Hoppa till innehåll

Gymnasium, Fråga.


A7X
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej. Jag ska efter sommaren börja i 9an och snart är det dags för val av gymnasium och program!

Jag vet vilket gymnasium jag ska välja och vilket program jag ska ta.

Estetprogrammet blir mitt slutliga val. Men nu kommer jag till själva frågan!

 

Om jag pluggar i 3 år på estetprogrammet, kan jag efter det fortsätta plugga i något annat till exempel resturang och livsmedel programmet? Så att jag alltså har 2 utbildningar. Är nämligen ute efter att jag ska ha bra kunskap i musik och något annat som leder till ett bra jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej. Jag ska efter sommaren börja i 9an och snart är det dags för val av gymnasium och program!

Jag vet vilket gymnasium jag ska välja och vilket program jag ska ta.

Estetprogrammet blir mitt slutliga val. Men nu kommer jag till själva frågan!

 

Om jag pluggar i 3 år på estetprogrammet, kan jag efter det fortsätta plugga i något annat till exempel resturang och livsmedel programmet? Så att jag alltså har 2 utbildningar. Är nämligen ute efter att jag ska ha bra kunskap i musik och något annat som leder till ett bra jobb.

Nä :D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...va?

 

Att gå gymnasiet två gånger är bara slöseri med tre år. Två gymnasieutbildningar är helt meningslöst.

 

Gå tex. restrugangprogrammet, välj till musikkurser där du kan och skaffa sådana kunskaper på fritiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du lär dig inget om musik på estet, du lär dig dansa polka och måla en ladugård sen är det färdigt. Alternativt kanske du får spela lite musik i en grupp och spela gitarr.

^

 

Tycker också det verkar vara den största flum- och slackerlinjen av alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker också det verkar vara den största flum- och slackerlinjen av alla.

Att man alltid måste förklara för folk. :(

 

Ja, det verkar som en riktig slackerlinje där man bara "dansar polka och ritar ladugårdar", det förnekar jag inte.

Men faktum är att det är långt ifrån slack.

 

Vi hade hur mycket annan skit som helst att göra, som inte hade ett dugg med något estetiskt att göra, vid sidan om alla konserter/uppvisningar och andra föreställningar.

 

Det kan kanske variera lite beroende på vilket gymnasium man går på, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man alltid måste förklara för folk. :(

 

Ja, det verkar som en riktig slackerlinje där man bara "dansar polka och ritar ladugårdar", det förnekar jag inte.

Men faktum är att det är långt ifrån slack.

 

Vi hade hur mycket annan skit som helst att göra, som inte hade ett dugg med något estetiskt att göra, vid sidan om alla konserter/uppvisningar och andra föreställningar.

 

Det kan kanske variera lite beroende på vilket gymnasium man går på, men ändå.

Vad gör du och de som gick i din klass nu? Någon som jobbar med musik eller bild? pluggar de flesta vidare på högskolan? eller gör ingenting?

 

Arbetslösheten inom alla yrken som har med estetik att göra är väldigt hög och eftersom att man läser så mycket estetiskt blir man ju begränsad när det gäller val av utbildningar som inte är inom det området.

 

Om man vill få jobb är ju exempelvis restaurang och livsmedel bättre och om man vill läsa vidare är samhällslinjen bättre. Jag skulle aldrig valt estetisk om jag inte var beredd att verkligen kämpa för att jobba med musik eller liknande i framtiden. Om jag som nu mest bara tycker det är kul att spela lite musik väljer jag hellre tillvalskurser och håller på med musik på fritiden som Guggo sa.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad gör du och de som gick i din klass nu? Någon som jobbar med musik eller bild? pluggar de flesta vidare på högskolan? eller gör ingenting?

 

Arbetslösheten inom alla yrken som har med estetik att göra är väldigt hög och eftersom att man läser så mycket estetiskt blir man ju begränsad när det gäller val av utbildningar som inte är inom det området.

 

Om man vill få jobb är ju exempelvis restaurang och livsmedel bättre och om man vill läsa vidare är samhällslinjen bättre. Jag skulle aldrig valt estetisk om jag inte var beredd att verkligen kämpa för att jobba med musik eller liknande i framtiden. Om jag som nu mest bara tycker det är kul att spela lite musik väljer jag hellre tillvalskurser och håller på med musik på fritiden som Guggo sa.

Ganska många har valt att läsa vidare, de flesta inom något estetiskt där också. Resten söker väl jobb på annat håll antar jag.

 

Men ja, jag håller med dig. Är man inte beredd att kämpa ordentligt för att jobba med musik eller annan konst är estet ett mycket dåligt val och jag skulle definitivt inte gått estet själv om jag inte hade velat jobba med musik.

 

Ville bara påpeka att själva gymnasieutbildningen inte är så där jäkla soft trots allt, som jag kan erkänna att jag också trodde först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...