden? lyllos hade typ 3 i veckan fast som nästan alla har konstaterat så är det inte så pinsamt i längden (om du inte bara säger 2 meningar)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

öva så den sitter utantill sen somsagt spela trött och obrydd.

var också skitskrajj för att ha muntlig redovisning men eftersom vi hade typ 10st per månad så försvann rädslan rätt snabbt. :P

10 i månaden? lyllos hade typ 3 i veckan fast som nästan alla har konstaterat så är det inte så pinsamt i längden (om du inte bara säger 2 meningar)

10 i månaden = 2.5 i veckan

/facepalm :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...