Hoppa till innehåll

Släppa Grej Från Flygplan.

Proccito

Rekommendera inlägg

Tjenare allihopa.

Jag satt och funderade på matten om det fanns en formel för att släppa någonting ifrån ett flygplan, och kunna räkna ut var det kommer att hamna någonstans.

Hittade denhär kaströrelsen, men den fattade jag ingenting på, då det var att mäta vinklar, men nu var det bara att släa någonting, och när man kör lodrätt.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är typiskt ett problem som kräver diffekvationer för att lösas (man kan ju inte få det exakt exakt eftersom vinden inte alltid beter sig som man tror o.s.v. men det är ändå coolt). Jag har löst liknande problem med fallskärmshoppare och så. Man brukar köra med modellen att luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten. Man måste första ta reda på proportionalitetskonstanten för det specifika objektet, vilket beror på begränsningsarea, aerodynamic hos objektet och lite liknande (man kan få fram det med några tester).

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...