Hoppa till innehåll

Söka Utbildning?


Kitten
 Dela

Rekommendera inlägg

Vad ska man tänka på när man söker utbildning? Vet att brorsan körde Data o it för att det är där som det finns mycket jobb. Men utöver framtida yrken, finns det något mer som man bör tänka på? Om jag spånar helt fritt nu så vet jag verkligen inte vad jag vill jobba med. Tyckte att denna utbildning verkade rätt nice men sen vet jag ju inte ifall man får jobb därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får väl göra någon slags sammanvägning. Det är ju helt värdelöst att gå en utbildning för ett kul yrke, men som du inte får några jobb alls av, liksom det är helt värdelöst att gå en utbildning som ger dig jobb som du avskyr.

 

Om du tror att du har en chans att få jobb inom musikalindustrin så tycker jag att du ska köra, men konkurrensen lär ju vara ganska hård så du bör nog ha en del talang och mycket vilja om du ska in i den branschen? :)

 

Läs något som du tycker är kul och som du tror att du kan få jobb och en lön du accepterar på helt enkelt. Jag tror du vet bäst själv. Kanske är det värt att behöva kämpa för jobben, kanske är det värt att ha ett lite mindre roligt jobb där du kan få en bra lön, det beror på hur du vill leva ditt liv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå en studieförberedande linje som handlar om något du tycker är kul, till exempel en musiklinje. Jag går musikproduktion på gymnasiet, men skulle aldrig vilja jobba med det när jag blir äldre. Jag planerar att läsa vidare på Chalmers, antingen Civilingengör eller lärare av något slag.

 

Du kan alltid få jobb oavsett vad du jobbar med, men det krävs olika mycket arbete för att ta sig dit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur du än vrider och vänder på det kommer det vara skitsvårt att få jobb sen ändå, med en ungdomsarbetslöhet i sverige på 30-35% och allt. Så ta en utbildning som du tycker är intressant. De flesta utbildningar är ju ändå 3-5 år och det är väldigt jobbigt om man inte trivs med det man läser.

 

Du kan ju också läsa mindre halvårskurser och liknande ett tag efter gymnasiet och känna efter vad just du tycker är intressant om du inte vet.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur du än vrider och vänder på det kommer det vara skitsvårt att få jobb sen ändå, med en ungdomsarbetslöhet i sverige på 30-35% och allt. Så ta en utbildning som du tycker är intressant. De flesta utbildningar är ju ändå 3-5 år och det är väldigt jobbigt om man inte trivs med det man läser.

 

Du kan ju också läsa mindre halvårskurser och liknande ett tag efter gymnasiet och känna efter vad just du tycker är intressant om du inte vet.

Blaha? Det finns massor med exempelvis ingenjörs- och IT-utbildningar som i princip alla får jobb efter att de gått klart, medan de som utbildar sig till t.ex. bibliotekarier får kämpa stenhårt för att hitta ett.

 

Det är utbildningen som avgör om man kommer hitta jobb eller inte. Studerar man inte högskola eller universitet alls så är det såklart mycket svårare att få jobb än om du gör det, så jag förstår faktiskt inte alls vad du snackar om. Ungdomsarbetslösheten är inte hög för de som har skaffat sig rätt utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blaha? Det finns massor med exempelvis ingenjörs- och IT-utbildningar som i princip alla får jobb efter att de gått klart, medan de som utbildar sig till t.ex. bibliotekarier får kämpa stenhårt för att hitta ett.

 

Det är utbildningen som avgör om man kommer hitta jobb eller inte. Studerar man inte högskola eller universitet alls så är det såklart mycket svårare att få jobb än om du gör det, så jag förstår faktiskt inte alls vad du snackar om. Ungdomsarbetslösheten är inte hög för de som har skaffat sig rätt utbildning.

Men va!? Är inte arbetslösheten hög inom de yrekn där chansen är stor att få jobb? Fan du räknar ju som Reinfeldt, funderat på en karriär inom politik? Att svergie har en verklig arbetslöshet på 15-20% och en ugndomsarbetslöshet på näsan det dubbla är inget man kan vifta bort så där bara. Hur tror du arbetsmarknaden ser ut om 5 år med den kolappsande Euron idag och USA's fakeade tillväxt som precis börjar slå tillbaka? En Ingenjögrsutbildning ger långt ifrån någon som helst garanti till jobb och det kan personligen understryka eftersom jag själv går en sådan och känner många äldre som är påväg ut i arbetslivet. Jag själv har blivit nekad anställning från 10-15 olika företag där jag har sökt typ labbassistent och då har jag ändå praktisk erfarenhet och ett intyg från forskare på Göteborgs unviersitet att stå ut med.

 

Jag vet inte i vilken slags verklighet du lever i men så jävla lätt som du försöker få det att låta är det verkligen inte att få jobb, och definitivt inte om 5-6 år heller.

