Hoppa till innehåll

Lyxbil


Luxaxix

Rekommendera inlägg

Sitter och funderar på om man skulle lägga ut lite på en lite dyrare bil. Fyller 18 om en månad och körkortet ska ligga i plånboken direkt var det tänkt.

 

Har just nu en 745 -88 som går fint, typ allt funkar och det är inget större fel på den, rolig att köra och den ser bra ut.

 

Funderar dock på att köpa en ny bil, en lite dyrare "lyxbil". Första tanken var en 940, sedan, men gick mer in på BMW, typ 320 eller liknande, men de är ganska dyra i andrahandsvärde så man behöver lägga ut ca 20-30k om man ska få någon vettigt, utan rost etc.

 

Så jag kikade lite på blocket och kom helt plötsligt in på lite mer racingbilar och blev genast sugen, har nu suttit och kikat på Impreza, Skyline etc. och är så sjukt sugen..

 

Men då är frågan, är det värt att lägga ut kanske 100k för en bil nu? Har egentligen inte råd så det får man väl lösa genom att låna och så, men ska man köpa en nu, eller vänta ett år när man jobbat lite och rent av har fast lön?

 

Har ni några tips på bilar? De bilar jag gillar är i stil med RX-7, Supra, Skyline, EVO, Impreza m.m.

Huvudsaken är att de är snygga och låter häftigt. Skämt åsido men de ska gå snabbt :)

 

Hur dyrt är det att äga en sån bil? Vet att försäkringen är svindyr, (10k+), men pappa får väl äga den så blir det väl iallafall lite billigare.. Hur mycket drar de? Blir mycket landsväg då jag bor 2 mil från stan, och drar de 2l/mil så blir det ganska dyra resor..

 

Jag antar att det är större risk att dra till sig uppmärksamhet från polisen om man har en sån här än om man kör 740, men tror ni att det innebar någon fara för spaning o.s.v.?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut inte värt det. Låna pengar är aldrig värt det ekonomiskt sätt så länge det inte gäller någon investering som kan generera framtida vinst.

 

Bilar sjunker ju bara i värde, ofta ganska mycket, så att låna pengar och behöva betala ränta kommer du absolut inte vinna något på.

 

Fördelen är ju att du kan få bilen nu direkt, men om du kan vänta några år tills du faktiskt tjänat ihop pengar kommer du slippa betala massa räntepengar till banken och dessutom känner du dig antagligen mer tillfredsställd när du väl har arbetat ihop till bilen.

 

Om du redan har så mycket pengar kommer du antagligen kunna tjäna massor på att investera i aktier, guld eller något annat istället, så kan du köpa bilen om 5 år istället så har du råd med ännu bättre bil. Alternativt att du slipper låna lika mycket till en eventuell bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut inte värt det. Låna pengar är aldrig värt det ekonomiskt sätt så länge det inte gäller någon investering som kan generera framtida vinst.

 

Bilar sjunker ju bara i värde, ofta ganska mycket, så att låna pengar och behöva betala ränta kommer du absolut inte vinna något på.

 

Fördelen är ju att du kan få bilen nu direkt, men om du kan vänta några år tills du faktiskt tjänat ihop pengar kommer du slippa betala massa räntepengar till banken och dessutom känner du dig antagligen mer tillfredsställd när du väl har arbetat ihop till bilen.

 

Om du redan har så mycket pengar kommer du antagligen kunna tjäna massor på att investera i aktier, guld eller något annat istället, så kan du köpa bilen om 5 år istället så har du råd med ännu bättre bil. Alternativt att du slipper låna lika mycket till en eventuell bostad.

Låna aldrig förutom om du ska investera i hus eller liknande.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att du har köpt bilen, har du råd med skatt, bensin, försäkring och allt som kommer till?

Att köpa en bil för 100.000 kr vid 18 års ålder låter inte direkt som ett smart drag, speciellt om man måste låna pengarna. Om man föddes med silversked i munnen och pappa betalar allt så visst varför inte.

 

Sen vadå fara för spaning? Har du något olagligt för dig så är det med all rätta du ska få spaning på dig, annars så spanar inte Polisen vilken person som helst. Det har dem inte resurser till.

