Vitdom Skrivet 21 Juli 2012 Rapport Dela Skrivet 21 Juli 2012 (redigerat) Någon som kan förklara för mig hur man får fram ytavståndet mellan två koordinater på en sfär? T.ex har vi koordinaterna: N 0° 20', E 0° 0' N 10° 20', E 40° 50' Skillnaden blir då: N 10° 0', E 40° 50' En distansminut (1') är 1852 meter. Jag misstänker att det inte bara är och räkna ut "hypotenusan" med pythagoras sats, då det inte är en plan geometri... Redigerat 21 Juli 2012 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 21 Juli 2012 Rapport Dela Skrivet 21 Juli 2012 Pythagoras sats har följande form på sfären: Låt ABC vara en triangel på sfären där vinkeln vid C är rät och låt a, b, c vara sidorna som står emot A, B, C respektive. Låt slutligen r vara radien för sfären. Då gäller cos(c/r) = cos(a/r)*cos(b/r) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 21 Juli 2012 Rapport Dela Skrivet 21 Juli 2012 (redigerat) Sen kan man ju alltid spice:a till problemet med att jorden (antar att det är den sfären du räknar på) har olika radie vid ekvatorn och polerna. Redigerat 21 Juli 2012 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 21 Juli 2012 Rapport Dela Skrivet 21 Juli 2012 Sen kan man ju alltid spice:a till problemet med att jorden (antar att det är den sfären du räknar på) har olika radie vid ekvatorn och polerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CupCream Skrivet 25 Juli 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Juli 2012 Jag brukar kalla det internet Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.