Hoppa till innehåll

Mensas Provtest


Mumutio
 Dela

Rekommendera inlägg

Tror det finns en del korrelationer mellan IQ och höga betyg men det är ju klart att det inte är samma sak. Alltså jag är tveksam till att någon med till exempel 90 i IQ skulle kunna kunna få A/MVG i alla ämnen (beror givetvis lite på hur slapp skolan är) även om denne pluggade järnet av sig, men det är klart att den skulle få bättre betyg om denne pluggade mycket, oavsett vad den har för IQ.

Jag har läst nån studie nån gång som visade att upp till 110-120 IQ är betygen som bäst, och efter det går det nedåt. Jag kan inte hitta den just nu men jag skulle kunna köpa det påståendet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Höga betyg behöver inte beskriva ens intelligens, en idiot på 90 IQ kan fortfarande sitta och plugga 12 timmar dagen innan varje prov och få MVG/A.

Det finns en ganska stark koppling, det måste du själv erkänna. Någon som har lägre IQ kommer knappast ha tid att plugga till sig ett MVG/A i flera ämnen. Just IQ specifikt och matte går ju nästan hand i hand. Redigerat av Zaff
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tror det finns en del korrelationer mellan IQ och höga betyg men det är ju klart att det inte är samma sak. Alltså jag är tveksam till att någon med till exempel 90 i IQ skulle kunna kunna få A/MVG i alla ämnen (beror givetvis lite på hur slapp skolan är) även om denne pluggade järnet av sig, men det är klart att den skulle få bättre betyg om denne pluggade mycket, oavsett vad den har för IQ.

Hade en tjej i min klass i gymnasiet- hon hade dyslexi och var allmänt retard, svårt att koppla uppenbara saker typ som att hon trodde att det tog 1h att flyga till asien samt att bara i Sverige pratade man svenska (resten av världen engelska).

 

Hon smörade i några ämnen och höjde sig från VG till MVG genom att vara tyst och snäll på lektionerna, hon spenderade dock säkert 50% av sin vakna tid till att plugga och hon snittade MVG i alla ämnen.

 

Jag personligen som knappt snittade G känner ju att jag är betydligt smartare än hon, bara att hon pluggade på heltid- jag pluggade nästan inget alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

att IQ faktiskt mäter intelligens är rentut sagt bullshit.

Det mäter hur bra du är på Iq-tester.

 

Jag fick 70 en gång... hihi.

 

Back on the borderline

One more time

 

Ja, tog testet, fick 96. Det är inte så mycket det heller.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

att IQ faktiskt mäter intelligens är rentut sagt bullshit.

Det mäter hur bra du är på Iq-tester.

 

Jag fick 70 en gång... hihi.

 

Back on the borderline

One more time

 

Ja, tog testet, fick 96. Det är inte så mycket det heller.

Beror på vad du menar med intelligens. vad menar du med intelligens? Dock tycker jag från personlig erfarenhet att de allra flesta intelligenta personer jag har mött också har hög IQ. Har aldrig träffat någon med lägre IQ än 100 som jag har har tyckt varit speciellt mentalt skarpsinnig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara för att jag har problem med att se om det ska bara en svart eller vit pil där så betyder det inte att jag är dålig på matte precis.

Eller att jag har svårt att prestera i sociala förhållanden.

Jag är bra på anagram, dessutom är jag väldigt lättlärd när det gäller minnet. Om det är något som intresserar mig så kommer jag ofta ihåg det.

 

Jag är duktig i skolan och enligt de flesta ganska trevlig, även om jag är annorlunda. Jag har kanske inte ett jätterikt ordförråd samt att jag är fantastisk dålig på ordspråk och sånt, men annars är det inga som helst problem på min allmänbildning.

 

Kan tillägga att jag är musikaliskt begåvad också.

 

Gå du och posta i Imba, hoppas det fyller ditt självförtroende. För det enda du verkar ha är att du är bra på att se mönster och tänka logiskt när det gäller ovanstående saker.

Rätta mig om jag har fel, men du tjatar typ om dig själv och vilket iq-underbarn du är överallt.

