Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Skämtar du?

Den där sidan är grovt partisk och har bara samlat på studier som visar på hur mycket farligare alkohol är än cannabis. Den tar ju inte upp över huvud taget de psykiska skadorna som ofta uppstår när man brukar cannabis? Man skulle enkelt kunna göra likadant med alkohol och rada upp studier på alla de negativa effekterna cannabis har men inte alkohol.

Det var första resultatet på google "cannabis vs alcohol". Inte den bästa källan precis som du nämnde. De flesta länkarna från google sökningen var från liknande sidor.

 

När jag googlade på "cannabis worse than alcohol" blir nästan alla resultat "Alcohol Worse than Marijuana" :P

 

Jo... visst. Men asså, det är bättre att skita i droger. Man kan leva utan. Jag orka inte riktigt läsa din länk eftersom jag vill diskutera, inte lära mig saker (ja, jag vet att det är bra att lära mig saker men strunt samma).

I din länk, vad stod det? Kan du bara sammanfatta lite?

"So there you have it: a genuine mystical experience with long-lasting positive effects, no reported negative effects, no known medical side effects in healthy people, and with virtually no chance of a bad experience."
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej MisterX.

Då frågar jag dig en stor fet fråga, för du verkar ju veta väldigt mycket så... Varför är då Narkotika olagligt (nu när det är så himla bra och nyttigt), och inte alkohol, socker och tobak? Och åka skidor? Och att äta kladdkaka?

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej MisterX.

Då frågar jag dig en stor fet fråga, för du verkar ju veta väldigt mycket så... Varför är då Narkotika olagligt (nu när det är så himla bra och nyttigt), och inte alkohol, socker och tobak? Och åka skidor? Och att äta kladdkaka?

Det vet jag inte, jag är inte insatt i politiken kring droger. Men jag tycker det ska ändras.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ha! Juste!

Jag tycker du ska ta reda på det. Det kan vara bra att hitta allt som är dåligt med narkotika också och inte bara det som är bra.

För du kan väl ändå hålla med om... de måste väl vara ganska farliga ändå, annars hade de inte förbjudits!

(Jämför inte med rökning och alkohol nu)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att det inte är så många som redan är beroende av narkotika och att man har hunnit hitta metoder för att få samhället att fungera med socker, tobak och alkohol. Narkotika är inte invant av samhället och det är skulle ju vara väldigt onödigt att vänja in det också, med tanke på att vi redan försöker minska tobaks- och alkoholbruket så mycket som möjligt. Det har inte så mycket med logik att göra som med historia.

 

@MisterX: Posta hellre ingen fakta alls än fakta med dåliga källor. Och anledningen till att man kan hitta mer argument för cannabis är att det inte finns lika stort behov av att rättfärdiga alkoholbruk eftersom att det redan är lagligt nästan överallt. Man behöver helt enkelt inte argumentera till förmån för alkohol.

 

Men jag tror säkert att alkohol gör en mer våldsam och omdömeslös på ett farligt vis än cannabis (vilket också i princip var det enda som upprepades i den där artikeln du länkade). Men ta en titt på sidorna Guggo länkade tidigare om hjärnskador till exempel. :o

 

Jag tror det farliga är att Alkohol orsakar mycket mer konkreta skador än cannabis, medan cannabis orsakar skador i beteendet och hjärnan. Det gör det svårare att forska på nackdelarna med cannabis och dessutom är det mycket svårare för en cannabisbrukare att själv märka de negativa effekterna om det är just tänkandet som förändras.

 

Om man dricker och slår sin fru, hoppar ner för ett berg och slår sig, får leverskador eller svimmar är det ganska lätt att se vad alkoholen har gjort med kroppen och att det är alkoholens fel. Men om hjärnan däremot långsamt segas ner är det ingenting man märker av som brukare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men ta en titt på sidorna Guggo länkade tidigare om hjärnskador till exempel. :o

Så går det när det blir för mycket.

 

"Ashtari’s team used a new technique called diffusion tensor imaging to look into the brains of 15 cannabis smokers, who had all given up taking the drug a month before the study.

 

They had smoked an average of once a day for a year and were aged 15 to 18. Their brains were compared with those of schizophrenics and of healthy people."

 

Man kan ju jämföra det med att äta på McDonalds varje dag i ett år, undra hur man skulle se ut efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej MisterX.

Då frågar jag dig en stor fet fråga, för du verkar ju veta väldigt mycket så... Varför är då Narkotika olagligt (nu när det är så himla bra och nyttigt), och inte alkohol, socker och tobak? Och åka skidor? Och att äta kladdkaka?

Varför det från allra första början var olagligt i USA var för att skydda pappersindustrin har jag för mig. Plantan kan ju användas för tillverkning av bl.a. papper, kläder, rep etc. Under 30-talet var rasismen stark i USA och många svarta musiker rökte på som du nämnde. Propagandafilmer under den tiden visade hur unga män rökte cannabis och plötsligt fick för sig att mörda och våldta. Under Vietnamkriget skärpte man lagarna ännu hårdare för att kunna bryta upp protesterna som pågick mot kriget och regeringen; eftersom att många hippies brukade drogen använde man det som svepskäl för att låta polisen gå in.
Under 30-talet var det en drog som fick dig att mörda och våldta, under 60-70-talet gjorde den dig passiv och apatisk, dvs raka motsatsen. Rökte du marijuana kunde du inte försvara ditt land i Vietnamkriget. Men från början förbjöds den för att skydda mäktiga människors intressen.

 

Och det är väl ingen som har sagt att det är nyttigt med droger?

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och det är väl ingen som har sagt att det är nyttigt med droger?

Jag tror han syftar på det här som jag skrev innan:

"So there you have it: a genuine mystical experience with long-lasting positive effects, no reported negative effects, no known medical side effects in healthy people, and with virtually no chance of a bad experience."
Från http://motherjones.com/kevin-drum/2011/06/...e-still-illegal
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aså MisterX, vad är ditt problem? Om Layton tycker droger är dåligt, vilket jag ochså gör. Så låt hon göra det. Du ska alltid komma med argument, gillar du droger? Go ahead, använd dom.

Förlåt om jag låter jobbig ibland. Jag står för att man ska få göra med vad man vill med sin kropp. Det jag vill framföra är att det är skillnad på bruk och missbruk. Och att man inte ska dra alla droger över en kant. Vissa verkar tro att hela ens liv är förstört om man provar cannabis en gång. Men ändå tycker att alkohol är okej.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förlåt om jag låter jobbig ibland. Jag står för att man ska få göra med vad man vill med sin kropp. Det jag vill framföra är att det är skillnad på bruk och missbruk. Och att man inte ska dra alla droger över en kant. Vissa verkar tro att hela ens liv är förstört om man provar cannabis en gång. Men ändå tycker att alkohol är okej.

Gör inget, men jag personligen tycker att båda är dåliga. Jag ska aldrig nog dricka alkohol.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aså MisterX, vad är ditt problem? Om Layton tycker droger är dåligt, vilket jag ochså gör. Så låt hon göra det. Du ska alltid komma med argument, gillar du droger? Go ahead, använd dom.

Du accepterar knappast med folk som har en liberalare syn på droger, vem fan är du att kalla någon intolerant?

 

"Du ska alltid komma med argument", ja vafan, spring och göm dig under en sten om du är så allergisk mot ny information.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...