Hoppa till innehåll

Linux Terminalen


miningoskar
 Dela

Rekommendera inlägg

Linux terminalen är ett snabbare sätt att öppna och installera program. dessutom är det snabbare att uppdatera applicationer. Men det är inte bara att skriva installera ¨app¨ Man måste använda så kallade komandon. Komandon är mycket lättare att komma ihåg än klick. ett tips till nybörjare är att skriva ner alla kommandon på ett paper eller i ett document. Så är det bara att klippa ut komandot och sedan klistra in det i terminalen. Det snabbaste sättet att öppna terminalen är att trycka på (ctrl alt T) och om du har en gammal dator så kan det laga/sega om man öppnar menyn om du kör mycket i webbläsaren. sudo apt-get install är det vanligaste komandot att använda. Detta komandot används för att installera aplikatinoer tex wine,gimp och skype.

 

olika komandon

 

sudo apt-get install ¨program¨

 

sudo ¨program¨ eller bara ¨program¨

 

sudo get update

 

PS: skriv inte in ¨program¨ skriv in vad du ska installera

 

tack till Draghguggwhor som rätade mig. Men komandona heter olikt från linux till linux. ett tips välj inte arch om ni inte har läst och har erfarenhet i terminalen. för du har ingen programcentral. ubuntu är ett tips att börja med.

Redigerat av miningoskar
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast apt används bara till debian baserade distros, annars används olika. Arch t.ex har pacman istället för apt. Man behöver även inte skriva "sudo "program" utan det räcker att skriva "program" för att programmet ska starta.

ok det visste inte jag

 

det finns säkert andra komandon till olika linux men ubuntu har lättast (tror jag)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Arch är det "pacman -S firefox" för att installera. Och sudo ska man bara använda till saker som kräver att man är administratör, till exempel att installera program. Sen kör man programmet som vanlig användare.

ok är inte något bra på arch ännu ska läsa lite

 

jag kanske borde göra en linux grupp och ett linux FAQ

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...