Proccito Skrivet 29 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 Tjenare allihopa. Jag satt och funderade på matten om det fanns en formel för att släppa någonting ifrån ett flygplan, och kunna räkna ut var det kommer att hamna någonstans. Hittade denhär kaströrelsen, men den fattade jag ingenting på, då det var att mäta vinklar, men nu var det bara att släa någonting, och när man kör lodrätt. Tacksam för svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 29 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 (redigerat) Vill du räkna med eller utan luftmotstånd? Redigerat 29 Mars 2011 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 30 Mars 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 30 Mars 2011 Med. Det är som om jag släpper den på jorden Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 1 April 2011 Rapport Dela Skrivet 1 April 2011 Det finns någon differentialekvation som kan användas. Det är nog troligtvis mycket över din nivå dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 1 April 2011 Rapport Dela Skrivet 1 April 2011 Det där är sjukt svårt ja. Det beror både på densiteten, formen, hastigheten flygplanet kör i, vindstyrka m.m. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 1 April 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 1 April 2011 Skit också :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lander Skrivet 3 April 2011 Rapport Dela Skrivet 3 April 2011 hur kör man ett plan lodrätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 3 April 2011 Rapport Dela Skrivet 3 April 2011 (redigerat) Det här är typiskt ett problem som kräver diffekvationer för att lösas (man kan ju inte få det exakt exakt eftersom vinden inte alltid beter sig som man tror o.s.v. men det är ändå coolt). Jag har löst liknande problem med fallskärmshoppare och så. Man brukar köra med modellen att luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten. Man måste första ta reda på proportionalitetskonstanten för det specifika objektet, vilket beror på begränsningsarea, aerodynamic hos objektet och lite liknande (man kan få fram det med några tester). Redigerat 3 April 2011 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.