Hoppa till innehåll

Använda Händer I Fotboll

Mezox

Rekommendera inlägg

Jag anser att det 100% var ett garanterat mål. Suarez borde blivit avstängd från FIFA från landslagsmatcher + att Uruguay borde blivit diskvalificerade från turneringen. Så fruktansvärt fusk och fegt av dem, när det är en slutspelsmatch och så nära slutet ska det vara väldigt strängt. Att Ghana förtjänade att vinna gör inte saken bättre heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 77
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag anser att det 100% var ett garanterat mål. Suarez borde blivit avstängd från FIFA från landslagsmatcher + att Uruguay borde blivit diskvalificerade från turneringen. Så fruktansvärt fusk och fegt av dem, när det är en slutspelsmatch och så nära slutet ska det vara väldigt strängt. Att Ghana förtjänade att vinna gör inte saken bättre heller.

Det är precis så jag tycker! :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingenting blev "utjämnat" av straffen eftersom det inte blev något mål som det skulle. Anledningen till att det blev som det blev är att domaren inte har mycket mer makt än så. Hade domaren haft makten att dömma mål vid ett sådant läge hade han troligtvis gjort det (note: jag säger inte att det skulle vara bra om det var så), men nu kan han inte det. Det näst-bästa är att ge rött kort + straff i hopp om att straffen ger det egentligen förtjänade målet.

Nu är reglerna så att det inte är "fusk" att ta med händerna. Som jag sagt så är det rött kort + straff som gällde. 

Jag tycker dock att det skulle vara fusk om domaren inte skulle se det och inte gett rött kort + straff. Att göra mål med hjälp av händerna (maradona) är fusk, då det inte skulle dömts till mål.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

straffet finns ju för att "neutralisera" den felaktiga handlingen, då straffet gör felsteget ogjort enligt "ett öga för ett öga"-ideologin. alltså är handlingen ok när straffet har utförts.

om det var reflex eller taktiskt uttänk drag spelar ingen roll, det var till fördel för det försvarande laget.

Instämmer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är reglerna så att det inte är "fusk" att ta med händerna. Som jag sagt så är det rött kort + straff som gällde. 

Jag tycker dock att det skulle vara fusk om domaren inte skulle se det och inte gett rött kort + straff. Att göra mål med hjälp av händerna (maradona) är fusk, då det inte skulle dömts till mål.

Nu är det så att vad som är fusk är rent subjektiv, och reglerna säger inget om vad som är fusk och vad som inte är fusk. Det är det vi diskuterar.

straffet finns ju för att "neutralisera" den felaktiga handlingen, då straffet gör felsteget ogjort enligt "ett öga för ett öga"-ideologin. alltså är handlingen ok när straffet har utförts.

om det var reflex eller taktiskt uttänk drag spelar ingen roll, det var till fördel för det försvarande laget.

Instämmer.

Ingenting blev "utjämnat" av straffen eftersom det inte blev något mål som det skulle. Anledningen till att det blev som det blev är att domaren inte har mycket mer makt än så. Hade domaren haft makten att dömma mål vid ett sådant läge hade han troligtvis gjort det (note: jag säger inte att det skulle vara bra om det var så), men nu kan han inte det. Det näst-bästa är att ge rött kort + straff i hopp om att straffen ger det egentligen förtjänade målet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inser ni ironin? ni pratar om att man inte ska fuska på ett fusk forum xD

OnT: jag tycker det var ett taktiskt drag även om han fuskade, om du var med i Fifa och det var din karriär skulle du inte vilja vinna till vilket pris som helst?

Redigerat av Killingspree
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt mig så hade bollen gått rakt i huvudet på han om han inte använt händerna. Fifa snackar om att stänga av han ännu en match vilket jag tycker är fel,stäng av de som gjort en ful glidtackling och skadat någon istället.

Redigerat av xXHomerXx
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Enligt mig så hade bollen gått rakt i huvudet på han om han inte använt händerna.

Klippet har tydligen tagits bort, men av vad jag kommer ihåg tror jag att bollen hade gått i mål. Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är en handling, och det är en "nedskriven" konsekvens av den handlingen. det är inte mer fusk att ta med händerna än att passa en medspelare. Allt är val av handlingar och konsekvenser till de handlingarna, det finns inget "rätt" och "fel".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

det är en handling, och det är en "nedskriven" konsekvens av den handlingen. det är inte mer fusk att ta med händerna än att passa en medspelare. Allt är val av handlingar och konsekvenser till de handlingarna, det finns inget "rätt" och "fel".

Alla känner till "fotbollsreglerna". Det jag frågar om är vad man tycker personligen och det står inte i regelboken.

Det är som att säga att det är rätt att döda någon om man får sitt straff eftersom det står så i lagboken.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...