Hoppa till innehåll

Skolmat.. Rör Den På Sig?


Epixa
 Dela

Rekommendera inlägg

om det ska vara billigt varöfr inte bara servera nudlar eller nåt sånt enkelt...

För att sådana är för dyra för skolan. Vi snackar 3 kr/person, inte för att jag har koll på konstanden för de påsarna men skulle gissa på att kostar någonstans runt 10-20 kr vilket är ca 3-6 ggr så dyrt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Anledningen till att dom serverar inte nudlar även om det är inte dyrt. Är nog för att, det är inte så värst nyttigt med dom. Och jag tvivlar på att maten kostar 3kr. Snarare mer. Nudlar är 100% billigare. Men hur skulle dom servera det, då? Man måste typ köpa in 100 påsar och blanda om, för att det ska räcka till alla.

 

Och som RememberMe sa, dom försöker servera nyttigt. Men dom misslyckas. Majset smakar ju plast följt av andra grönsaker.

Redigerat av Skelzor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag visserligen bara ätit på Chalmers kårresturang en gång, men det var helt ok. Fast å andra sidan så äter jag nästan aldrig på min skola heller.

Jo jag har hört att kårresturangen har helt ok mat jag med. Anledningen till att jag inte äter där är att det dels är lite lite mat tycker jag och från min sektion är sparar jag kanske 200-250 meters promenad genom att gå till baguetterian som har fruktansvärt goda värmda kyckling & ost mackor.

 

Och jag tvivlar på att maten kostar 3kr.
I'll be darned:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolmaten...ar-mycket-olika

Du har helt rätt Skelzor och jag har helt fel. Det har varit dumt av mig att tro i alla dessa år på ett rykte som cirkulerar bland högstadiebarn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För 29 kronor per portion är det uppenbarligen inte pengarna som är problemet. Det är ju ganska mycket.

 

Jag skulle tro att anledningen till den ibland tveksamma kvalitén på skolmaten har och göra med att den lagas i storkök, ofta av människor som inte är utbildade kockar och som är under tidspress. Många kök har till exempel i stort sätt bara två maskiner. En för att koka och en för resten. Dessutom används i stort sätt bara färdiga rätter eller halvfabrikat. De anställda hinner exempelvis knappast stå och rulla två tusen köttbullar, så de köps antagligen färdiga och värms i stora ugnar. Klart det inte blir lika gott som det man får hemma, till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utveckla gärna.

Nudlar kostar ju typ 2kr i en påse. Och nudlar i en sådan platsskål, kostar 5kr. Mycket billigare ju. Skolans mat däremot. Jag tror att det ligger runt 30-50kr. Sen tror jag inte att dom serverar ens färsk mat. Utan dom köper typ mat i förpackningar och värmer bara upp det. Låter inte nyttigt, visst? Även om dom försöker servera nyttigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...