Hoppa till innehåll

Gymnasium Val


WishCookie
 Dela

Rekommendera inlägg

Du har rätt i det du säger.

 

Men att säga att man INTE kan tjäna ~50 000 kr i månaden bara för att man inte har något universitetsutbildning är fel. Även om det blir bra mycket svårare så är det fortfarande fullt möjligt.

Jag sa att medianlönen är 50000 kr/månaden för t.ex. läkare. Alltså är det normalt för någon som gått läkarutbildingen att få så mycket.

 

Det är inte normalt för någon utan utbildning att tjäna så bra, utan det är som du sa bara i extremfall som folk tjänar så bra utan att ha universitets-/högskoleutbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

men vad jag har fattat det så är det bra att vara utbildad ekonom i vardags livet, samt att man får ett ganska ok jobb, med en lön som dom flesta svenskar tjärnar.

 

Min mamma är ekonom, och hon har hjälpt mig att priotitera vad jag ska lägga mina pengar på, samt att det är hon som ser till så att inte familjens ekonomi går åt pipan.

Samt att en tjej jag känner har sagt ungefär samma.

 

Vad jag vill komma är att ekonomisk linje kanske är en dålig linje att gå, men man kan spara pengar på det i framtiden.

Jojo, min morsa är också ekonom. Men att förstå att man inte ska göra av med mer pengar än man får in känns som något man inte behöver en femårig universitetsutbildning för. Tyvärr misslyckas ju grundskolan på många ställen att lära ut det om ekonomi som annars känns väldigt självklart ändå. Så visst, någon halvårskurs i hushållsekonomi skadar ju inte.

 

Och visst, det är tydligen jättepopulärt att bli ekonom nu för tiden, och föga förvånande, då världsekonomin går utför så fort som den gör nu och därmed företags- och personekonomier också. Och visst kommer ekonomer att vara ett påtagligt yrke även de kommande kanske 10-20 åren, men som jag förstår det finns det inga verkliga framtider för ekonomisektorn, om man nu inte går en utbildning som är väldigt mycket inriktad på nationalekonomi.

 

 

EDIT: När det kommer till den verkliga innebörden av ekonomisering (att hushålla med begränsade resurser) räcker naturvetenskapliga modeller om bl.a. dynamisk jämvikt, ekologi, termodynamik gott och väl och så vitt som jag förstår det kan naturvetenskapen till mycket stora delar eliminera dagens ekonomiska lära med Ockhams rakkniv. De bitar som ekonomin måhända inte delar naturvetenskapen kan beskrivas av de sociala vetenskaperna, om man nu inte ser dem som i grunden naturvetenskapliga också. Därav mitt första påstående av vikten av folk inom de två vetenskapliga/tekniska sektionerna för de kommande åren.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jojo, min morsa är också ekonom. Men att förstå att man inte ska göra av med mer pengar än man får in känns som något man inte behöver en femårig universitetsutbildning för.

 

Ja, för det är ju bara det man lär sig på fem år. Precis som att allt man lär sig på läkarlinjen är att sätta på ett plåster.

 

Och visst, det är tydligen jättepopulärt att bli ekonom nu för tiden, och föga förvånande, då världsekonomin går utför så fort som den gör nu och därmed företags- och personekonomier också. Och visst kommer ekonomer att vara ett påtagligt yrke även de kommande kanske 10-20 åren, men som jag förstår det finns det inga verkliga framtider för ekonomisektorn, om man nu inte går en utbildning som är väldigt mycket inriktad på nationalekonomi.

Återigen. "Ekonom" säger i princip ingenting om vad du arbetar med. Det är ett så generellt begrepp att det i princip är meningslöst. Du måste specificera vad du menar när du använder ordet. En marknadsförare och en investment banker är båda "ekonomer".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och angående studielånen. Lycka till med att leva med 20k kr om året. Och jag kan säga dig, för 8700 kr blir det inte många kvällar på krogen. Du ska betala hyra, mat, kläder och liknande. Du kommer inte ha mycket kvar till nöje. Det blir som någon sa iaf 500k kr på fem år såvida du inte bor hemma under tiden.

Vem har pratat om 20k om året? Du har ju fortfarande studiebidraget på 2700:-/mån, d.v.s. 52400kr om året, om du räknar med ett litet lån. Sen har du dessutom hela sommaren på dig att jobba och tjäna ihop lite extra cash.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är mycket lättare sagt än gjort i dagens läge. Världsekonomin är ju fan körd i botten.

Nog är det svårt allt.

 

Tror dock ärligt talat inte att sommarjobben påverkas så mycket av världsekonomin, åtminstone inte i småstäderna, kan vara annorlunda i stortstäderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara till lägga att min kusin lyckas plugga på universitet, utan att ta studielån, och hennes föräldrar betalar inget, så det är ingen omöjlighet. Dock så bor hon i Hässleholm när hon pluggar i Lund, så bostads kostnaderna blir lite lägre.

Hur bor hon? Egen lägenhet? Kollektivt? Har hon extrajobb?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Då får gärna fråga din kusin (eller berätta) hur hon:

 

1. Bor i en egen lägenhet

2. Inte tar studielån

3. Inte jobbar

4. Inte får något betalt av sina föräldrar

 

Skulle vara spännande att veta. Hade hon väldigt mycket sparade pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då får gärna fråga din kusin (eller berätta) hur hon:

 

1. Bor i en egen lägenhet

2. Inte tar studielån

3. Inte jobbar

4. Inte får något betalt av sina föräldrar

 

Skulle vara spännande att veta. Hade hon väldigt mycket sparade pengar?

Man kan ju ta studiebidrag fortfarande. Även om det inte är så jättemycket så känns det möjligt, men det kräver givetvis lite speciella förhållanden. T.ex. måste bostaden vara väldigt billig, sen köper man inga böcker utan laddar ner dem eller om man köper så köper man väldigt begagnade böcker. Sen om man bara göra storkok när det gäller mat och köper billiga saker så kan det nog vara möjligt. Men antagligen så har hon även ett rätt så saftigt kapital sen innan universitetsstudierna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan ju ta studiebidrag fortfarande. Även om det inte är så jättemycket så känns det möjligt, men det kräver givetvis lite speciella förhållanden. T.ex. måste bostaden vara väldigt billig, sen köper man inga böcker utan laddar ner dem eller om man köper så köper man väldigt begagnade böcker. Sen om man bara göra storkok när det gäller mat och köper billiga saker så kan det nog vara möjligt. Men antagligen så har hon även ett rätt så saftigt kapital sen innan universitetsstudierna.

Ytterst tveksam till att bara leva på studiebidrag, då detta ligger en rätt bra bit under existensminimum dvs, vad en person i Sverige behöver för att kunna uppnå en skälig levnadsnivå (vilket i princip innebär någonstans och bo, mat och kläder). Hade det gått att klara sig på mindre än existensminimum så hade det inte legat där det är idag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...