Hoppa till innehåll

Det År Man Är Född, Inte Datum


swagzter
 Dela

Rekommendera inlägg

Vad tycker ni om att man borde få rösta/få körkort och liknande saker det året man är född, och inte datumet. Jag fyller i november, vilket är väldigt sent. Vid näst, nästa val så får jag inte rösta för att jag fyller för sent, irriterande. Samma sak med moppe, man måste vänta längre än alla andra.

 

Jag vet att det kan bero på att man då är yngre (mindre utvecklad), men 10 månader kan inte skillja så jättemycket.

 

Aja, jag vet inte. Vad tycker ni?

Du behöver inte vänta mer än någon annan, dem föddes före dig och har "väntat på att du ska födas".

 

Exempel:

 

Allan är född 1 Januari 1993. Gustav är född 1 (för att göra det enkelt) December 1993.

Allan är 11 Månader äldre än Gustav och måste vänta 11 månader på att Gustav ska födas.

1 Januari 2008 blir Allan 15 år, och efter 15 års väntan får han äntligen sitt mopedkort. Gustav har nu levt bara 14år och 1 Månad. Är det rättvist om Gustav ska få leva ett kortare tog och ändå få mopedkortet? NEJ.

 

Där har du svaret.

 

Men med rösträtten har du rätt, tycker även att åldern ska vara lägre än vad den är nu, tex 15.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Om alla fick ta körkort året de fyllde 18 hade det blivit rätt fullbokat på uppkörningar och teoriprov i januari.

 

Och räknat i dagar har de som fyller år sista december väntat lika länge som de som fyller år första januari.

Smart tänkt :)

Men jag tycker att rösta kanske man kan göra det år man fyller arton, möjligtvis. Självfyller jag arton år 2014, när det är röstdax igen men tyvärr en månad för sent :(

Så jag får rösta när jag är 22, dumma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du behöver inte vänta mer än någon annan, dem föddes före dig och har "väntat på att du ska födas".

 

Exempel:

 

Allan är född 1 Januari 1993. Gustav är född 1 (för att göra det enkelt) December 1993.

Allan är 11 Månader äldre än Gustav och måste vänta 11 månader på att Gustav ska födas.

1 Januari 2008 blir Allan 15 år, och efter 15 års väntan får han äntligen sitt mopedkort. Gustav har nu levt bara 14år och 1 Månad. Är det rättvist om Gustav ska få leva ett kortare tog och ändå få mopedkortet? NEJ.

 

Där har du svaret.

 

Men med rösträtten har du rätt, tycker även att åldern ska vara lägre än vad den är nu, tex 15.

Rösträtt vid 15?! Då utvandrar jag snabbare än vad du kan säga papegoja.

 

Det är bra som det är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Smart tänkt :)

Men jag tycker att rösta kanske man kan göra det år man fyller arton, möjligtvis. Självfyller jag arton år 2014, när det är röstdax igen men tyvärr en månad för sent :(

Så jag får rösta när jag är 22, dumma.

Det kan du inte vara om du är 13 år nu.

 

Angående ämnet så tycker jag det är bra som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du behöver inte vänta mer än någon annan, dem föddes före dig och har "väntat på att du ska födas".

 

Exempel:

 

Allan är född 1 Januari 1993. Gustav är född 1 (för att göra det enkelt) December 1993.

Allan är 11 Månader äldre än Gustav och måste vänta 11 månader på att Gustav ska födas.

1 Januari 2008 blir Allan 15 år, och efter 15 års väntan får han äntligen sitt mopedkort. Gustav har nu levt bara 14år och 1 Månad. Är det rättvist om Gustav ska få leva ett kortare tog och ändå få mopedkortet? NEJ.

 

Där har du svaret.

 

Men med rösträtten har du rätt, tycker även att åldern ska vara lägre än vad den är nu, tex 15.

Är du för rösträtt vid 15 års åldern? Visst man får tycka som man vill, men har du sett resultaten ifrån alla skolval när det kommer till grundskolan? Piratpartiet skulle kunna driva en diktatur in i landet om 15 åringar fick rösta.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag är själv tonåring och jag blir minst sagt förblindad av hur alla tänker och hur deras politiska åsikter lyder..

