Vitdom Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 (redigerat) Utan kylpasta kan processorn lätt överhettas till >100 grader C på någon halvtimme vid maximal användning. Att du inte känner någon varmluft ifrån processorn beror på att det leds bort minimalt med värme ifrån processorn p.g.a. ingen kylpasta, d.v.s. all värme ackumuleras i processorn. Rekommenderar dig att omedelbart stänga av datorn och applicera kylpasta. Om du använder datorn utan kylpasta kommer processorns livstid att försämras dramatiskt(med månader) för ca varannan timme den är igång. Den kan också sluta fungera när som helst. Precis som i den här videon: Men istället långsammare, några timmar(gissar på 12-24) om du har otur, då du har kylfläns och fläkt men ingen kylpasta. Det kan också fungera under en längre tid, men då reduceras verkligen livslängden. Rekommenderar även extremt att du aktiverar temperatur- och fläktlarm. Detta brukar finnas som funktion i BIOS. Har du konfigurerat BIOS över huvudtaget? Rekommenderar också att du ställer in alla fläktar på 100% manuellt, då komponenternas livstid annars försämras. Redigerat 29 Juli 2011 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JJespeRR Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Sätta på kylpasta kan också vara en bra start. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Distinction Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Utan kylpasta kan processorn lätt överhettas till >100 grader C på någon halvtimme vid maximal användning. Att du inte känner någon varmluft ifrån processorn beror på att det leds bort minimalt med värme ifrån processorn p.g.a. ingen kylpasta, d.v.s. all värme ackumuleras i processorn. Rekommenderar dig att omedelbart stänga av datorn och applicera kylpasta. Om du använder datorn utan kylpasta kommer processorns livstid att försämras dramatiskt(med månader) för ca varannan timme den är igång. Den kan också sluta fungera när som helst. Precis som i den här videon:Men istället långsammare, några timmar(gissar på 12-24) om du har otur, då du har kylfläns och fläkt men ingen kylpasta. Det kan också fungera under en längre tid, men då reduceras verkligen livslängden. Rekommenderar även extremt att du aktiverar temperatur- och fläktlarm. Detta brukar finnas som funktion i BIOS. Har du konfigurerat BIOS över huvudtaget? Rekommenderar också att du ställer in alla fläktar på 100% manuellt, då komponenternas livstid annars försämras.Han skrev lite konstigt, han menar at han själv inte applicerat den, utan hans pappa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Han skrev lite konstigt, han menar at han själv inte applicerat den, utan hans pappa.Han har inte skrivit att hans pappa har applicerat kylpasta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Distinction Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Han har inte skrivit att hans pappa har applicerat kylpasta.Han skrev att hans pappa byggd datorn, och att han är mycket "kunnig" inom dator byggen, då borde väl han ha gjort det? Annars är han inte speciallt bra med datorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PussyCat Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Tjenare, jag har inte applicerat någon kylningspasta. Har tänkt göra det. Ska bara säga att det inte var "Jag" som byggde datan utan det var min pappa. Han kan mycket om datorer.Lämna sidospåret, det finns ingen kylpasta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Luxaxix Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Jag tänker inte köra utan antivirus program. Man får in virus ändå utan antivirus program. Man får även in virus med antivirus program.. Jag tror inte det har något med virusprogrammet att göra. Då jag inte har haft nå problem med NOD32 förut.Blame urself, försöker bara hjälpa till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Din pappa kan inte ett skit om datorer ifall han lät dig skippa kylpastan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 29 Juli 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Han glömde kylpastan han sa att han ska köpa det så. Nu får jag vänta helt enkelt.. Men ska jag inte använda datan till vidare? Då menar jag tills jag har applicerat kylpastan? Ja min pappa har ställt in BIOS, men jag vet inte om han har ställt in temperatur och fläkt larm? Kan ni ge mig en guide så jag kan kolla det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Luxaxix Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Bara gå in i biosen och kolla runt lite och se vad du hittar, såvida du kan någorlunda engelska ska du nog kunna hitta något. Se till att inte ändra någonting som du inte vet vad det är bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 29 Juli 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Där har ni min temperatur.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 30 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 30 Juli 2011 Vad händer med temperaturvärdet om du kör CPU-benchmark i några minuter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.