Hoppa till innehåll

Datan E Seg

Ceto

Rekommendera inlägg

Utan kylpasta kan processorn lätt överhettas till >100 grader C på någon halvtimme vid maximal användning. Att du inte känner någon varmluft ifrån processorn beror på att det leds bort minimalt med värme ifrån processorn p.g.a. ingen kylpasta, d.v.s. all värme ackumuleras i processorn. Rekommenderar dig att omedelbart stänga av datorn och applicera kylpasta. Om du använder datorn utan kylpasta kommer processorns livstid att försämras dramatiskt(med månader) för ca varannan timme den är igång. Den kan också sluta fungera när som helst.

Precis som i den här videon:

Men istället långsammare, några timmar(gissar på 12-24) om du har otur, då du har kylfläns och fläkt men ingen kylpasta. Det kan också fungera under en längre tid, men då reduceras verkligen livslängden.

Rekommenderar även extremt att du aktiverar temperatur- och fläktlarm. Detta brukar finnas som funktion i BIOS. Har du konfigurerat BIOS över huvudtaget? Rekommenderar också att du ställer in alla fläktar på 100% manuellt, då komponenternas livstid annars försämras.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Utan kylpasta kan processorn lätt överhettas till >100 grader C på någon halvtimme vid maximal användning. Att du inte känner någon varmluft ifrån processorn beror på att det leds bort minimalt med värme ifrån processorn p.g.a. ingen kylpasta, d.v.s. all värme ackumuleras i processorn. Rekommenderar dig att omedelbart stänga av datorn och applicera kylpasta. Om du använder datorn utan kylpasta kommer processorns livstid att försämras dramatiskt(med månader) för ca varannan timme den är igång. Den kan också sluta fungera när som helst.

Precis som i den här videon:

Men istället långsammare, några timmar(gissar på 12-24) om du har otur, då du har kylfläns och fläkt men ingen kylpasta. Det kan också fungera under en längre tid, men då reduceras verkligen livslängden.

Rekommenderar även extremt att du aktiverar temperatur- och fläktlarm. Detta brukar finnas som funktion i BIOS. Har du konfigurerat BIOS över huvudtaget? Rekommenderar också att du ställer in alla fläktar på 100% manuellt, då komponenternas livstid annars försämras.

Han skrev lite konstigt, han menar at han själv inte applicerat den, utan hans pappa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker inte köra utan antivirus program. Man får in virus ändå utan antivirus program. Man får även in virus med antivirus program..

Jag tror inte det har något med virusprogrammet att göra. Då jag inte har haft nå problem med NOD32 förut.

Blame urself, försöker bara hjälpa till.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han glömde kylpastan han sa att han ska köpa det så. Nu får jag vänta helt enkelt.. Men ska jag inte använda datan till vidare? Då menar jag tills jag har applicerat kylpastan?

Ja min pappa har ställt in BIOS, men jag vet inte om han har ställt in temperatur och fläkt larm?

Kan ni ge mig en guide så jag kan kolla det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...