Hoppa till innehåll

Vilket Gymnasium?

Friday

Rekommendera inlägg

Hej

Nu är det dags att välja gymnasium och jag har ingen aning om vilka jag ska välja. Någon som har något tips om något bra gymnasium i Göteborg?

Vill läsa natur och har funderat på Polhemsgymnasiet och Mikael Eliassons Teoretiska . Om någon vet hur dessa två gymnasium är, skriv gärna!

Gick ut med 245 p i 8:an, så ni vet vilken nivå jag ligger på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Hej

Nu är det dags att välja gymnasium och jag har ingen aning om vilka jag ska välja. Någon som har något tips om något bra gymnasium i Göteborg?

Vill läsa natur och har funderat på Polhemsgymnasiet och Mikael Eliassons Teoretiska . Om någon vet hur dessa två gymnasium är, skriv gärna!

Mikael Eliassons kräver otroligt mycket mer än Polhem.

Vill du ha det svårt eller enkelt?

För M.E kommer sluka dig levande.. jag driver inte..

Min syster gick i Polhem, jätte trevlig skola, kan faktiskt rekommendera den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej

Tack för svaret.

Det viktiga är mest:

Hur är lärarna?

Är det bra stämning?

Hur är lokalerna?

Materialet?

Undervisning?

o.s.v

Fast både Polhem och M.E har ju matkort så det är ett +.

Redigerat av FridayPanda
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej

Tack för svaret.

Det viktiga är mest:

Hur är lärarna?

Är det bra stämning?

Hur är lokalerna?

Materialet?

Undervisning?

o.s.v

Hmm, i Polhem såg allt fräsht ut och rent.

Men har aldrig vart i M.E.

Bara att besöka båda under öppet hus.

Mikael Eliassons har sin sida med NTI Gymnasiet (som jag går på) och deras krav är otroligt höga.

Har för mig att Matte E är ett måste. :P

Men jag tror inte 245 räcker för M.E, om jag har rätt så var 295-300 förra årets poängkrav.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mikael Eliassons har sin sida med NTI Gymnasiet (som jag går på) och deras krav är otroligt höga.

Ah, okej...

Men jag tror inte 245 räcker för M.E, om jag har rätt så var 295-300 förra årets poängkrav.
Jodå, men det var 8:ans. Höjer mig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej

Tack för svaret.

Det viktiga är mest:

Hur är lärarna?

Är det bra stämning?

Hur är lokalerna?

Materialet?

Undervisning?

o.s.v

Snälla överdriv inte, en skola i förorten kan vara lika krävande som t.ex Viktor Rydbergsgymnasium när det gäller utbildning. Bara det att skolor som M.E satsar mycket på kursvalen man kan välja och har mycket kontakter.

Här i Stockholm är M.E skit fint, har vart på öppet hus där, och det är i samma verksamhet som NTI Gymnasiet bara

att NTI är ett gymnasium med yrkesförberedande program. Anledningen till att många söker till NTI till exempel är för att här i Stockholm iallafall får man ett gymkort på ett välkänt gym och som är bra, en välfungerande laptop och lunchkort.

Sen att du gick ut med 245 i åttan är grymt bra, då har du utrymme för och höja till minst 300 under dem två terminerna i 9:an. Men jag skulle rekommendera M.E, dem visar verkligen stöd för elever och drivs inte på vinstsyfte.

Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej

Tack för svaret.

Det viktiga är mest:

Hur är lärarna?

Är det bra stämning?

Hur är lokalerna?

Materialet?

Undervisning?

o.s.v

Snälla överdriv inte, en skola i förorten kan vara lika krävande som t.ex Viktor Rydbergsgymnasium när det gäller utbildning. Bara det att skolor som M.E satsar mycket på kursvalen man kan välja och har mycket kontakter.

Här i Stockholm är M.E skit fint, har vart på öppet hus där, och det är i samma verksamhet som NTI Gymnasiet bara

att NTI är ett gymnasium med yrkesförberedande program. Anledningen till att många söker till NTI till exempel är för att här i Stockholm iallafall får man ett gymkort på ett välkänt gym och som är bra, en välfungerande laptop och lunchkort.

Sen att du gick ut med 245 i åttan är grymt bra, då har du utrymme för och höja till minst 300 under dem två terminerna i 9:an. Men jag skulle rekommendera M.E, dem visar verkligen stöd för elever och drivs inte på vinstsyfte.

Överdriv inte? Jag går bara efter vad jag hört och sett..

Här i stockholm? Det är omkring 70 mil härifrån, här får vi inte gymkort eller matkort.

Så varför kan inte M.E vara sämre?

