Hoppa till innehåll

Jobb


Nittionio

Rekommendera inlägg

Tjena. Behöver pengar så jag har bestämt mig för att försöka få ett jobb. Är det någon som vet någon schyst jobb med okej lön som man kan få om man är 17 år? Självklart kan jag inte jobba hela tiden då jag går i skolan, men på helger och mån-fre på kvällarna. Bor i Skåne och är snart 17 år gammal. Jag är inte intreserad av att dela ut reklam eller något liknande där man behöver gå upp svin-tidigt på morgonen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är i princip ingen som vill ha 16, 17- åringar har jag fått erfara. Vi får ju inte ens jobba tidiga morgnar till exempel, även om vi skulle vilja. Vi får inte sitta i kassa eller vistas överhuvud taget i industriell miljö och vi får inte köra truck och har inte körkort.

 

Om man inte känner någon som kan tipsa om jobb är det därför väldigt svårt att hitta något. På arbetsförmedlingen eller hos bemanningsföretag är vår chans praktiskt taget lika med noll eftersom att vi är underlägsna på pappret.

 

Så mitt tips är att fråga runt bland släkt, vänner och bekanta om de känner till något ställe där de kan behöva hjälp. Du kan ju alltid testa gå runt själv till olika företag också, om du har väldig tur kanske du hittar något och annars är det ju en bra erfarenhet och bra att göra sig igenkänd. :)

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Den som är 16–17 år får ha ett normalt och ofarligt arbete."

 

"För den som går till exempel i gymnasiet och är 16–17 år gäller samma arbetstidsregler som under sommarlovet (se Sommarjobb). Eftersom gymnasiet är frivilligt så förväntas tonåringen själv se till att jobbet inte går ut över studierna...

 

..."Den som är 16–17 år får arbeta

högst 8 timmar per dag och högst

40 timmar i veckan. Man får inte

arbeta mellan klockan 22 och 06,

eller mellan klockan 23 och 07.

Man ska ha minst 30 minuters rast

om arbetsdagen är längre än 4,5

timmar.

Man ska ha minst 12 timmar ledigt

för nattvila och 36 timmars sammanhängande

vila varje vecka."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man får sitta i kassa från 16 om arbetsgivaren inte anser att det föreligger risk för utslitning eller rån. Om affären då skulle bli rånad eller man skulle bli utsliten och man är under 18 kan arbetsgivaren hamna i trubbel. Många stora butikskedjor har även fackavtal och liknande som ändå säger att man måste vara 18 eller ha handledare om man är 16-17. Så i praktiken väljer allra flesta någon som är 18.

 

@Guggo: Jag skrev inget som säger emot något av det du citerade nu. Det du citerat stämmer säkert, bara att det finns massvis med undantag.

 

Jag har sökt jobb som postutdelare, butiksbiträde, truckförare och som (lätt) industriarbetare. För ung? Japp, japp, japp och japp. Faktiskt alla jag känner som inte är 18 än har fått jobb genom kontakter (förutom kommunala sommarjobb). Någon enstaka genom prao. Ingen genom arbetsförmedling eller bemanningsföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jobbar på Swedish Match, (Tändsticksfabrik i Tidaholm) som mekaniker. Vistas i industrimiljö, men står inte vid någon produktion, utan lagar, renoverar m.m. maskinerna. Får inte fräsa, svarva, eller använda andra "farliga" maskiner eftersom jag inte är arton. Jag får inte heller klättra på stegar, så när min handledare skulle jobba på taket fick jag vara kvar i verkstaden, eftersom den 3 meter långa stegen upp till taket var för farlig -.- Dock har jag tillverkat en del stegar och när jag gjort det så har jag såklart testat dem så de håller... lol.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...