 

Helt absurt att du också verkar ha koll på alla individers iq, finns det inget annat som intresserar dig? Du verkar jämföra personer så ofattbart mycket med siffror som egentligen inte spelar roll i slutändan. För i det verkliga livet är det ju ändå hur du är som person som spelar roll, inte vilken siffra du har,

 

Kan tillägga att jag satt i dålig hållning i soffan en tidig morgon när jag inte ätit frukost och gjorde något som jag egentligen inte var intresserad av. Dessutom var det sportlov. Och jag satt med mobilen och det var rätt svårt att trycka.

 

Kan säkert klämma in 126+ som du om det betydde allt för mig i världen.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara för att jag har problem med att se om det ska bara en svart eller vit pil där så betyder det inte att jag är dålig på matte precis.

Eller att jag har svårt att prestera i sociala förhållanden.

Jag är bra på anagram, dessutom är jag väldigt lättlärd när det gäller minnet. Om det är något som intresserar mig så kommer jag ofta ihåg det.

 

Jag är duktig i skolan och enligt de flesta ganska trevlig, även om jag är annorlunda. Jag har kanske inte ett jätterikt ordförråd samt att jag är fantastisk dålig på ordspråk och sånt, men annars är det inga som helst problem på min allmänbildning.

 

Kan tillägga att jag är musikaliskt begåvad också.

 

Gå du och posta i Imba, hoppas det fyller ditt självförtroende. För det enda du verkar ha är att du är bra på att se mönster och tänka logiskt när det gäller ovanstående saker.

Rätta mig om jag har fel, men du tjatar typ om dig själv och vilket iq-underbarn du är överallt.

 

Helt absurt att du också verkar ha koll på alla individers iq, finns det inget annat som intresserar dig? Du verkar jämföra personer så ofattbart mycket med siffror som egentligen inte spelar roll i slutändan. För i det verkliga livet är det ju ändå hur du är som person som spelar roll, inte vilken siffra du har,

 

Kan tillägga att jag satt i dålig hållning i soffan en tidig morgon när jag inte ätit frukost och gjorde något som jag egentligen inte var intresserad av. Dessutom var det sportlov. Och jag satt med mobilen och det var rätt svårt att trycka.

 

Kan säkert klämma in 126+ som du om det betydde allt för mig i världen.

Ok nu lugnar vi ner oss ett hekto eller två. Jag vet att det finns en fruktansvärd intelligenstabu i samhället idag och att prata om IQ brukar vara värre än att prata om ett potentiellt drogmissbruk. Jag vet inte riktigt vad du har fått uppfattningen att jag på något sätt skulle skryta med min IQ, jag tror jag har nämnt på ett, kanske 2 ställen på fuska vad jag har i IQ, och då har det inte varit för att på något sätt tala ner någon annan, utan bara nämna det som en referens då det har passat i sammanhanget.

 

Jag har huvudsakligen gjort två olika sorters IQ test, de ena är det "klassiska" med bara en massa 3x3 logiska matriser, som t.ex. Mensas prov- och riktiga test. Jag kan hålla med dig om att det känns som om de testar en rätt snäv del av ens "intellekt", och som jag sa, det beror på vad man menar med intelligens. Sen har jag även gjort illustrerad vetenskaps IQ-test som förutom logiska matriser innehöll minne, språk och matematik som jag personligen tyckte var ett något fylligare test. Sen om det verkligen testar IQ beror återigen på ens definition.

 

För att försöka klara ut några möjliga missförstånd så kan jag väl säga att ja, jag är intresserad av IQ, men därtill också kunskap, och lärande. Jag tycker det är väldigt intressant hur information sprids mellan människor och mellan människa och natur och hur vi filtrerar, värderar och analyserar data och vilka konsekvenser det får. Sen att det skulle vara mitt huvudsakliga intresse i livet är långt i från sanningen.

 

Som du själv är inne på, ens personlighet byggs upp av så fruktansvärt mer än bara ens IQ. Du har säkerligen en uppsjö av talanger och kunskaper som jag inte har någon som helst koll på, och vice versa. Om du irriterade dig på min kommentar i IMBA så kan jag ju förtydliga det också här och nu. För det första, så dömer jag inte ut dig på grund av din IQ, som jag skrev, så förklarar det en del, men inte allt givetvis. Enligt (rätt säker) Whore så uppstår kommunikationsproblem lätt mellan två personer som har större IQ-skillnad än 25. Så det kan ju förklara varför vi inte kommer överens i debattrådar t.ex. vi förstår kanske inte varandra helt enkelt. Felet behöver inte ligga hos dig, det kan lika gärna vinklas till att jag har för hög IQ för att förstå dig. Om nu IQ spelar in i sammanhanget.