Som sagt, gå till öppet hus och prata med eleverna, dom vet bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

M.E. verkar vara en väldigt ny skola, det är något man bör vara försiktig med. (Den verkar ny eftersom den inte fanns för fyra år sen när jag själv sökte gymnasium).

M.E. verkar vara extreeeemt teoretiskt, så om du vet att du klarar av att läsa en massa teori under tre år så kan det vara skoj. De har intressantare profiler (läsa astrofysik på gymnasienivå? Awesome!) än vad Polhem har, de har ju bara de "klassiska".

Polhem är kommunalt och M.E. är privat, men för dig som elev ska det egentligen inte spela så stor skillnad, förutom att man kan få lite mer att säga till om på ett privat.

Lokalerna för båda skolor ligger ju på Lindholmen, så allt bör se ganska snyggt ut eftersom de delar utrymme med Chalmers.

Själv läste jag natur på IT-Gymnasiet, jag hade aldrig klarat att läsa bara en massa teori. :P

Redigerat av Draghon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HA! Jag betvivlar extremt mycket att M.E. är mycket tuffare än Polhem, har svårt att föreställa mig hur det skulle gå till. På Polhem lär vi oss iaf att inte särskriva. :P

Men som du sa, jättetrevlig skola Polhem, absolut, asbra stämning.

Tack för svaret.

Det viktiga är mest:

Hur är lärarna?

Är det bra stämning?

Hur är lokalerna?

Materialet?

Undervisning?

o.s.v

Gällande Polhem:

1. Lärarna är Bra tycker jag. Alla är behöriga så vitt jag vet och de är mycket kunniga och strukturerade i sina ämnen. Självklart ställer de ganska höga krav på eleverna med så blir det ju när man siktar någonstans.

2. Stämningen är på topp i skolan, jättebra stämning både mellan klasserna och årskurserna med också mellan elever och lärare. Polhem har ju egen festkommitté etc som brukar fixa fester (utanför skolorganisationen såklart) som man kan gå på om man vill. Sen brukar det dyka upp resor till Hemsedal varje år.

dessutom har vi Fin-Fredag ibland, skolturnering i fotboll (Lucia-kuppen) etc. finns många "klubbar" typ på skolan som håller på med lite allt möjligt, det ska tydligen vara nån schackturnering där man laget ska klä ut sig när de spelar. och vi har även haft en mindre lyckad "gris-fredag" på skolan, när man skulle ta med sig en gris ( jag en riktig) om man hade. Men iaf, asgrym stämning. Nollningen är ju underbar. :D

3. Lokalerna är väl helt ok, vissa (t.ex. 26:an (eller om det är 27:an)) är rätt liten. Men annars bra lokaler, kan vara lite dåligt luft ibland eftersom det ändå är över 1000 elever på en ganska liten yta, men man vänjer sig.

4. Materialet... Ja, skolböckerna är ju för det mesta använda 3-4 gånger innan men så är det ju för alla skolor mer eller mindre. Datorerna är rätt så sega och gamla, men de funkar, och det är inte allt för ofta som man använder dem/kräver så mycket av dem.

5. Undervisningen är bra, den är drivande och stimulerande, ibland på gränsen till överstimulerande. :P Som sagt så ställs det ganska höga krav på en och det gäller att man kan lösa uppgifter själv eller tillsammans med kompisarna för det funkar helt enkelt inte att vara en lärare på 25-30 elever, ha en genomgång och kanske hjälpa alla i 5 minuter på en lektion. Det är i nästan alla fall bara 4 lektioner på en dag vilket är skönt, 2 innan lunch och 2 efter. Lektionerna är längre än på grundskolan så i början känns det segt, men man vänjer sig.

6. Övrigt

Skolan har matkort, vilket är en jävla räddning. Go och rejäl mat varje dag mer eller mindre. om man inte som vissa lyckas köra slut på sitt kort. Sen ligger ju Polhem riktigt underbart till, lite bättre än M.E. faktiskt. med utsikt över Göteborgs hamninlopp från fönstren och en "pir" som man kan sitta och steka på på sommaren.

Polhem; lätt bästa valet, men som sagt, man måste vara beredd på att plugga en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent statusmässigt så kommer M.E före Polhem - Bara för att lägga till det där =) Att höra någon från Polhem prata gott om skolan är ju knappast en bra källa för rekommendation. Jag går ju varken på det ena eller det andra, men minns ju förra året hur kompisarna debatterade kring dem. Det lät ju mer "Jag har Michael Elias som förstaval, men det är typ jättesvårt att komma in, men har Polhem som andra". Båda är säkert jättebra skolor, men det allmäna valet är Michael Elias som första, och Polhem som andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...