 

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men va!? Är inte arbetslösheten hög inom de yrekn där chansen är stor att få jobb? Fan du räknar ju som Reinfeldt, funderat på en karriär inom politik? Att svergie har en verklig arbetslöshet på 15-20% och en ugndomsarbetslöshet på näsan det dubbla är inget man kan vifta bort så där bara. Hur tror du arbetsmarknaden ser ut om 5 år med den kolappsande Euron idag och USA's fakeade tillväxt som precis börjar slå tillbaka? En Ingenjögrsutbildning ger långt ifrån någon som helst garanti till jobb och det kan personligen understryka eftersom jag själv går en sådan och känner många äldre som är påväg ut i arbetslivet. Jag själv har blivit nekad anställning från 10-15 olika företag där jag har sökt typ labbassistent och då har jag ändå praktisk erfarenhet och ett intyg från forskare på Göteborgs unviersitet att stå ut med.

 

Jag vet inte i vilken slags verklighet du lever i men så jävla lätt som du försöker få det att låta är det verkligen inte att få jobb, och definitivt inte om 5-6 år heller.

Amen sluta nu, ska jag behöva länka till utbildningar där 90% får jobb efter avslutad examen eller?

 

Du kan ju kolla här t.ex.

 

http://it24.idg.se/2.2275/1.303264/it-utbi...er-sakrast-jobb

 

Vet inte om du går just en sån, och såklart så är inte alla ingenjörsutbildningar lika attraktiva för arbetsgivare, och dessutom är det skillnad på att få jobb efter ett år på utbildningen och efter avslutad utbildning.

 

Jag vet att du tror att samhället kommer gå under och att alla som inte har ett hål i marken att krypa ned i kommer att bli förintade i en närstående ekonomisk och samhällsmässig kollaps.

 

Men du kan inte komma och säga att det inte spelar någon roll vilken utbildning man väljer. Det är inte direkt rocket science att det är enklare att få jobb om du väljer en utbildning som har en stor efterfrågan på arbetsmarknaden jämfört med antalet examinerade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Amen sluta nu, ska jag behöva länka till utbildningar där 90% får jobb efter avslutad examen eller?

Gör gärna det. ;)

 

Jag vet att du tror att samhället kommer gå under och att alla som inte har ett hål i marken att krypa ned i kommer att bli förintade i en närstående ekonomisk och samhällsmässig kollaps.

Ledsen att behöva trampa dig på tårna men du kan omöjligt veta min syn på framtiden med den ytterst begränsade informationen jag har gett här på fuska. Jag har spenderat nästan tre och ett halvt år för att nå hit jag är i dag i det avseendet och det finns ingen möjlighet att du kan förstå det så som jag efter på sin höjd någon timmas läsande av mina kortfattade inlägg, inte för att de på något sätt gör de scenarion jag har mer eller mindre sannolika.

 

4 the record: Ditt påstående stämmer inte.

 

Men du kan inte komma och säga att det inte spelar någon roll vilken utbildning man väljer. Det är inte direkt rocket science att det är enklare att få jobb om du väljer en utbildning som har en stor efterfrågan på arbetsmarknaden jämfört med antalet examinerade.
Har aldrig påstått att utbildning inte spelar någon roll. Sen är det en sak att välja en utbildning som nu är eftersökt och lyckas välja en utbildning som är eftersökt om 5 år, med tanke på hur fort utvecklingen går är det inte säkert att några av de mest eftertraktade jobben 2017 har en representativ utbildning i dag till att börja med. Samtidigt har vi ett vanligt fenomen att om många söker det som är populärt idag tenderar sannolikheten för att det finns för många utbildade inom det området om 5 år vara högre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia..._201_31217a.pdf

http://mobil.aftonbladet.se/temahogskola/a....ab?partner=www

 

"Får studenter jobb efter examen?"- Publicerad av Svenskt Näringsliv, April 2012

 

------------

OnT: Vet du verkligen inte vad du vill göra, så kan du välja en av de mer allmänna utbildingarna. Till exempel ett av ekonomprogrammen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"To get a degree in Economics, which is probably the most wasteful thing you can possibly do, is to be completely indoctrinated into the idea that what you're studying is actually a science that actually has some type of relevance to anything." - Peter Joseph

 

Vilket jag håller fullständigt med om. Läs mycket hellre samhällsvetenskapliga program så som antropologi eller liknande sociala vetenskaper, måhända det är lite svårare att få jobb men du lär dig intressanta saker som är relevant för verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har har. Min poäng var att de som läser en ekonomutbilding kan göra allt från att pyssla med management, till att sitta på riksbanken och räkna räntor. Begreppet ekonom säger inget om vad man jobbar med :P Sen är det ju kul att nio av tio får fast jobb inom ett halvår efter examen, och 50% redan innan examen. Dessutom har de högsta lönen efter läkare, om man nu bryr sig om sådant.

 

Jag tänkte föreslå samhällsvetenskapliga program, men undvek det eftersom det (som du skriver) svårare att få jobb.

 

Edit: Eller ja, "economics" som det står i citatet brukar oftast hänvisa till nationalekonomi, snarare än företagsekonomi som de flesta läser. På svenska kan båda kallas ekonomi, men vill minnas att de gör skillnad inom engelskan. Sen tycker jag inte direkt att det skulle vara dåligt att läsa nationalekonomi (även om jag personligen föredrar företagsekonomi). Det handlar ju bara om hushållandet med knappa resurser. Oklart hur någon kan tycka det är en överflödig kunskap.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...