Hoppa till innehåll

Klimatförändringen, Sann Eller Falsk?


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Vi kan ju skräpa ner och sånt. Denna tråden handlar om den globala uppvärmningen (som egentligen blivit kallare de 9 senaste åren).

Jag bara undrar vad som har blivit kallare. Jag antog att det var den globala medeltempraturen, men det kanske inte är självklart?

 

Antog också det. Kan inte kommer på något annat han syftar på.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 108
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Medeltemperaturen stiger.

Kan du backa upp det med ordentliga bevis?

 

Fast det är väl typ det enda som alla är överrens om? Mest eftersom det är lätt och kontrollera och svårt att förneka.

 

Diskussionen rör inte om temperaturen stiger utan varför och om det är farligt.

 

Men.eh..

 

"Hösten 2006 slog SMHI fast att medeltemperaturen i Sverige redan stigit med ungefär 1,0 grader sedan början av 90-talet vilket anses vara en mycket hög ökning på så pass kort tid."

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte alls. Men människan skapar ju sånna här konspirationsteorier för att man inte vill ha fel. Människan vet att man förstör miljön när man kör bil, och vill därför säga att allt handlar om att tjäna pengar och att miljöförstöringen är inte på riktigt, just för att man helt enkelt inte vill ha dåligt samvete för att man har gjort fel. Och eftersom de flesta människor tänker så, så följer ju massor med människor med på detta påhitt.

 

Jag förnekar inte på något sätt att det är påhitt med miljöförstöringen, men det är så människan tänker när man känner skuld. Man vill hellre ha rätt än fel, och är beredd att ljuga för det.

 

Ja vet inte vad jag ska säga om detta, men onekligen verkar det väldigt överdrivet att det är så bråttom. Världen klarar ju sig, och människan och djur anpassar sig tillslut. Men däremot tror jag att vi bidrar till miljöförstöringen.

 

Men man ska inte fokusera på var och ens hushåll, utan först och främst kan man utrota alla fabriker som till exempel gör ljus-tändare som folk faktiskt köper, fast det finns tändstickor som både är billigare och räcker längre. Och miljövänligare att framställa.

Redigerat av Dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Hösten 2006 slog SMHI fast att medeltemperaturen i Sverige redan stigit med ungefär 1,0 grader sedan början av 90-talet vilket anses vara en mycket hög ökning på så pass kort tid."

Enligt Christopher Monckton med de 5 största väderstationerna som källa har medeltemperaturen globalt sjunkit 0.05 grader de senaste 9 åren. Det är fullt möjligt att både ditt citat och det han säger stämmer. Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

även om medeltemperaturen sjunkit de senaste 9 åren har den stigit sedan 1900-talet

Ja? men hur mycket, och varför? har det verkligen så mycket att göra med människans påverkan att göra?

 

själv tror jag självklart att människan påverkar en del eller mycket, klart det är dåligt att ha 1 000 000 000 kor eller vad det nu finns på jorden som fiser ut 1 000 kg metangas varje dag. att vi slänger gamla produkter i stora högar som förpestar grundvattnet, skövlar regnskog, utfiskar haven etc. Men jag tror inte det nödvändigtvis behöver leda till global uppvärmning, iaf inte på de närmaste 100 åren.

 

Jorden, naturen och livet är både stor, gammal och tålig, det tyder historien på. Men jag tror det kan röra sig om en klimatförändring. Att värme förflyttar sig till ställen där den inte har varit förut, att det blir torrare på vissa ställen och att det blir våtare på andra ställen. att där det har varit riktigt varmt kanske blir lite svalare. Det finns för många okända faktorer och för många tvivlande (kvalificerade) själar för att kunna dra en definitiv slutsats om varför. Vad vi däremot kan konstatera utan alla fakta i hand är att vi måste förbättra vårt leverne, vårt sätt att utvinna, konsumera och återvinna. inte nödvändigtvis för att minska koldioxidutsläppen eller gynna ekonomin, utan för att värna om våra naturresurser och den biologiska faunan och ekosystemen jorden över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hur mycket och varför tänker jag inte uttala mig om, inte nu iaf.

 

tvivlar inte en sekund på livet på jorden kommer att fortgå, men självisk som jag är vill jag att människan skall kunna leva där oxå. lokala temperaturväxlingar kan bli fatala, i detta nu smälter stora mängder is vid arktis, ett scenario är att det smälter så pass mycket att vattenmassorna rubbar golfströmmen, inte så jävla nice att bo i skandinavien då. vattennivån stiger; det finns numera klimatflyktingar. kommer inte ihåg vad ön/landet hette, men typ hela befolkningen fick medborgarskap i australien eller nya zeeland istället. ett framtida problem att tänka på; vem vill ta emot alla de potentiella flyktingarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...