 

Sen är jag absolut inte personen som säger "MOHAHAHAHA du har låg IQ du är dum för evigt MOHAHAHAHA!!!!" Jag uppmuntrar alla att bli bättre, smartare och intelligentare. Om du bryr dig om IQ tycker jag absolut du ska fortsätta att träna på logiska samband etc, och om du inte bryr dig om IQ så ja... då förstår jag inte alls varför du ens hetsar upp dig. :)

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, där höjdes mitt förtroende för dig, även om jag knappast tror att vi har svårare att kommunicera pågrund av våra iq-skillnader.

Anledningen till att jag hetsar upp mig är för att DU verkar hetsa upp och säga att allt jag skriver är skumt och om hur omogen jag är fastän du inte verkar ha ett moget/seriöst beteende själv (nu syftar jag inte på ditt ovanstående inlägg utan mer på det du skrev i Imba.)

Men visst, om du tänker i verkligheten som du skrev, att IQ bara är ett intresse och inte ett sätt att döma människor så verkar du vara mer intelligent än du tidigare visat dig. Sluta dock döma personer som mig bara för att jag tidigare skrivit inlägg som kan tolkas som provocerande och oseriösa.

 

Det har absolut inget med mitt iq att göra, och det tycker jag att du borde förstå.

 

Bra sagt Layton! :cool: :rambo: B)

:)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, där höjdes mitt förtroende för dig, även om jag knappast tror att vi har svårare att kommunicera pågrund av våra iq-skillnader.

Anledningen till att jag hetsar upp mig är för att DU verkar hetsa upp och säga att allt jag skriver är skumt och om hur omogen jag är fastän du inte verkar ha ett moget/seriöst beteende själv (nu syftar jag inte på ditt ovanstående inlägg utan mer på det du skrev i Imba.)

Men visst, om du tänker i verkligheten som du skrev, att IQ bara är ett intresse och inte ett sätt att döma människor så verkar du vara mer intelligent än du tidigare visat dig. Sluta dock döma personer som mig bara för att jag tidigare skrivit inlägg som kan tolkas som provocerande och oseriösa.

 

Det har absolut inget med mitt iq att göra, och det tycker jag att du borde förstå.

:)

1. Imba är ett jävla lol-forum, man bör ta allt som skrivs där med en nypa salt. Eller oftast ett helt kar. Nu håller jag mig visserligen över snittet för seriositet i imba men ändå, standarden är rätt jävla låg där.

 

2. Allting spelar in så vitt jag förstår, en stor del av min uppfattning av dig har skapats från drogtråden där den genomgående faktorn hos dig har inte varit intelligens, utan helt enkelt okunskap i ämnet. Sen har även en hel del logikbrister framträtt där som har varit smått underhållande att läsa, och som andra än jag har pekat ut. Men som sagt, om det är viktigt för dig att framstå som intelligent, så uppmuntrar jag dig på att träna på det, debattera mer och lyssna på folks perspektiv, försök att se det från deras håll och var inte så bunden av dina uppfattningar om "rätt" och "fel", det är mitt tips till dig. :)

 

EDIT: nog med off topic, vill du svara på detta kan du citera det till imba så kan vi fritt snacka vidare där.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.independent.co.uk/news/science/...ds-8425911.html

"The idea that intelligence can be measured by IQ tests alone is a fallacy according to the largest single study into human cognition which found that it comprises of at least three distinct mental traits.

 

IQ tests have been used for decades to assess intelligence but they are fundamentally flawed because they do not take into account the complex nature of the human intellect and its different components, the study found."

 

Jag är inte så sjukt insatt i sådanthär, men det var en intressant artikel tyckte jag!

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja men som sagt, det är kokar ner till en ren lingvistisk definitionsfråga. Är intellekt och intelligens ekvivalenta uttryck? Och vad är det för nått? Det är lite upp till var och än. Personligen försöker jag röra mig bort från föreställningar om att vara "smartare", "dummare" eller "intelligentare" än någon annan. I stället försöker jag tänka i banorna "Jag har kunskaper inom område A, B, C etc".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...