Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

1. Vid hård träning producerar hjärnan många droger som t.ex. en form av amfetamin, hört talas om träningsnarkomaner? Choklad ger upphov till produktion av endorfiner, finns många tjejer som är "onormalt" förtjusta i choklad. DMT-molekylen är nästintill identisk med Serotonin-molekylen som är ett av hjärnans främsta belöningshormoner. Så många droger finns redan i kroppen och är fullkomligt naturliga. De triggas bara av en annan sak.

 

2.Och som WASD sa, allting kan vara farligt om man missbrukar det, som t.ex. vatten. Även syrgas är farligt om man inte vet hur man "ska dosera".

3.Läkemedel är också artificellt framställt, det gör dem inte farliga. Och som många har sagt så är långt ifrån alla droger det. Alokhol, koffein, Hasch/cannabis, "knark-svampar", DMT etc är exempel på droger som tillverkas naturligt av levande ting.

1. Jaha... jaa :)

2. Det är farligt att gå till skolan, för man kan bli mobbad och ta livet av sig. Det är farligt att köra bli till jobbet. Det är farligt att existera helt enkelt. Allt kan självklart missbrukas, men, tro mig, ska ni fortsätta jämföra droger med vatten har ni nog uppfattat detta helt fel.

3. Är det läkemedel så har ju läkarna skrivit undre och så. Själv har jag inget emot droger i sjukvården, de kan ju hjälpa folk. Det där andra har jag redan förklarat, drogerna är konstgjorda belöningsämnen, inte konstgjorda, alltså kemiskt gjorda.

nej, för ni verkar ju tro att serotonin som hjärnan själv producerar är ofarligt men DMT som är naturligt och nästintill identiskt är farligt.
Jag vet inte vad DMT är. Har sett att ni snackat om det i tråden, men jag var ju inte inblandad i de diskussionerna.

Men kroppens naturliga "droger" är ofarliga.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nej, för ni verkar ju tro att serotonin som hjärnan själv producerar är ofarligt men DMT som är naturligt och nästintill identiskt är farligt.

Det jag har sagt är att droger är farliga om man blir glad och tillfredsställd om man tar dem (DMT?) eftersom att detta kan göra att man tappar motivationen att söka denna belöning på annat håll.

 

Belöningssystemen finns ju inte där bara för att vara roliga utan de har tillkommit genom evolutionen eftersom att de gynnar oss. Vi behöver dem och motivationen de ger oss.

 

Om man kan bli lika lycklig av att äta ett piller som genom att träna, bli förälskad eller äta bra mat finns det ju ingen anledning att göra något av nämnda längre. Precis som du sa innan kan lyckosubstanserna triggas av droger, men när de blir det missbrukar vi ju hela belöningssystemet vilket får konsekvenserna jag skrev tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad DMT är. Har sett att ni snackat om det i tråden, men jag var ju inte inblandad i de diskussionerna.

Men kroppens naturliga "droger" är ofarliga.

Adrenalin (vad jag hört) kan vara väldigt farligt om man använder det fel.

Fast adrenalin kanske inte direkt räknas som "kroppens egna drog".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man kan bli lika lycklig av att äta ett piller som genom att träna, bli förälskad eller äta bra mat finns det ju ingen anledning att göra något av nämnda längre. Precis som du sa innan kan lyckosubstanserna triggas av droger, men när de blir det missbrukar vi ju hela belöningssystemet vilket får konsekvenserna jag skrev tidigare.

Missbruk är aldrig bra. Att ersätta någon av de aktiviteterna som du nämner med droger är att missbruka. Men att ta droger utöver sitt vanliga liv, kanske en varannan månad, är inte att missbruka.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Missbruk är aldrig bra. Att ersätta någon av de aktiviteterna som du nämner med droger är att missbruka. Men att ta droger utöver sitt vanliga liv, kanske en varannan månad, är inte att missbruka.

Men grejen är att om drogen är tillräckligt stark kan balansen i hjärnan påverkas direkt och andra saker uppfattas som mindre tillfredsställande (åtminstone ett tag framåt). Allt är ju relativt som du vet.

 

Men jag håller med om att vissa droger inte orsakar särskilt stor skada om man bara testar någon enstaka gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag håller med om att vissa droger inte orsakar särskilt stor skada om man bara testar någon enstaka gång.

Jag skulle vilja påstå att det stämmer för de flesta droger. Kanske inte heroin och meth, men jag kan inte uttala mig om dem eftersom jag inte är intresserad av dem därav inte läst på.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag har sagt är att droger är farliga om man blir glad och tillfredsställd om man tar dem (DMT?) eftersom att detta kan göra att man tappar motivationen att söka denna belöning på annat håll.

Gäller för allt annat också. "bäst jag inte blir tillfredsställd av X så att jag inte slutar söka tillfredsställelse på annat håll. Det viktiga är väl just tillfredsställelsen? Jag känner igen er argumentation från överdrivet kristna personer som säger att djävulen kan göra det och det som är gott och bra för oss, men just för att det är djävulen (droger) så är det farligt/ondsint. Det är väl bättre att folk känner sig tillfredsställda och kan rikta fokus mot att t.ex. skapa något konstruktivt istället för att gå och törsta efter tillfredsställelse?

 

Om man kan bli lika lycklig av att äta ett piller som genom att träna, bli förälskad eller äta bra mat finns det ju ingen anledning att göra något av nämnda längre.

Jo, träna och äta ordentligt ger en bättre fysisk hälsa och gör att man klarar sig bättre mot sjukdomar och åldrande. Förälskelsen i sig är kanske inte så viktig rent egobiologiskt men det ger ju en möjlighet att bilda familj och föröka sig om så önskas.

 

 

Precis som du sa innan kan lyckosubstanserna triggas av droger, men när de blir det missbrukar vi ju hela belöningssystemet vilket får konsekvenserna jag skrev tidigare.
Nej varför får det konsekvenserna du skrev tidigare, ser inte hur det är oundvikligt. Dessutom "missbrukar" man bara droger om man anser att det finns något så fånigt som rätt och fel. Som sagt, det finns bara val och utfall. Jag håller med dig om att helt hals över huvud legalisera droger av alla de slag är orimligt och säkerligen mycket destruktivt. Min poäng är att det (oavsett legalitet) finns dem som vet vad det handlar om och kan hantera det och inte välja droger som är starkt beroendeframkallande och har många negativa effekter. Dessutom försöker jag poängtera att det knappast är drogerna i sig som är farliga utan snarare folks potentiella användning av det. Precis som kärnklyvning ger massor av energi i form av kärnkraft när det ges till sverige, men atombomber när det ges till USA (krast sagt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, om jag förstått hur Mumutio tänker, så menar han att det finns saker som är konstruktiva att göra för oss, för samhället och hela vår art, och att dessa saker ger oss naturlig belöning. Droger ger samma belöning men innebär ingenting konstruktivt och därför är det dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, om jag förstått hur Mumutio tänker, så menar han att det finns saker som är konstruktiva att göra för oss, för samhället och hela vår art, och att dessa saker ger oss naturlig belöning. Droger ger samma belöning men innebär ingenting konstruktivt och därför är det dåligt.

Då kan vi återigen dra paralleller till övriga nöjen som inte heller är konstruktiva.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...