"Jag hejar på piratpartiet för att då får man ladda ner lagligt!" Det fick jag höra av en 14-årig kille för någon vecka sen.

"En homosexuell kille med en svag utvecklingsstörning sade (ironiskt nog) "Jag röstar på SD för att de vill göra sverige svenskt." En sak han glömde (eller kanske inte visste) var att de är emot både homosexuella och utvecklingsstörda, må det vara ödets ironi eller inte, men komiskt var det. Han visste inte ens hur de skulle gå tillväga för att göra sverige "svenskt".

 

ontopic: Jag är född 2 okt och jag är riktigt less på alla som är ute på vägen med sina trimmade mopeder och deras tjejer som tycker att de är så coola för att de blåser iväg i 70 på mopeden. Även fast jag kommer få vänta längre än de som är födda i januari så låt det vara som det är nu, 10 månader är riktigt lång tid för att inse att man är dum i huvudet om man kör olovligt, man hinner inse att man inte är cool. I januari var jag dum i huvudet, det kan jag lova.

Redigerat av Skinkosten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är själv tonåring och jag blir minst sagt förblindad av hur alla tänker och hur deras politiska åsikter lyder..

"Jag hejar på piratpartiet för att då får man ladda ner lagligt!" Det fick jag höra av en 14-årig kille för någon vecka sen.

"En homosexuell kille med en svag utvecklingsstörning sade (ironiskt nog) "Jag röstar på SD för att de vill göra sverige svenskt." En sak han glömde (eller kanske inte visste) var att de är emot både homosexuella och utvecklingsstörda, må det vara ödets ironi eller inte, men komiskt var det. Han visste inte ens hur de skulle gå tillväga för att göra sverige "svenskt".

 

ontopic: Jag är född 2 okt och jag är riktigt less på alla som är ute på vägen med sina trimmade mopeder och deras tjejer som tycker att de är så coola för att de blåser iväg i 70 på mopeden. Även fast jag kommer få vänta längre än de som är födda i januari så låt det vara som det är nu, 10 månader är riktigt lång tid för att inse att man är dum i huvudet om man kör olovligt, man hinner inse att man inte är cool. I januari var jag dum i huvudet, det kan jag lova.

Nu är du också lite dum.

Ni har fortfarande väntat lika länge den tid du fyller 15.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är du också lite dum.

Ni har fortfarande väntat lika länge den tid du fyller 15.

Jag kanske uttryckte mig lite oklart, men vad jag menade var att yttre faktorer hinner påverka en och kan göra att du byter uppfattning helt efter några månader. Det var kanske självklart att använda trimmad moppe i 80 km/h för några månader sen, men nu har jag gått på någon form utav kurs och insett hur farligt det är. Skulle jag fått körkort januari och kursen var i maj skulle jag kört vårdslöst i trafiken i flera månader innan jag uppfattade hur det låg till.

 

Till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske uttryckte mig lite oklart, men vad jag menade var att yttre faktorer hinner påverka en och kan göra att du byter uppfattning helt efter några månader. Det var kanske självklart att använda trimmad moppe i 80 km/h för några månader sen, men nu har jag gått på någon form utav kurs och insett hur farligt det är. Skulle jag fått körkort januari och kursen var i maj skulle jag kört vårdslöst i trafiken i flera månader innan jag uppfattade hur det låg till.

 

Till exempel.

Jag menade att du sa att du fått vänta längre än dina kompisar, men det har du inte.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske uttryckte mig lite oklart, men vad jag menade var att yttre faktorer hinner påverka en och kan göra att du byter uppfattning helt efter några månader. Det var kanske självklart att använda trimmad moppe i 80 km/h för några månader sen, men nu har jag gått på någon form utav kurs och insett hur farligt det är. Skulle jag fått körkort januari och kursen var i maj skulle jag kört vårdslöst i trafiken i flera månader innan jag uppfattade hur det låg till.

 

Till exempel.

Får man fråga hur gammal du är?

För trafiklärarna borde väl lära ut allt på en gång, för jag fick gå en utbildning på 12h under en veckas tid, vilket kallas "intensivkurs".

Så dom som får kortet i Januari bör ju fått samma utbildning som dom i maj?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...