Redigerat av Nomatic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut inte värt det. Låna pengar är aldrig värt det ekonomiskt sätt så länge det inte gäller någon investering som kan generera framtida vinst.

 

Bilar sjunker ju bara i värde, ofta ganska mycket, så att låna pengar och behöva betala ränta kommer du absolut inte vinna något på.

 

Fördelen är ju att du kan få bilen nu direkt, men om du kan vänta några år tills du faktiskt tjänat ihop pengar kommer du slippa betala massa räntepengar till banken och dessutom känner du dig antagligen mer tillfredsställd när du väl har arbetat ihop till bilen.

 

Om du redan har så mycket pengar kommer du antagligen kunna tjäna massor på att investera i aktier, guld eller något annat istället, så kan du köpa bilen om 5 år istället så har du råd med ännu bättre bil. Alternativt att du slipper låna lika mycket till en eventuell bostad.

 

Syftade snarare på att låna av mina föräldrar, än av banken. Tror knappast man får lån som 18 åring utan fast inkomst heller för den delen..

 

Efter att du har köpt bilen, har du råd med skatt, bensin, försäkring och allt som kommer till?

Att köpa en bil för 100.000 kr vid 18 års ålder låter inte direkt som ett smart drag, speciellt om man måste låna pengarna. Om man föddes med silversked i munnen och pappa betalar allt så visst varför inte.

 

Sen vadå fara för spaning? Har du något olagligt för dig så är det med all rätta du ska få spaning på dig, annars så spanar inte Polisen vilken person som helst. Det har dem inte resurser till.

Skatt och försäkring får man väl räkna in i inköpspriset, d.v.s. vad man lånar till sig. Bensin däremot.. Studiebidraget räcker väl till ca 70 liter bensin, så det får man väl hushålla med lite antar jag.. Ganska rejält när jag tänker efter...

 

Är väl visserligen ganska bortskämd eftersom jag inte behöver betala hyra hos mina föräldrar, och maten får jag ju också.. Betalar enbart i arbete genom att sköta om gården och djuren, så lite bortskämd är man väl allt.. Saker har jag dock aldrig fått några, betalar allt själv.

 

Har väl inget olagligt för mig direkt, men jag lär väl knappast köra 70 på 70-väg, oavsett vilken bil jag har.

 

Har gett upp drömmen på Skylinen eftersom den är 2-sitsig.. Vore ju fint att tjäna lite pengar på att köra mina vänner från/till krogen så då är det väl praktiskt med lite fler säten..

Funderar istället på Misubishi Lancer Evolution IV eller V, de är grymt snygga och ligger i en ganska låg prisklass..

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Syftade snarare på att låna av mina föräldrar, än av banken. Tror knappast man får lån som 18 åring utan fast inkomst heller för den delen..

Skatt och försäkring får man väl räkna in i inköpspriset, d.v.s. vad man lånar till sig. Bensin däremot.. Studiebidraget räcker väl till ca 70 liter bensin, så det får man väl hushålla med lite antar jag.. Ganska rejält när jag tänker efter...

 

Är väl visserligen ganska bortskämd eftersom jag inte behöver betala hyra hos mina föräldrar, och maten får jag ju också.. Betalar enbart i arbete genom att sköta om gården och djuren, så lite bortskämd är man väl allt.. Saker har jag dock aldrig fått några, betalar allt själv.

 

Har väl inget olagligt för mig direkt, men jag lär väl knappast köra 70 på 70-väg, oavsett vilken bil jag har.

 

Har gett upp drömmen på Skylinen eftersom den är 2-sitsig.. Vore ju fint att tjäna lite pengar på att köra mina vänner från/till krogen så då är det väl praktiskt med lite fler säten..

Funderar istället på Misubishi Lancer Evolution IV eller V, de är grymt snygga och ligger i en ganska låg prisklass..

Check what's outside my window!

 

 

http://i.imgur.com/En1p2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Syftade snarare på att låna av mina föräldrar, än av banken. Tror knappast man får lån som 18 åring utan fast inkomst heller för den delen..

