Hoppa till innehåll

Bastubygg


5FJSKFJSKGJES
 Dela

Rekommendera inlägg

En helt vanlig (regnig) dag i Skandinavien satt en svensk, en norrman och en dansk vid Skype och för vanlighetens skull - hatade de varandra. Svensken satt och funderade ett tag tills han sa "Hörru, puckon. Vet ni vad vi borde göra?".

 

Norsken röt snabbt till och svarade "Ok, oboy. Hva?". Samtidigt tog dansken sin tid och ignorerade svensken en stund tills han plötsligt utbrast "Som du ved noget?".

 

Svensken fortsatte efter bådas svar lika glatt och sa "Finnarna sägs ju vara bäst då det gäller bastubygg. Borde vi inte överbevisa finnarna att vi är bättre?"

 

Både norsken och dansken reagerade positivt på idén och loggade ut från Skype för att inhandla allt som behövs när man ska bygga en bastu, alla vill ju vara bättre än finländarna. Det gick några dagar och alla loggade i princip in samtidigt en solig och varm dag. Svensken frågade om alla var klar. Ja var svaret. Då var det dags för alla att visa upp bastun och svensken började...

 

Svensken - "Alltså, jag vill helst inte visa upp min. Jag lyckades inte bygga ihop den.".

Dansken - "Helt ærligt, jeg ønsker ikke at vise saunaen, det smeltede".

Norsken - "Mitt sauna er fin og rød. Den har en bevegelig (rörlig) vegg, også, så jeg kan ha en vegg i alle vinkler jeg vil! Men den ikke varmes opp som jeg vil. Akkurat (Just) nå er badstuen et kvadrat. Varmen er fortsatt ikke opp."

 

Då kommer vi till gissningsleken...

Lätt: Var köpte svensken sitt material från?

Svårare: Vad använde dansken för material?

Svårast: Hur försökte norsken värma upp sin bastu?

 

 

(( http://www.fz.se/bloggar/bildjaveln/20120628/bastubygg/ ))

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom på att det nog var en ganska dålig gissning när jag läste hela texten samt frågan och sen min gissning..

 

Om man hör Ikea för Sverige, Lego för Danmark då kan man nog tro att Norge handlar om olja.

 

Svaret på fråga "3" kanske anses som långsökt, men vi har nog en korrekt gissning snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Dela

×
  • Skapa ny...