miningoskar Skrivet 19 Augusti 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 (redigerat) Linux terminalen är ett snabbare sätt att öppna och installera program. dessutom är det snabbare att uppdatera applicationer. Men det är inte bara att skriva installera ¨app¨ Man måste använda så kallade komandon. Komandon är mycket lättare att komma ihåg än klick. ett tips till nybörjare är att skriva ner alla kommandon på ett paper eller i ett document. Så är det bara att klippa ut komandot och sedan klistra in det i terminalen. Det snabbaste sättet att öppna terminalen är att trycka på (ctrl alt T) och om du har en gammal dator så kan det laga/sega om man öppnar menyn om du kör mycket i webbläsaren. sudo apt-get install är det vanligaste komandot att använda. Detta komandot används för att installera aplikatinoer tex wine,gimp och skype. olika komandon sudo apt-get install ¨program¨ sudo ¨program¨ eller bara ¨program¨ sudo get update PS: skriv inte in ¨program¨ skriv in vad du ska installera tack till Draghguggwhor som rätade mig. Men komandona heter olikt från linux till linux. ett tips välj inte arch om ni inte har läst och har erfarenhet i terminalen. för du har ingen programcentral. ubuntu är ett tips att börja med. Redigerat 19 Augusti 2012 av miningoskar Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 19 Augusti 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 (redigerat) Fast apt används bara till debian baserade distros, annars används olika. Arch t.ex har pacman istället för apt. Man behöver även inte skriva "sudo "program" utan det räcker att skriva "program" för att programmet ska starta. Redigerat 19 Augusti 2012 av Draghguggwhor Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
miningoskar Skrivet 19 Augusti 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 Fast apt används bara till debian baserade distros, annars används olika. Arch t.ex har pacman istället för apt. Man behöver även inte skriva "sudo "program" utan det räcker att skriva "program" för att programmet ska starta.ok det visste inte jag det finns säkert andra komandon till olika linux men ubuntu har lättast (tror jag) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 19 Augusti 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 I Arch är det "pacman -S firefox" för att installera. Och sudo ska man bara använda till saker som kräver att man är administratör, till exempel att installera program. Sen kör man programmet som vanlig användare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 19 Augusti 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 Jag är rätt ny på Linux så jag har knappt använt terminalen till något. Jag visste inte att man kunde göra så mycket med den, som att starta program och allt! Tack så mycket för informationen, du har så mycket att lära ut! :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
miningoskar Skrivet 19 Augusti 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 I Arch är det "pacman -S firefox" för att installera. Och sudo ska man bara använda till saker som kräver att man är administratör, till exempel att installera program. Sen kör man programmet som vanlig användare.ok är inte något bra på arch ännu ska läsa lite jag kanske borde göra en linux grupp och ett linux FAQ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 19 Augusti 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 ok är inte något bra på arch ännu ska läsa lite jag kanske borde göra en linux grupp och ett linux FAQAa det borde du :cool: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
knark Skrivet 19 Augusti 2012 Rapport Dela Skrivet 19 Augusti 2012 så om jag vill installera skype så skriver jag bara "sudo skype" så installeras det utan att jag behöver ladda ner någonting? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
miningoskar Skrivet 20 Augusti 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Augusti 2012 så om jag vill installera skype så skriver jag bara "sudo skype" så installeras det utan att jag behöver ladda ner någonting? skriv sudo apt-get install skype Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.