Skatt och försäkring får man väl räkna in i inköpspriset, d.v.s. vad man lånar till sig. Bensin däremot.. Studiebidraget räcker väl till ca 70 liter bensin, så det får man väl hushålla med lite antar jag.. Ganska rejält när jag tänker efter...

 

Är väl visserligen ganska bortskämd eftersom jag inte behöver betala hyra hos mina föräldrar, och maten får jag ju också.. Betalar enbart i arbete genom att sköta om gården och djuren, så lite bortskämd är man väl allt.. Saker har jag dock aldrig fått några, betalar allt själv.

 

Har väl inget olagligt för mig direkt, men jag lär väl knappast köra 70 på 70-väg, oavsett vilken bil jag har.

 

Har gett upp drömmen på Skylinen eftersom den är 2-sitsig.. Vore ju fint att tjäna lite pengar på att köra mina vänner från/till krogen så då är det väl praktiskt med lite fler säten..

Funderar istället på Misubishi Lancer Evolution IV eller V, de är grymt snygga och ligger i en ganska låg prisklass..

Jag hoppas det blir en singelolycka när det väl händer.

 

Men nej, det är inte värt att köpa en bil för 100 000 när man just tagit körkortet. Tänk på det när du fått ett jobb. Så ska du se att du kommer bli jävligt glad när du fått ihop pengarna och kan köpa dig ett dyrare åk. Istället för att ha ett lån, än vilken du lånat av.

Redigerat av 3FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Syftade snarare på att låna av mina föräldrar, än av banken. Tror knappast man får lån som 18 åring utan fast inkomst heller för den delen..

Skatt och försäkring får man väl räkna in i inköpspriset, d.v.s. vad man lånar till sig. Bensin däremot.. Studiebidraget räcker väl till ca 70 liter bensin, så det får man väl hushålla med lite antar jag.. Ganska rejält när jag tänker efter...

 

Är väl visserligen ganska bortskämd eftersom jag inte behöver betala hyra hos mina föräldrar, och maten får jag ju också.. Betalar enbart i arbete genom att sköta om gården och djuren, så lite bortskämd är man väl allt.. Saker har jag dock aldrig fått några, betalar allt själv.

 

Har väl inget olagligt för mig direkt, men jag lär väl knappast köra 70 på 70-väg, oavsett vilken bil jag har.

 

Har gett upp drömmen på Skylinen eftersom den är 2-sitsig.. Vore ju fint att tjäna lite pengar på att köra mina vänner från/till krogen så då är det väl praktiskt med lite fler säten..

Funderar istället på Misubishi Lancer Evolution IV eller V, de är grymt snygga och ligger i en ganska låg prisklass..

skulle du köpa en skyline, kan du säkert sätta in sätten eller något.

Men jag säger som dom andra, köp inte en sån bil när du är så ung.

 

Jag vill själv ha en Mitsubishi Eclipse, men jag kommer vänta tills jag är 25-30 kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej. Bara nej. Absolut inte.

 

Edit: Och håll hastighetsbegränsningen!

 

 

Jag hoppas det blir en singelolycka när det väl händer.

Ska köra lugnt dagtid, eller vid mycket trafik, och har lovat mig själv att inte köra snabbt/farligt med min flickvän bredvid mig, och ska inte göra det med någon annan passagerare heller.

 

Troligtvis så är det en viltolycka eller möjligtvis att det är halt eller liknande som gör att bilen åker i diket/in i ett träd, när det väl sker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, absolut.

Låna 100k, fixa ditt körkort.

Och du framstår som en bilförare som hamnar i grupp 2 (något som jag själv kommit på), bilförare i grupp 2 är inget positivt, du förstår nog säkert vad jag menar. Hursomhelst, det krävs inte många extra km över max hastighetsgräns för en person som precis fått körkort för att bli av med det igen. När polisen vinkar in dig på vägrenen för att du har kört för snabbt så kan du likaväl lämna över körkortet direkt.

 

Grattis, nu har du en skuld på 100k och en bil du inte ens kan köra. :)

 

 

Nåja, du framstår inte som en lämplig bilförare, så skaffa inte en bil och absolut inte ett körkort. Det finns tillräckligt med idioter på vägen, vi behöver inte ytterligare en till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...