Precis.
Skolkar Du?
↗ till inlägget↗ till inläggetSåna dagar kan inte jag ta =/ Jag vet hur jävla mycket skit jag kommer få för det när mamma kommer hem då
Du har skolplikt, gymnasiet är frivilligt. :)
Så vänta tills du blir lite äldre bara.
Om det nu är så frivilligt, så kan man ju lika gärna inte gå det om man inte ska ta vara av tiden?
Givetvis, men jag tycker att det är "okej" om man tar en dag hemma istället. :P
Ja såklart. Det jag menade var att man har rätt att välja att inte gå gymnasiet och även välja att inte gå någon enskild dag. Det står ju inte i någon lag att man på gymnasiet måste vara där, som det gör i grundskolan. De enda reglerna är ju att du blir av med studiebidraget om du har för mycket frånvaro samt att skolan kan sätta upp egna regler som man måste följa.
På min skola är det i alla fall ingen som bryr sig ifall jag känner mig trött och stressad och sjukanmäler mig någon dag...
↗ till inläggetJa såklart. Det jag menade var att man har rätt att välja att inte gå gymnasiet och även välja att inte gå någon enskild dag. Det står ju inte i någon lag att man på gymnasiet måste vara där, som det gör i grundskolan. De enda reglerna är ju att du blir av med studiebidraget om du har för mycket frånvaro samt att skolan kan sätta upp egna regler som man måste följa.
På min skola är det i alla fall ingen som bryr sig ifall jag känner mig trött och stressad och sjukanmäler mig någon dag...
Gymnasiet är väl inte frivilligt när du väl sökt in och går där? Då har du fortfarande skolplikt, det är bara frivilligt att välja gå gymnasiet eller inte. :/
↗ till inläggetÄven om du går på ett gymnasium så har du inte skolplikt. Gymnasiet är frivilligt, du söker till ett program för att du vill ha en utbildning. Hade du tänkt skita i det och vara hemma och spela dator istället så behöver du inte söka till ett gymnasium.↗ till inläggetJa såklart. Det jag menade var att man har rätt att välja att inte gå gymnasiet och även välja att inte gå någon enskild dag. Det står ju inte i någon lag att man på gymnasiet måste vara där, som det gör i grundskolan. De enda reglerna är ju att du blir av med studiebidraget om du har för mycket frånvaro samt att skolan kan sätta upp egna regler som man måste följa.
Gymnasiet är väl inte frivilligt när du väl sökt in och går där? Då har du fortfarande skolplikt, det är bara frivilligt att välja gå gymnasiet eller inte. :/
Sen kan ju skolan relegera dig om de tycker du är för lat. Grundskolan blir man ju inte relegerad, där kommer polisen och socialtjänsten och ska hämta dig om du inte går till skolan.
↗ till inläggetÄven om du går på ett gymnasium så har du inte skolplikt. Gymnasiet är frivilligt, du söker till ett program för att du vill ha en utbildning. Hade du tänkt skita i det och vara hemma och spela dator istället så behöver du inte söka till ett gymnasium.
Det är så? Minns första dagen i ettan hur rektorn pratade om att efter att du sökt in är inte alls gymnasiet frivilligt blablabla.
Sällan man inte går till skolan om det inte handlar om att man bara har en lektion + jobbiga busstider. Speciellt om lektionen är Svenska eller någon annan där man bara leker. Ändå fast jag hoppar över några lektioner i månaden så har jag 100% närvaro ännu, är väl antingen skills eller tur.
↗ till inläggetHur kan det inte vara frivilligt om man kan hoppa av när man vill?↗ till inläggetÄven om du går på ett gymnasium så har du inte skolplikt. Gymnasiet är frivilligt, du söker till ett program för att du vill ha en utbildning. Hade du tänkt skita i det och vara hemma och spela dator istället så behöver du inte söka till ett gymnasium.
Det är så? Minns första dagen i ettan hur rektorn pratade om att efter att du sökt in är inte alls gymnasiet frivilligt blablabla.
↗ till inläggetHur kan det inte vara frivilligt om man kan hoppa av när man vill?↗ till inläggetÄven om du går på ett gymnasium så har du inte skolplikt. Gymnasiet är frivilligt, du söker till ett program för att du vill ha en utbildning. Hade du tänkt skita i det och vara hemma och spela dator istället så behöver du inte söka till ett gymnasium.
Jag tänker mig gymnasiumet som ett vanligt kontorsjobb.
Det är frivilligt, men om man inte är där, så kan man ju bli sparkad, är ju så med gymnasiumet också nästan.
↗ till inlägget↗ till inläggetÄven om du går på ett gymnasium så har du inte skolplikt. Gymnasiet är frivilligt, du söker till ett program för att du vill ha en utbildning. Hade du tänkt skita i det och vara hemma och spela dator istället så behöver du inte söka till ett gymnasium.
Hur kan det inte vara frivilligt om man kan hoppa av när man vill?
Jag tänker mig gymnasiumet som ett vanligt kontorsjobb.
Det är frivilligt, men om man inte är där, så kan man ju bli sparkad, är ju så med gymnasiumet också nästan.
Ja fast tänk om du lyckas göra bra ifrån dig på jobbet fast du inte är där hela tiden... En chef sparkar ju inte en duktig anställd/elev. ;)
↗ till inläggetEn intressant diskussion tror jag, skolkar du?
Varför gör du det?, vet du att dina betyg kan försämras?
Jag själv har aldrig skolkat, det närmsta jag kommer till att "skolka" är väl att man råkat sova lite för länge :P.
(Som antagligen kan räknas som skolk, men det är inte vad jag tänker på, mer "frivillig" skolk)
Det har hänt att jag skolkat. Vad jag vet har jag en ogiltig frånvaro på en idrottslektion. För det mesta sjukanmäler jag mig om jag inte orkar med skolan. Giltigt frånvaro ftw.
Nja, har väl hänt att jag varit "sjuk", och för någon vecka sedan kom jag till skolan en timme för tidigt (visste inte att vi började senare den dagen), så då sket jag i halva första lektionen och stack och fikade istället.
Hade lite on i huvudet på morgonen en dag, då ringde jag mamma och sa att jag var sjuk
↗ till inläggetHur kan det inte vara frivilligt om man kan hoppa av när man vill?
Nja, det är lite tvetydigt egentligen. Det är frivilligt på så sätt att man får gå där om man vill och det är gratis, men man kan inte komma och gå som man vill. Går man där, så ska man gå där, annars hoppar man av. Det går inte att gå vissa dagar och inte gå de andra för att man inte tycker om ju de dagarna.
Yarr, jag skolkar.
yep, senast i måndags stack jag hem vid 10.
Nej.
Japp, har ca 220 frånvarotimmar =)