Hoppa till innehåll

Klassisk Musik


insanity

Rekommendera inlägg

Vad tycker ni om klassisk musik? Typ av den stilen som spelades på Play!-konserterna där en symfoni-orkester framför musiken. Efter två vistelser till Play! och en bokning till kommande Castlevania-konserten så har jag börjat lyssna mer på klassisk musik för att vidga mina vyer så att säga :P Så jag skulle vara tacksam för alla möjliga tips av klassisk musik. Har förresten också bokat in mig på min första "klassiska konsert" om man kan säga så, på Berwaldhallen i Stockholm, och det var gratis inträde för alla upp till 23år!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag lyssnar inte jätteofta på klassisk musik, och då blir det mest orkestrala stycken till filmer och sånt (t.ex hela albumet från Pirates of the Carribean 1 är väldigt välkomponerat). Överlag tycker jag att klassisk musik är trevligt att lyssna på och otroligt mycket bättre än dagens populärmusik.

Det är mycket de klassiska dragen som finns i power metal (Rhapsody, Stratovarius) och metal överhuvud taget som lockar. Episka melodier, harmoniska stämmor, spännande uppbyggnad; helt enkelt spännande musik. Självklart måste det inte vara spännande, det kan också vara olidligt tråkigt (jag dör lite inombords varje gång jag hör Pachelbel's Kanon i D).

Kan rekommendera Wagner eller någon sån kompositör. Maffig, lite mörk och tung musik med mycket melodier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag älskar Play!-konserter, Distant Worlds och dylikt. Önskar jag hade råd/tid att gå fler liknande konserter...

Sen tycker jag om Chopin också, har inte tagit mig tid att lyssna på fler kompositörer.

Jag har också hört att man blir smartare av att lyssna på klassisk musik, det är därför man ska som gravid spela mycket klassisk musik i hemmet o så :) Om du vill gå på liknande konserter så borde du kolla in denna sida, de har ju gratis inträde för alla som är upp till 23, så via länken där kan du fixa din biljett till en spelning om du vill gå :)

 

http://www.sr.se/cgi-bin/berwaldhallen/pro...review=db"" target="_blank">Moment 23

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...