Hoppa till innehåll

Vad Tycker Ni Om James Cameron's Avatar?


Sinclair

Rekommendera inlägg

Såg den igår och blev besviken.

 

Själva storyn var ju nåt utöver det vanliga, men många objekt var ju härmad från andra saker.

 

Avatarerna var väldigt lika Night Elf i Warcraft, både i utseendet och sättet de lever på.

 

Stridsskeppen såg ut som exakta kopior av Hornet och Vulture från Halo och det andra skeppet som de använda för att transportera bomberna såg ut som nåt de bara kastat ihop på 5 minuter.

 

Såna Robotar som liknande människor fast större som en människa kunde sitta i, Matrix, Starcraft?

 

Är det bara jag eller höll inte animeringen samma kvalitet hela tiden?

 

Men ni måste hålla med om att det var mäktigt när en vulture och massa hornet bombade ner det där skit stora trädet.

 

 

6/10

Men snälla nån, bryr du dig verkligen mer om att dem har tagit saker lite här och var mer än storyn?

Man betygsätter ju en film hur bra gjord storyn är, skulle inte bli förvånad om du tycker att 2012 var världens bästa film bara för att det var coola effekter i den filmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Såg den igår och blev besviken.

 

Själva storyn var ju nåt utöver det vanliga, men många objekt var ju härmad från andra saker.

 

Avatarerna var väldigt lika Night Elf i Warcraft, både i utseendet och sättet de lever på.

 

Stridsskeppen såg ut som exakta kopior av Hornet och Vulture från Halo och det andra skeppet som de använda för att transportera bomberna såg ut som nåt de bara kastat ihop på 5 minuter.

 

Såna Robotar som liknande människor fast större som en människa kunde sitta i, Matrix, Starcraft?

 

Är det bara jag eller höll inte animeringen samma kvalitet hela tiden?

 

Men ni måste hålla med om att det var mäktigt när en vulture och massa hornet bombade ner det där skit stora trädet.

 

 

6/10

Men snälla nån, bryr du dig verkligen mer om att dem har tagit saker lite här och var mer än storyn?

Man betygsätter ju en film hur bra gjord storyn är, skulle inte bli förvånad om du tycker att 2012 var världens bästa film bara för att det var coola effekter i den filmen?

 

lolwat? Det är ju bara en av många faktorer
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Men snälla nån, bryr du dig verkligen mer om att dem har tagit saker lite här och var mer än storyn?

Man betygsätter ju en film hur bra gjord storyn är, skulle inte bli förvånad om du tycker att 2012 var världens bästa film bara för att det var coola effekter i den filmen?

lolwat? Det är ju bara en av många faktorer

 

Skulle nog våga säga att storyn i varje fall är viktigare än ifall man snott design lite här och var.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Eventuella spoilers)

 

Avatar för mig var helt otrolig.

Kanske för att jag inte kom dit med skyhöga förväntningar (hypa aldrig upp er över en film innan ni ser den tbh) utan hade endast sett en trailer vilket verkade intressant. Hade hört att filmen hade en hög budget (vilket knappast försäkrar en bra film!) och att den fått bra kritik (vilket inte betyder så mycket för mig, alla filmer kan få bra kritik beroende på vem som skriver artikeln)

 

Många vill klaga över storyn, och visst, jag tror nog de flesta kan hålla med om att storyn knappast är särskilt originell, men den funkar. Na'vi, planeten, människornas eviga egoism känns grymt trovärdiga. Musiken är fantastisk, scenerna och effekterna är otroliga.

Na'vi har en grymt intressant stil enligt mig, trots att man säkerligen kan hitta paralleller. Deras eviga kontakt med naturen, deras utseende, deras språk (det är faktiskt mer än bara slumpmässiga ord, se http://en.wikipedia.org/wiki/Na%27vi_language )

 

Tillbaka till storyn, människorna har börjat kolonisera och minera planeten, de inhemska Na'vi är bosatta på en av de största mineralmassorna, så givetvis ska de drivas bort. Detta ger faktiskt ett större intryck på tittaren än story-skeptikern kanske vill påstå. Man utvecklar snabbt en riktig sympati för Na'vi, och ser människorna som samvetslösa egoister (vilket knappast är falskt, vilket tittaren vet), och man gör sannorlikt en koppling till koloniseringen i Amerika, där "indianerna" drevs bort.

 

Jag tycker inte heller man ska kritisera filmen för att den lägger så mycket krut på effekterna, om något så gör det filmen otroligt bra. Det är lite som i spel när man diskuterar grafiken, "bra grafik gör inte ett spel bra" sägs det, vilket är sant. Utan riktigt innehåll är grafiken värdelös. Men Avatar saknar knappast det som ger innehåll. Musiken, karaktärerna, referenser till verkligheten, Pandora, djurlivet, Na'vi rasens andlighet...

 

För övrigt var det den första filmen som fick mig att bli tårögd på en biograf, OTROLIGT involverande film.

Så involverande att efter filmen så var jag uppriktigt ledsen över att Na'vi inte existerade, en ras jag tyckte otroligt mycket om. Filmen fick mig för tusan att filosofera om rymden på vägen hem!

 

Jag skulle anse mig själv galen om jag gav Avatar något mindre än 5/5, 10/10. Kanske 97/100.

Otroligt bra, se den.

__

 

I övrigt kan jag upplysa om att Avatar är filmvärldens dyraste film, enligt uppgifter en kostnad på 320-400 miljoner dollar.

Trots det så drog den in den på endast en helg, och hade efter 20 dagar dragit in 1.13 eller 1.3 miljarder dollar. Endast en film har dragit in mer (totalt), och det är Titanic på 1.8 miljarder.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Men snälla nån, bryr du dig verkligen mer om att dem har tagit saker lite här och var mer än storyn?

Man betygsätter ju en film hur bra gjord storyn är, skulle inte bli förvånad om du tycker att 2012 var världens bästa film bara för att det var coola effekter i den filmen?

lolwat? Det är ju bara en av många faktorer

 

Skulle nog våga säga att storyn i varje fall är viktigare än ifall man snott design lite här och var.

 

Jo, det var det jag menade :P

Storyn spelar större roll än effekter osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill någon påstå att Avatars story är dålig endast för att man kan finna paralleller?

Inte storyn vi klagar på. Utan att de snott designen på ganska mycket saker från andra spel/filmer. Inte för att det spelar så stor roll för mig men det är i alla fall en sak det finns att klaga på i en sammantaget mycket bra film.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill någon påstå att Avatars story är dålig endast för att man kan finna paralleller?

Inte storyn vi klagar på. Utan att de snott designen på ganska mycket saker från andra spel/filmer. Inte för att det spelar så stor roll för mig men det är i alla fall en sak det finns att klaga på i en sammantaget mycket bra film.

 

"Snott" designen?

Ni lär nog inse att det nästan är helt omöjligt att hitta på en någorlunda unik design i en sådan stor branch.

Men kan man få några exempel? Vartifrån har Avatar "snott" design? oO

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://cookga.net/Halo/images/Hornet.jpg

http://www.halowars.com/images/unsc_stuff/PORTFOLIO_VULTURE_LAYOUT_01.jpg

 

De är nog de jag reagerade starkast på. De här bilderna är från Halo. Men ta det lugnt, allt jag säger är att de kunde gjort designen mer originell på vissa grejer. Ingen film är perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...