Hoppa till innehåll

Alkohol


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Likt Laytons tråd, så tänkte jag starta en tråd här om Alkohol. Var man än går så ser man folk prata om alkohol på alla de möjliga sätt. Det främsta syftet med denna tråd är att diskutera dagens ungdomar och deras ständiga supande hit och dit.

Ni kan, om ni vill, använda denna mall för att svara, sen skulle jag vilja att ni lade till en liten motivering, om ni vill.

 

 

1. Dricker du eller har du testat?

2. Blir du störd när andra dricker, eller pratar om att dricka?

3.Tycker du att alkohol ska förbjudas?

4. Om alkohol hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts?

 

Alkohol iform av små drinkar/lite Whiskey med kompisar/nära vänner låter förstås inte fel, men att dricka för nöjet att bli full är helt fel så det bara skriker om det.

 

Jag skall själv svara på ovanstående frågor:

 

1. Ja har testat, men jag gillade det verkligen inte.

2. Ja, verkligen.

3. Ja.

4. Tråkigt nog, ja.

 

Diskutera.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Najsig tråd ;)

 

Okej men jag ska svara.

 

1. Har testat, vin doftar gott, men jag tror endast jag kommer att uppskatta doften i äldre ålder.

2. jag blir inte störd när andra dricker, dock om vissa blir fulla eller fullisar dricka öl på tunnelbanan, jobbigt.

3. Nja... tror inte det kommer att gå och jag bryr mig inte riktigt.

4. Nej, abslolut inte, alla hade fattat att det var farligt.

 

Lite extra åsikter:

Jag tror jag kommer dricka när jag blir stor ABSOLUT INTE som barn. Alkohol är en trevlig sällskapsdryck och blir säkert gott till mat om man inte missbrukar det.

Tycker jag att alkohol är gott: Nää, men inte så äckligt. Jag smakade efterrättsvin en gång det var ganska gott (jag vet jag är galen) men självklart det var bara en liten test, jag har bara "druckit" supersmå mängder.

Men jag ska aldrig dricka på riktigt som barn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här blev ett rätt långt inlägg, så om ni inte orkar läsa hela så läs helst punkt 3 åtminstone, den är mest relevant^^.

 

1. Ja, sedan jag blev 18 har jag druckit några gånger, men har inte funnit det speciellt givande, det mesta har jag dessutom tyckt varit för äckligt till smaken för att orka dricka så mycket av :P

 

2. Kan hända, beror lite på hur det dricks/snackas om. Om folk super bara för att bli fulla, eller pratar om att supa bara för att bli fulla, tycker jag det är störande. Om de bara har en mogen konversation om ex olika typer av vin eller nåt sånt är det dock lugnt.

 

3. Om man säger såhär, p.g.a av de överhängande negativa effekterna alkohol har (folk skadar sig själva eller andra på fyllan, kriminalitet ökar då folk använder alkohol, kostar samhället pengar, liv förstörs för både de som dricker för mycket och för anhöriga till de som dricker för mycket, rattfylla o.s.v) tycker jag absolut att det vore bra om drogen försvann helt, då de positiva effekter som finns knappast kan väga upp för de negativa. Men ett förbud i lag skulle aldrig fungera, eftersom folk inte skulle acceptera det, det skulle ske massa smuggling och sådant, ungefär som det blev på 30-talet när man förbjöd alkohol i USA. Men informationskampanjer och nykterhetsrörelser stöder jag till 100%.

 

4. Nej, inte en chans. I stort sett alla droger med effekter liknande alkohol förbjuds så snart de uppfinns. Enda anledningen till att alkohol är lagligt är att vi har en så lång tradition av det, och som jag nämnt ovan skulle det aldrig funka att kriminalisera det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Dricker du eller har du testat? Beror på hur du menart? Ja, Jag har druckigt väldigt lite av öl vin osv ABSOLUT

inte mer än typ 9 cl...

2. Blir du störd när andra dricker, eller pratar om att dricka? Beror på inte om dom är 30+ men 30- så blir jag ganska störd...

3.Tycker du att alkohol ska förbjudas? Nej

4. Om alkohol hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts? Ja..

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Dricker när jag är på fest och dansar, hittils bara några gånger. Aldrig varit full.

 

2. Det är tråkigt och onödigt när folk pratar/skryter om att dricka i skolan och vid tillfällen som inte alls har något med alkohol att göra. Dels för att det är ointressant, dels för att de som inte dricker känner sig utanför, vilket man inte ska behöva göra när man inte ens är 18. Tycker det är extremt töntigt med personer som snackar om alkohol hela tiden och känner sig jättecoola, för det är ju inte alkoholen som är rolig, utan det man gör när man dricker som borde vara/är kul.

 

3. Nej, det är en drog som kan vara kul och förhållandevis ofarlig om man är försiktig och använder det rätt. Och alkoholdrycker kan vara goda, speciellt i mat. :P

 

4. Vet inte, men om den inte hade det hade förmodligen folk druckit i alla fall. Som med cannabis fast värre.

 

Jag håller med om att alkohol tar en alldeles för stor del av många ungdomars liv. Att dricka bara för att bli full är väldigt destruktivt och pacifiserande. Dessutom är det inte så speciellt och coolt som många vill få det att framstå som.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Ja, har testat. Champagne och såna "drinkar" (bacardi eller något) är gott.

