Hoppa till innehåll

Byggande Av Kraftfull Och Effektiv Arbetsdator


Njugen
 Dela

Rekommendera inlägg

Hejsan kära fuskare!

 

Jag funderade sedan en tid tillbaka på att skaffa en ny och bättre dator för grafisk arbete. De krav som jag ställer är att den ska klara av att köra tyngre programvaror såsom de som finns i Adobes programsvit (Photoshop, InDesign, Illustrator m.fl.). Mitt krav här är att jag ska kunna arbeta i dessa program parallellt med flera olika arbeten, utan att datorn laggar och utan att programmen kraschar. Dessutom ska den klara av att ha igång webbläsaren och exempelvis Spotify vid sidan om utan några problem. Dessutom ska den kunna arbeta tyst (eller hemskt lite oljud).

 

Det jag vill ha är en kraftfull och effektiv arbetsdator som också ska klara av att spela upp filmer på 1080p och annat nöjesrelaterat. Jag tänker INTE spela med den.

 

Den budget som jag har är 8000-9000 kr. Skärm, tangentbord och mus exkluderas från denna budget.

 

Problem: jag har noll insikt i datordelar och vad en dator bör innehålla för att klara de krav som jag ställer. Likaså kan jag heller ingenting om de datorer som finns ute på marknaden idag. Finns det någon dator från tillverkare som uppfyller kraven, eller bör jag bygga en egen dator - och i så fall, hur gör jag det?

Redigerat av Njugen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Hejsan kära fuskare!

 

Jag funderade sedan en tid tillbaka på att skaffa en ny och bättre dator för grafisk arbete. De krav som jag ställer är att den ska klara av att köra tyngre programvaror såsom de som finns i Adobes programsvit (Photoshop, InDesign, Illustrator m.fl.). Mitt krav här är att jag ska kunna arbeta i dessa program parallellt med flera olika arbeten, utan att datorn laggar och utan att programmen kraschar. Dessutom ska den klara av att ha igång webbläsaren och exempelvis Spotify vid sidan om utan några problem. Dessutom ska den kunna arbeta tyst (eller hemskt lite oljud).

 

Det jag vill ha är en kraftfull och effektiv arbetsdator som också ska klara av att spela upp filmer på 1080p och annat nöjesrelaterat. Jag tänker INTE spela med den.

 

Den budget som jag har är 8000-9000 kr. Skärm, tangentbord och mus exkluderas från denna budget.

 

Problem: jag har noll insikt i datordelar och vad en dator bör innehålla för att klara de krav som jag ställer. Likaså kan jag heller ingenting om de datorer som finns ute på marknaden idag. Finns det någon dator från tillverkare som uppfyller kraven, eller bör jag bygga en egen dator - och i så fall, hur gör jag det?

om du inte vill bygga en dator så är Mac datorer väldigt bra för grafiska saker. nackdelen är då att de är väldigt överprisade.

 

annars har jag satt ihop en här som borde klara av dina krav.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1540760/mediadator

Redigerat av Touchmagic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är Inet.se man köper datorer ifrån idag :-)

 

Inet har erbjudande nu att de bygger/montera ihop valfria delar gratis. Har ej någon dator i närheten och sitter via telefonen och orkar inte lägga ihop ett paket då :-P

 

Vad sägs om en I5 2500k eller I7 2600k med annan kylare? Och sen kanske 8Gb ram och något grafikkort..

Sen finns ju även vattenkylning, men jag kan inte speciellt mycket om kylning..

Och vill du ja SSD eller vanlig hårddisk? e.x Ssd=Lite minne men snabb, eller HDD=Vanlig hastighet med stor plats..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om du inte vill bygga en dator så är Mac datorer väldigt bra för grafiska saker. nackdelen är då att de är väldigt överprisade.

 

annars har jag satt ihop en här som borde klara av dina krav.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1540760/mediadator

Ser bra ut det där. Tror du det skulle gå att pressa ned priserna ytterligare, om än bara smått? Tänkte också lite på hårddiskutrymmet, att minska på nuvarande utrymmet och därmed priset i förmån för tillägg av en SSD-disk.

 

Nu när jag tänker på det. Jag bor i Finland så Inet kan tydligen inte skicka sina grejer hit, så om jag väljer att själv bygga - vad är det jag bör tänka på? Finns det några speciella faktorer som man måste tänka på, eller är det bara att plugga ihop olika delar utan att oroa sig för vilka risker som finns? Finns det kompatibilitetsproblem av något slag? En bra och trogen guide uppskattas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta uppfyller nog dina krav http://www.inet.se/kundvagn/visa/1543179/2012-02-27

 

Dock är detta paketet endast 500kr dyrare än det innan men här följer det med skärm, mus och tagentbord. Jag lade också till ett operativsystem men har du redan ett eller vet hur man installerar det kan du ju bara ta bort det från kundvagn.

 

Köper du datorn nu får du med montering då inet bygger ihop alla delar åt dig och installerar operativsystemet.

 

Såg senare att du ville ha en trogen byggar guide, dessa tre videorna hjälpte mig väldigt mycket dom är ganska långa men ta din tid och kolla igenom dom för dom hjälper verkligen.

 

 

 

 

Redigerat av Raosmaosen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser bra ut det där. Tror du det skulle gå att pressa ned priserna ytterligare, om än bara smått? Tänkte också lite på hårddiskutrymmet, att minska på nuvarande utrymmet och därmed priset i förmån för tillägg av en SSD-disk.

 

Nu när jag tänker på det. Jag bor i Finland så Inet kan tydligen inte skicka sina grejer hit, så om jag väljer att själv bygga - vad är det jag bör tänka på? Finns det några speciella faktorer som man måste tänka på, eller är det bara att plugga ihop olika delar utan att oroa sig för vilka risker som finns? Finns det kompatibilitetsproblem av något slag? En bra och trogen guide uppskattas!

nu har jag ändrat lite i datorn, jag bytte grafikkort till ett lite sämre, bytte hårddisk till 500GB, la till en SSD på 64GB, och bytte chassi till ett lite billigare, samt la till windows, och att inet bygger datorn samt gratis frakt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1543361/2012-02-27

 

när det gäller guider för att bygga datorn så är denna killen på youtube väldigt bra:

 

sen om du vill göra det lite snyggare med kablarna så har samma kille gjort en till video där han visar hur man kan göra:

Redigerat av Touchmagic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta uppfyller nog dina krav http://www.inet.se/kundvagn/visa/1543179/2012-02-27

 

Dock är detta paketet endast 500kr dyrare än det innan men här följer det med skärm, mus och tagentbord. Jag lade också till ett operativsystem men har du redan ett eller vet hur man installerar det kan du ju bara ta bort det från kundvagn.

 

Köper du datorn nu får du med montering då inet bygger ihop alla delar åt dig och installerar operativsystemet.

 

Såg senare att du ville ha en trogen byggar guide, dessa tre videorna hjälpte mig väldigt mycket dom är ganska långa men ta din tid och kolla igenom dom för dom hjälper verkligen.

 

 

 

Du verkar inte kunna bygga datorpaket?

Moderkortet är ju helt sämst. Du har valt 1600Mhz ramminnen, men moderkortet stöder bara 1066/1333 MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...