Hoppa till innehåll

Paradox Hjälp?


Zodiac
 Dela

Rekommendera inlägg

Någonstans läste jag någon gång om en paradox som handlade om :

 

Om pinoccio säger "Min näsa kommer att växa nu" och den inte gör det så har han ljugit, men när han ljuger så växer näsan vilket betyder att han talar sanning, då borde inte näsan växa för att han talade sanning, osv, osv

 

finns det någon lösning till detta eller fortsätter det bara i evigheter..... ville bara ha svar....

 

Om mod tycker att det HÄR inlägget är fel också så kan ni gärna meddela.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det som är grejen med sådana paradoxala problem, det finns ingen lösning.

 

Om du reser tillbaka i tiden och dödar din pappa, kommer du aldrig att födas. Men om du aldrig kommer att födas finns det ingen som kan resa tillbaka i tiden och döda din pappa, vilket betyder att ingen kommer döda din pappa och du kommer födas, vilket betyder att du kan färdas tillbaka i tiden och döda honom osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det som är grejen med sådana paradoxala problem, det finns ingen lösning.

 

Om du reser tillbaka i tiden och dödar din pappa, kommer du aldrig att födas. Men om du aldrig kommer att födas finns det ingen som kan resa tillbaka i tiden och döda din pappa, vilket betyder att ingen kommer döda din pappa och du kommer födas, vilket betyder att du kan färdas tillbaka i tiden och döda honom osv.

Fast när du pratar tidsresor så förutsätter du i detta scenario att det bara finns en tid. Det är möjligt att det finns flera olika tidslinjer och att du skapar en ny när du dödar din pappa och det enda du ändrar är vilken framtid du nu kan hoppa till. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fast ordet "paradoxalt" används jävligt slarvigt i vardagen. Det är inte ekvivalent med "motstridigt". Jag menar även om ansats är i en riktning så behöver det inte betyda att resultatet inte kan vara i det motsatta. Något paradoxalt är t.ex. om man går in i ett hus och hamnar utanför det. Ordet paradox är egentligen mer synonymt med "omöjlighet". Zodiacs paradox är ett exempel på en språklig paradox, som uppkommer för att det finns en begränsning i språket. En annan språklig paradox är t.ex. "Kan Gud skapa en mur som han själv inte kan riva om han är allsmäktig?". De är inte egentligen äkta paradoxer eftersom språket i sig är påhittat och har nödvändigtvis inte en basis i verkligheten.

 

Tidsparadoxer där man dödar sig själv eller sin far i dåtiden är riktiga paradoxer förutsatt att tid ens går att tolka så att sådana tidsresor är möjliga, i annat fall är de bara felaktigt ställda frågor, som t.ex. "vilken färg kommer efter 2?" eller "vad fanns innan big bang?".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan (tror jag):

 

En kanin och en sköldpadda har ett race, den som först kommer till trädet som är ungefär 50m bort vinner.

 

Sköldpaddan får 10m försprång. Vem vinner?

 

Tänkt på att när kaninen väl kommit ifatt sköldpaddans position, så har sköldpaddan hunnit flytta sig några cm, och när kaninen väl kommer till den nya positionen så har sköldpaddan åter igen hunnit flytta sig några cm, osv

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såvitt jag kan få fram så är en paradox ett motsägelsefullt påstående. Något som inte är logiskt. Dock tror jag att det kan vara en skillnad i den mer vetenskapliga definitionen Dave lägger i det, och den som oftast används.

 

"Paradoxalt nog har Grimssons missbedömningar inte tärt på populariteten."

 

Ovanstående är taget ur SVD. Här används paradoxalt för att beskriva något ologiskt. Logiskt sett borde missbedömningarna ha tärt på populäriteten, men det gjorde det inte. (Artikeln handlar om Islands ekonomiska situation). Men det är väl inte en paradox på det sättet som Dave beskriver det?

 

"A paradox is a statement or group of statements that leads to a contradiction or a situation which (if true) defies logic or reason, similar to circular reasoning."

 

Dessutom, så är det ju ofta vardagsanvändandet som definierar betydelsen av ett ord. Men det är en annan diskussion ;)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...