Hoppa till innehåll

Gymnasium Val

WishCookie

Rekommendera inlägg

Hej, jag har länge tänkt på vad jag vill bli och så och jag tror att jag vill jobba som Journalist eller gå på Samhäll Europa eller jobba med djur osv, men allt jag väljer ser mina föräldrar ner på och så fort jag diskuterar gymnasium och vad jag vill gå på så blir det alltid bara ett krig mellan mig och mina föräldrar.

När jag säger att det är jag som väljer och att dom kan komma med förslag så säger dom att ja, att jag ska välja något med bra betalt och med lätt att få jobb men nu säger dom också att det är DOM som ska välja linje åt mig och att det inte är jag som ska välja eftersom att dom tror på att jag inte är bra nog för att få ett jobb inom Journalism och då säger dom att jag ska ta något tekniskt och något annat skit med bilar osv när jag inte ens gillar sånt och om jag inte vill ta det så får jag ta börja jobba som städare istället säger pappa. Det finns så mycket att skriva om detta men jag känner att det blir alldeles för mycket.

Så vadå, är det föräldrarna som ska välja åt sitt barn medan barnet inte får säga något om det?

Redigerat av WishCookie
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

det är väl självklart att du ska välja gymnasium.

mina föräldrar blir lycklig om jag sysslar med sånt jag tycker om.

men när du pratar med dina föräldrar, fråga dom hur det var när dom skulle välja gymnasium.

Fick dom välja själva, så ska väl du också få välja.

Fick dom inte välja, fråga ut dom hur dom kände det. Mådde dom pyton, så ska du säga att du också gör det angående samma grej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är väl självklart att du ska välja gymnasium.

mina föräldrar blir lycklig om jag sysslar med sånt jag tycker om.

men när du pratar med dina föräldrar, fråga dom hur det var när dom skulle välja gymnasium.

Fick dom välja själva, så ska väl du också få välja.

Fick dom inte välja, fråga ut dom hur dom kände det. Mådde dom pyton, så ska du säga att du också gör det angående samma grej.

Säger dom ja, då säger dom '' ja det var andra tider då och nu är det svårare att få jobb''

Säger dom hur dom kände sig så säger dom exakt samma sak. Säger jag att jag vill välja något jag tycker är roligt så säger dom att inget är roligt och då menar jag att dom bestämmer vad jag känner inför olika linjer. Det kommer bara säga samma sak vad jag än frågar dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säger dom ja, då säger dom '' ja det var andra tider då och nu är det svårare att få jobb''

Säger dom hur dom kände sig så säger dom exakt samma sak. Säger jag att jag vill välja något jag tycker är roligt så säger dom att inget är roligt och då menar jag att dom bestämmer vad jag känner inför olika linjer. Det kommer bara säga samma sak vad jag än frågar dom.

bullshit att det är svårt att få jobb.

min syster fick jobb efter två månaders sökande, och hon försökte knappt.

Visst, det var inte världens bästa, men det är bättre än inget

men får man fråga vad du vill bli?

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bullshit att det är svårt att få jobb.

min syster fick jobb efter två månaders sökande, och hon försökte knappt.

Visst, det var inte världens bästa, men det är bättre än inget

men får man fråga vad du vill bli?

Jag har själv ingen aning längre efter all press och tvingande. Jag har inte något intresse av något alls längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

att föräldrar lägger sån press på sitt barn, det är inte alls bra.

inga hobbys eller så?

Nej tyvärr. Just nu ser jag ingen mening med livet längre heller, eller det har jag aldrig gjort så jag hoppas att livet tar slut förr eller senare innan jag går ut nian.

Redigerat av WishCookie
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Välj Natur, eller Samhällslinje. De är breda för att du ska kunna smaka på lite olika saker och ger behörighet till högskola.

När du väl är klar med gymnasiet är du myndig, och då kan inte dina föräldrar bestämma åt dig hur mkt de än önskar.

Jepp! Om du gillar matte välj natur, om du inte gör det välj samhälle. Du kan bli journalist eller massa andra grejer vilken av dem du än läst. Om du går natur så kan du dessutom utbilda dig vidare till något tekniskt ifall du skulle ha större lust till det när du går ut gymnasiet.

Men som sagt man får inte ha något emot matte om man ska gå NV...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...