Hoppa till innehåll

Hjälp Med Matte D

Dave37

Rekommendera inlägg

d) Lös ut y ur ekvationen för superellipsen för att få ditt "f(x)". Sätt upp integralen som är lika med dess area och därifrån är det bäst att approximera. För omkretsen sätter du in f'(x) i formeln för båglängd och approximerar där med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså.

Är jag glad över att jag valde att läsa Lokala Nätverk istället för Matte D eller vad

Jag ville läsa Lokala Nätverk (enkla poäng? yes!) men skolan hade inte ens kursen <__<

Åandrasidan så tyckte min mattelärare att detta var onödigt, så han sparade detta till MaE. xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till uppgift a finns två lösningar som jag tycker är lite intressanta.

Utgå från enhetscirkelns ekvation:

(x')2+(y')2=1 ' - tecknet här finns för att skilja x' och y' från x och y som vi kommer införa senare.

Om vi nu vill ha en ellips så ska vi försöka krympa/förstora skalningen i x' och y' led så att vi får en "mosad cirkel" och alltså en ellips. Vi kan göra det genom att införa nya koordinater x och y sådanna att:

x=ax'

y=by'

Detta betyder till exempel att när x'=1 så är x=a och när y'=1 är y =b. Så att vår enhetscirkeln blir en ellips istället. Men notera att detta är samma sak som:

x'=x/a

y'=y/b

sätter vi in detta i enhetscirkelns ekvation (x')2+(y')2=1 får vi:

(x/a)2+(y/b)2=1, vilket är ellipsens ekvation

Det andra sättet hittade jag i en bok för ett tag sedan och är lite mer "brute force" och utgår från att man ritar ellipsen med ett snöre som Dave beskrev det i början. Eller rättare sagt: "En ellips är mängden av de punkter vars summa av avstånden till två givna punkter, de sk brännpunkterna, är konstant."

Jag behöver mycket kvadratrötter och liknande så jag skriver räkningarna på pluggakuten.se, förhandsgranskar och print-screenar.

http://img217.imageshack.us/img217/5624/ellips.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...