A7X Skrivet 28 November 2011 Rapport Dela Skrivet 28 November 2011 Jag har matteprov imorgon och ämnet är rymdgeometri. Jag behöver hjälp med en fråga, eller rättare sagt jag behöver någon slags förklaring till hur man löser detta. Beräkna förhållandet mellan en kub med volymen 1L begränsningsarea och ett klot med samma volyms begränsningsarea Klotets area = 4πr² Skulle uppskatta svar så snabbt som möjligt! :) MVH A7X Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 28 November 2011 Rapport Dela Skrivet 28 November 2011 Hitta begränsningsarean för en kub som är 1L. Hitta begränsningsarean för ett klot som är 1L. Jämför dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 28 November 2011 Rapport Dela Skrivet 28 November 2011 (redigerat) Jag har matteprov imorgon och ämnet är rymdgeometri. Jag behöver hjälp med en fråga, eller rättare sagt jag behöver någon slags förklaring till hur man löser detta.Beräkna förhållandet mellan en kub med volymen 1L begränsningsarea och ett klot med samma volyms begränsningsarea Klotets area = 4πr² Skulle uppskatta svar så snabbt som möjligt! :) MVH A7XOk, först behöver vi klotets radie (r) och kubens sida (a). Vi vet klotets volym och dess formel (för volymen)1 = 4πr3/3 Då kan vi lösa ut radien1 = 4πr3/33 = 4πr33/4 = πr33/(4π) = r3(3/(4π))1/3 = r Vi vet kubens volym och dess formel (för volymen)1 = a3 Då kan vi lösa ut sidan1 = a311/3 = a1 = a Sen kan vi beräkna sfärens begränsningsarea: Asfär = 4πr2 Sätt in r:Asfär = 4π((3/(4π))1/3)2Asfär = (36π)1/3 Räkna ut kubens begränsningsarea:Akub = 6*12Akub = 6 Nu ska du dela ytan av kuben med ytan av sfären: Asfär/Akub (36π)1/3/6(π/6)1/3 och där har du ditt svar:(π/6)1/3 Redigerat 28 November 2011 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
A7X Skrivet 30 November 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 30 November 2011 Tackar WASD och Dave37! Fick svar på min fråga, återigen tack! :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Bart1 Skrivet 30 November 2011 Rapport Dela Skrivet 30 November 2011 Är jag den enda som inte fattar en Skit?? :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 30 November 2011 Rapport Dela Skrivet 30 November 2011 Är jag den enda som inte fattar en Skit?? :Dnjajag fattar lite av det.Jag känner igen formlerna, men när Dave37 nämner Asfär få får jag hjärnsläpp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 30 November 2011 Rapport Dela Skrivet 30 November 2011 njajag fattar lite av det.Jag känner igen formlerna, men när Dave37 nämner Asfär få får jag hjärnsläpp.Alltså A är ju betäckningen för Area, och indexet (det nedsjunkna, "sfär" alltså) är just den Areans namn, så att man kan hålla isär dem. I detta fallet finns det ju två areor, arean för kuben och arean för sfären, och de kan ju itne både heta "A", eftersom de är olika stora areor. Så därför måste man ha två olika namn på dem. Visst, jag hade kunnat döpa den en arean till A och den andra till B, men för att det ska bli enklare att förstå att jag menar just Area så använder jag A i bägge fallen men ger dem olika namn, typ som att två personer kan heta Emil men för att hålla isär dem har de olika efternamn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 30 November 2011 Rapport Dela Skrivet 30 November 2011 (redigerat) Alltså A är ju betäckningen för Area, och indexet (det nedsjunkna, "sfär" alltså) är just den Areans namn, så att man kan hålla isär dem.Menar du att två krafter heter F1 och en heter F2 och att resultanten blir F1+F2? Redigerat 30 November 2011 av Proccito Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 5 December 2011 Rapport Dela Skrivet 5 December 2011 Menar du att två krafter heter F1 och en heter F2 och att resultanten blir F1+F2?typ... Alltså storheten (Area/yta) är det samma men inte värdet av de bägge areorna. Fast här finns det ingen mening med att lägga ihop areorna eftersom det inte är det som söks. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 5 December 2011 Rapport Dela Skrivet 5 December 2011 Det Dave37 menar med Asfär och Akub är A=Area Sfär=boll Kub=Låda med alla sidor lika långa Asfär och Akub har inget med varandra att göra egentligen. Det enda logiska är att lådans sida är bollens radie. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nittionio Skrivet 5 December 2011 Rapport Dela Skrivet 5 December 2011 (redigerat) Jag läser matte C, och jag förstod inte ett piss av det lol. Har man verkligen lärt sig att räkna på det settet Dave i 8an/9an? :D Borde det inte finnas en enklare lösning för en 15åring? Redigerat 5 December 2011 av Nittionio Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 7 December 2011 Rapport Dela Skrivet 7 December 2011 (redigerat) Jag läser matte C, och jag förstod inte ett piss av det lol. Har man verkligen lärt sig att räkna på det settet Dave i 8an/9an? :D Borde det inte finnas en enklare lösning för en 15åring?Frågan i sig skulle jag nog säga ligger på Matte A-nivå. Sen kanske jag använde ett lite för matematiskt språk vilket krånglade till det... Men visst kanske skulle satt pi till 3 och räknat ut alla steg med närmevärden och skrivit mer text till varje text då hade svaret inte blivit helt rätt. Men det är inte så svårt att följa. Asfär betyder "arean av sfären" och Akub betyder "arean av kuben". Redigerat 7 December 2011 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.