Hoppa till innehåll

Hjälp Med Mattetal


Poesi
 Dela

Rekommendera inlägg

Hallå. Jag har problem med en uppgift i min mattebok, jag förstår verkligen inte alls hur jag ska göra. Uppgiften lyder:

"Åke sätter upp nytt staket runt sin tomt. Tomten är 3 gånger så lång som den är bred. Infarten till tomten är 4 m bred. När Åke är färdig har han gjort av med 152 löpmeter staket.

Tag med hjälp av en ekvation reda på vilka mått Åkes tomt har."

 

Jag vill inte slippa jobba, jag behöver hjälp för att jag vill lära mig detta, och jag fattar inte hur jag ska räkna ut det. Oerhört tacksam om någon hjälper till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå. Jag har problem med en uppgift i min mattebok, jag förstår verkligen inte alls hur jag ska göra. Uppgiften lyder:

"Åke sätter upp nytt staket runt sin tomt. Tomten är 3 gånger så lång som den är bred. Infarten till tomten är 4 m bred. När Åke är färdig har han gjort av med 152 löpmeter staket.

Tag med hjälp av en ekvation reda på vilka mått Åkes tomt har."

 

Jag vill inte slippa jobba, jag behöver hjälp för att jag vill lära mig detta, och jag fattar inte hur jag ska räkna ut det. Oerhört tacksam om någon hjälper till. :)

Pröva med att fråga dina föräldrar eller din lärare. :P

Redigerat av woody
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

L = 3*B

B = L/3

Tomtens längd är 3 gånger så stor som dess bredd.

 

Infarten är 4 meter bred, vilket betyder att man struntar i att sätta upp I = 4 meter staket runt tomten.

Den totala använda staketlängden är T = 152 meter.

 

Tomtens omkrets är O = 2*B + 2*L

eftersom att vi vet ett samband mellan tomtens längd och bredd kan vi substituera variabeln L mot sambandet.

O = 2*B + 2*(3*B) = 2*B + 6*B = 8*B

 

T = O - I

den totala använda mängden staket är tomtens omkrets subtraherat med infartens bredd.

 

152 = 8*B - 4

B = 156/8 = 19,5 m

nu när vi vet tomtens bredd kan vi räkna ut dess längd med sambandet mellan tomtens längd och bredd.

L = 3*B = 3*19,5 = 58,5 m.

 

Svar: B = 19,5 m; L = 58,5 m.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå. Jag har problem med en uppgift i min mattebok, jag förstår verkligen inte alls hur jag ska göra. Uppgiften lyder:

"Åke sätter upp nytt staket runt sin tomt. Tomten är 3 gånger så lång som den är bred. Infarten till tomten är 4 m bred. När Åke är färdig har han gjort av med 152 löpmeter staket.

Tag med hjälp av en ekvation reda på vilka mått Åkes tomt har."

 

Jag vill inte slippa jobba, jag behöver hjälp för att jag vill lära mig detta, och jag fattar inte hur jag ska räkna ut det. Oerhört tacksam om någon hjälper till. :)

Säg att tomten har en bredd x. Då har den längden 3x. Det betyder att omkretsen till tomten (om man för tillfället glömmer att den har en infart) är x+x+3x+3x = 8x. Men han behöver bara 8x-4 staket eftersom han inte behöver staket längs infarten.

Vi har alltså 8x-4 = 152 som du nog kan lösa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...