Hoppa till innehåll

Söka Utbildning?


Kitten
 Dela

Rekommendera inlägg

Har har. Min poäng var att de som läser en ekonomutbilding kan göra allt från att pyssla med management, till att sitta på riksbanken och räkna räntor. Begreppet ekonom säger inget om vad man jobbar med :P Sen är det ju kul att nio av tio får fast jobb inom ett halvår efter examen, och 50% redan innan examen. Dessutom har de högsta lönen efter läkare, om man nu bryr sig om sådant.

 

Jag tänkte föreslå samhällsvetenskapliga program, men undvek det eftersom det (som du skriver) svårare att få jobb.

 

Edit: Eller ja, "economics" som det står i citatet brukar oftast hänvisa till nationalekonomi, snarare än företagsekonomi som de flesta läser. På svenska kan båda kallas ekonomi, men vill minnas att de gör skillnad inom engelskan. Sen tycker jag inte direkt att det skulle vara dåligt att läsa nationalekonomi (även om jag personligen föredrar företagsekonomi). Det handlar ju bara om hushållandet med knappa resurser. Oklart hur någon kan tycka det är en överflödig kunskap.

Är rätt säker på att Peter Joseph menar monetär ekonomi överlag men framför allt marknads- och företagseknomi. Du kan få citatet lite mer i sitt sammanhang om du vill, 2min 47sek:

Hela videon:

 

Kan hålla med dig om att nationaleknomi är mer vettigt än de andra monetära ekonomilärorna. Sen att ordet ekonomi kommer från grekiskan och betyder det som du är en sak. De monetära ekonomiska lärorna idag har ingenting med verklig ekonomi att göra, men det är en ny diskussion helt i sig.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollar på videon sen, sitter i skolan nu. Och håller med om att det här är en helt annan diskussion som man inte bör ta här, så vi slutar där. Och jag tycker inte att nationalekonomi är mer vettigt än övriga ekonomi-inriktningar :P

 

-------------------------------------

 

Till TS rekommenderar jag som sagt att välja en av de bredare, mer allmänna utbildingarna om du inte vet vad du vill. Eller gör som någon föreslog och läs lite lösa kurser för att få en känsla för det!

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Plugga beteendevetenskap > Lär dig alla psykologiska mekanismer > Manipulera arbetsgivaren > Win :)

Haha ja det kan man ju alltid göra :P

 

Jao problemet är väl att vissa intressen som man har egentligen inte skulle kunna ge bra jobb, men såklart så måste utbildningen man kör vara rolig/intressant. Kanske får gräva ner mig i några av mina andra intressen istället. Tycker om färg o form oxå men där är nog konkurrensen också hög.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha ja det kan man ju alltid göra :P

 

Jao problemet är väl att vissa intressen som man har egentligen inte skulle kunna ge bra jobb, men såklart så måste utbildningen man kör vara rolig/intressant. Kanske får gräva ner mig i några av mina andra intressen istället. Tycker om färg o form oxå men där är nog konkurrensen också hög.

Alltså hur är dina betyg egentligen? :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...