Hoppa till innehåll

Saker Som Gör Dig Cool


Rekommendera inlägg

  • Svar 106
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Hur då?

Om man räknar som en normal människa kan man ju räkna hur långt som helst så klart. Om man räknar binärt kan man däremot symbolisera vilket tal som som helst mellan 0 och 1023, vilket är 1024 st. Sen kan man ju alltid ta ner alla fingrarna, börja om och fortsätta räkna efter 1023.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dave visade detta när vi var på Universeum... Derp.

Binära tal, inga svårigheter. Om man hittar på ett mellanstadie, att ett finger är halvt uppe, får man tre olika lägen istället för två och kan visa 3^10 = 59049 tal. Kom på det precis nu, inte lika praktiskt dock. Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan visa 1024 olika tal med mina tio fingrar och räkna så långt jag bara orkar på dem.

Man kan ju alltid "tala" genom att visa binärt med sina händer. Sen att det binära talsystemet inte direkt är samma sak och att det är nog skitsvårt att komma ihåg alla bokstäver binärt, behöver vi inte ta upp. :D Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Binära tal, inga svårigheter. Om man hittar på ett mellanstadie, att ett finger är halvt uppe, får man tre olika lägen istället för två och kan visa 3^10 = 59049 tal. Kom på det precis nu, inte lika praktiskt dock.

48 i bas 3 på fingrarna förutsatt att du börjar räkna med tummen. ;)

 

@ 4SJFFJSIEFSE: Så jävla svår tär det inte att komma ihåg, Matematiken är enkel och sen att associera 29 tal med 29 bokstäver är inte heller så där jävla svårt. Kanske för dig vilket jag förstår men med lite vanligt hederlig gymnasiematte och ett normalutvecklat associationsminne borde det inte ta mer än några månader att lära sig det flytande. Sen att det alltid går långsamt att bokstavera hela meningar oavsett hur man gör det är en annan sak.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...