2. Nä, bara om dom blir fulla och börjar bråka

3. Nä, varför? Man borde själv få välja om man ska dricka eller inte.

4. Nej, tror att dom hade tänkt att man kommer tjäna mycket pengar så det skulle nog inte ha förbjudits.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Faktiskt inte

2. Jo, jag blir lite störd.

3. Det tycker jag nog inte. Det skulle vara najs om folk skulle sluta dricka, men det är inte direkt det som skulle vara effekten av ett förbud. Jag skulle dock gärna vilja se andra grejer som skulle minska drickandet.

4. Troligtvis inte

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Dricker du eller har du testat?

 

Ja det har jag, inte gott

 

2. Blir du störd när andra dricker, eller pratar om att dricka?

 

Nja, är det folk på en fest så nej, inte om det är en släktträff, men är det en fest med massa ungdommar som super så dom spyr, ja.

Om att prata om att dricka kan också variera.

Om det är "Jag är så förbannad på min pojkvän, han lurade i mig 2 glas med öl igår" eller nått i den stilen, då blir jag inte störd.

Men är det "Imorgon ska jag supa ner mig så hårt", ja

 

3.Tycker du att alkohol ska förbjudas?

 

Nej, men jag tycker att man borde blir lite mer skärpta gällande ungdomar, men är det midsommar så är det ok om man är +18

 

4. Om alkohol hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts?

 

Ja, men jag tror att det hade förbjudits när man hade insett hur farlig "drogen" är (för jag tycker att alkohol är en drog)

 

För övrigt så blev jag lite pissed off på en kompis för några veckor sedan

Han planerade in att han skulle ha en fyllefest när han blir arton, och blir ganska irriterad på att jag inte skulle ha en.

 

Alkohol enligt mig är inget som gör att man kan ha kul. Det som är kul är självförtroende.

 

Som när man hade disco i lågstadiet, så skulle man vara tuff och inte "våga" bjuda upp alla tjejer.

Det blev skit tråkigt, men islutet av discot så var man jätte glad och allting.

 

Även min mamma har märkt det, för hon var på en fest engång och hade skit roligt.

Alla hennes kompisar frågade hur mycket hon hade druckit, men hon var spiknykter.

 

Alkohol är inget hjälpmedel för att festen ska bli rolig, det är något folk bara inbillar sig

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Dricker du eller har du testat?

-Ja

 

2. Blir du störd när andra dricker, eller pratar om att dricka?

-Nej. Folk som är dräggfulla är väl aldrig särskilt trevliga, dock-

 

3.Tycker du att alkohol ska förbjudas?

-Nej

 

4. Om alkohol hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts?

-Nej

 

Edit: Fråga ett är lite konstig förövrigt. Att fråga om någon har testat alkohol är som att fråga om någon har testat läsk. Det finns ju huuuur många olika typer av alkohol som helst. Rätt stor skillnad på en 3,5a päroncider och 40%ig vodka liksom. Man kan inte prova en sort och säga "jag gillar inte alkohol".

 

Om man inte gillar det av principiella skäl såklart. Pratar naturligtvis endast om smakupplevelsen.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alkohol är inget hjälpmedel för att festen ska bli rolig, det är något folk bara inbillar sig

För vissa kan det säkert vara det. Som du sa handlar det mest om självförtroende. Vissa behöver alkohol för att få bort sin självkritiska röst och göra vad de känner för, andra har bra självförtroende från början och vågar göra vad de vill utan att bry sig om vad folk tycker.

 

Ofta skulle jag nog säga att festen blir roligare av alkohol, men om alla känner sig trygga med sig själva i sällskapet från början brukar det inte behövas. Då är det snarare så att vissa dricker för mycket och bara blir passiva och tråkiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alkohol är inget hjälpmedel för att festen ska bli rolig, det är något folk bara inbillar sig

Det är annars ett faktum att alkohol stimulerar dig i form av att du blir:

Mer självsäker

Mer pratsam

Mer lättroad

 

Och sedan blir du trött.

 

Att alkohol behövs för att göra festen ihuvudtaget rolig är såklart falskt dock

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För vissa kan det säkert vara det. Som du sa handlar det mest om självförtroende. Vissa behöver alkohol för att få bort sin självkritiska röst och göra vad de känner för, andra har bra självförtroende från början och vågar göra vad de vill utan att bry sig om vad folk tycker.

 

Ofta skulle jag nog säga att festen blir roligare av alkohol, men om alla känner sig trygga med sig själva i sällskapet från början brukar det inte behövas. Då är det snarare så att vissa dricker för mycket och bara blir passiva och tråkiga.

Visst, en fest verkar bli roligare oftast av alkohol, men jag tror inte att bara för att man dricker alkohol så blir det roligare.

Men jag fattar inte varför folk tar med sig massa backar med 50cl cider och säger "TA FÖR ER!!!"

 

Vad jag menar är att man behöver inte alkohol för att ha roligt, man kan ha kul när man är nykter med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...