Hoppa till innehåll

Använda Händer I Fotboll


Mezox

Rekommendera inlägg

Jag syftar såklart på Suarezs uppvisning för några timmar sedan. Till er som inte såg matchen ger jag ett scenario (jag pratar om fotboll såklart):

 

Tänk dig att bollen är på väg rakt in i målet. Målvakten har sprungit ut så att han inte kan ta emot bollen. I målet står däremot en ensam försvarande spelare. Han hinner inte sparka eller nicka bort bollen så han slår bollen med händerna rakt ut igen.

Resultat: Domaren ser det, utvisar spelaren som tar i med handen och dömmer straff.

 

Nu till frågan: Kan det ses som ett taktiskt drag att man boxar ut bollen ur mål i det här läget och samtidgt offrar en utvisning och straff eller är det fusk att ta med handen överhuvudtaget?

 

För de som är intresserade hade Ghana vunnit om inte en spelare i Uruguay hade slagit ut bollen ur mål, eftersom den följande straffen missades och utvisning inte spelade någon roll eftersom den ägde rum den absolut sista minuten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Självklart är det ett taktiskt drag. Om Suarez inte hade boxat bort bollen så hade de förlorat.

 

Inte boxa bort bollen= Helt garanterad och tvärsäker förlust

 

Boxa bort bollen=Chans för vinst (eftersom en straff kan bli räddad eller missa).

 

Helt rätt av Suarez.

 

Edit: Klart det är bryter mot reglerna, men man får ju ta sitt straff.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jojo, det är mycket som bryter mot reglerna men som inte är fusk. Jag ser det t.ex. som ett taktiskt drag att fälla en spelare som håller på att kontra och äta sitt gula kort.

 

Men när det kommer till att boxa ut bollen med händerna så tycker jag att det är fusk (även om jag troligtvis hade gjort samma sak). Man går över gränsen när man använder händer i fotboll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jojo, det är mycket som bryter mot reglerna men som inte är fusk. Jag ser det t.ex. som ett taktiskt drag att fälla en spelare som håller på att kontra och äta sitt gula kort.

 

Men när det kommer till att boxa ut bollen med händerna så tycker jag att det är fusk (även om jag troligtvis hade gjort samma sak). Man går över gränsen när man använder händer i fotboll.

Hur kan det vara ok att sparka ner någon och ta sitt straff, men inte att slå bort bollen med händerna för att rädda laget i en avgörande VM-match?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Resultatet blev som det blev och jag säger inget annorlunda. Man ska ju utnyttja "kryphål".

 

Men jag tycker att frågan övergår från att vara en fråga om regelrättighet till en fråga om moral. Ett lag slogs ut av att någon använde händerna i fotboll. Det låter inte så bra hos mig (även om det strikt sett var regelrätt).

 

EDIT: Guggo: Att fällas är en del av fotboll.

 

EDIT2: Att använda händerna till sin fördel i fotboll ser jag lite som att köra in en bil och parkera den framför målet, eller att slå ut bollen ur målet med ett basebollträ. Händer hör inte hemma i fotboll.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att använda våld till sin fördel är ok, men att använda händerna är det inte?

 

Jag fattar verkligen inte logiken bakom det resonemanget.

Det är inte våld man använder. Man försöker inte skada personen. Folk fälls hela tiden i fotboll. Man använder benen för att spela fotboll och ens ben kan mötas, men händerna hör inte hemma där. Jag ser på det Suarez gjorde ungefär som att han sågade av benen på målet och flyttade bort det.

 

"Att använda våld till sin fördel är ok, men att använda händerna är det inte" - sen är inte det ett resonemang. Det är det jag sa efter att man har "förenklat" som man själv vill för att det ska låta så dumt som möjligt.

Man kunde lika gärna förenklat till "I fotboll ska man använda benen, inte händerna.".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart det är våld, och det är ju inte så att benen "råkar mötas" när man medvetet fäller någon. Du gör medvetet så att någon som kommer springandes ramlar, fullt medveten om att personen kan skada sig. Fast det är en risk du är beredd att ta, eftersom du inte vill att han skall göra mål.

 

Om det Suarez gjorde kan likställas med att flytta på målet så kan man lika gärna likställa fällningar vid

att knyta ihop motståndarens skosnören.

 

Folk drar i varandra hela tiden i fotboll, och använder händerna. Är det ok?

 

Jag antar att din poäng är att man inte får röra bollen med händerna (men i övrigt använda händerna). Fast jag undrar hur vissa regelbrott kan vara ok men inte andra. Ett regelbrott är ett regelbrott. Det är ju typ som att säga "Det är ok att sno en tv, men det är inte ok att sno en bil"

 

Om Suarez istället hade sprungit fram och gett Ghanaspelaren en redig spark på knät, hade det varit ok? Eller om han hade kastat sig fram och tacklat omkull honom? Eller dragit i hans armar tills han ramlar?

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...