Viruz256 Skrivet 22 November 2012 Rapport Dela Skrivet 22 November 2012 Har fastnat på en fysikuppgift, där jag har en person som flyttar en kundvagn på 16,0kg med en konstant hastighet, i 22meter, 29,0 grader under horisentalaxeln. Jag har en friktionskraft som är 48N. Jag ska beräkna : a) Storleken på kraften som personen utövar på kundvagnen. B)"the pushing force" (inte riktigt säker på vad dom menar, men den är i kJ iaf c)Friktionskraften d)Gravitationskraften. Har ingen aning om hur jag ska räkna ut vilken kraft personen utövar på vagnen, då jag inte har någon acceleration, och inte lärt mig räkna ut det på något annat sätt. Tacksam för hjälp Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 22 November 2012 Rapport Dela Skrivet 22 November 2012 (redigerat) Om hastigheten är konstant så borde ju nettokraften vara 0 (a = 0 som du själv sa). Om friktionskraften nu är 48N och den är ju motriktad färdriktningen så då borde väl kraften framåt rimligtvis vara 48 N den med? Sen om det är en nedförsbacke så får du ju räkna bort den framåtverkade komposanten av gravitationen som är mg*sin(v). alltså: a) Fperson = Ffr - mgsin(v) b) Wpushing force = Fpersons c) Ffr d) w = mg för följande värden: m = 16 kg g = 9.82 m/s2 v = 29o Ffr = 48 N s = 22 m EDIT: Det är något lurt med antingen planet eller friktionskraften. Det blir inre rätt när jag sätter in siffror. Är det verkligen en nedförsbacke? Jag tror det är en uppförsbacke. Redigerat 22 November 2012 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 22 November 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 22 November 2012 Om hastigheten är konstant så borde ju nettokraften vara 0 (a = 0 som du själv sa). Om friktionskraften nu är 48N och den är ju motriktad färdriktningen så då borde väl kraften framåt rimligtvis vara 48 N den med? Sen om det är en nedförsbacke så får du ju räkna bort den framåtverkade komposanten av gravitationen som är mg*sin(v). alltså: a) Fperson = Ffr - mgsin(v)B) Wpushing force = Fpersonsc) Ffrd) w = mg för följande värden:m = 16 kgg = 9.82 m/s2v = 29oFfr = 48 Ns = 22 m EDIT: Det är något lurt med antingen planet eller friktionskraften. Det blir inre rätt när jag sätter inte siffror. Är det verkligen en nedförsbacke? Jag tror det är en uppförsbacke.Ja det är en nerförsbacke. står 'she pushes in a direction 29,0 (grader) below the horizontal. Rätt svar på a) är enligt min lärares fasit 54,9N. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 22 November 2012 Rapport Dela Skrivet 22 November 2012 gravitationskraften bidrar med 76N det är jag 95% säker på. Så även utan att någon knuffar så borde kundvagnen accelerera nedför backen. Om något borde personen hålla emot med kraften 28 N. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 23 November 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 23 November 2012 gravitationskraften bidrar med 76N det är jag 95% säker på. Så även utan att någon knuffar så borde kundvagnen accelerera nedför backen. Om något borde personen hålla emot med kraften 28 N.låter ju troligt, men det är inte rätt:S Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 23 November 2012 Rapport Dela Skrivet 23 November 2012 Då är det något lurt med den angivna friktionskraften. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 23 November 2012 Rapport Dela Skrivet 23 November 2012 Under förutsättningen att det ska vara rimligt att göra a-d i den ordningen tycker jag uppgiften är konstigt formulerad. Jag menar, svaret på c är givet i uppgiften och det är naturligast att göra d innan man gör a och b. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 23 November 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 23 November 2012 Svaren ska bli a) 54,9N B) 1,06kJ c) -1,06kJ d) 0 J ni kanske kan komma fram till något med dom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 23 November 2012 Rapport Dela Skrivet 23 November 2012 Det hade varit bra om du kanske hade kunnat fota uppgiften och lägga upp den? Eller ge en länk till sidan om den är online. Som det ser ut nu tror jag det kan finnas ett fel på hur uppgiften är avskriven bl.a. eftersom krafter anges i Newton och inte i Joule. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 26 November 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 26 November 2012 Skriver av uppgiften ordagrant. A person pushes a 16.0kg shoppping cart at a constant velocity for a distance of 22.0M. She pushes in a direction 29.0(grader) below the horizontal. A 48.0N Frictional force opposes the motion of the cart. (a) What is the magnitude of the force that the shopper exerts? Determine the work done by (B) The pushing force, © the frictional force, and (d) the gravitational force Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 26 November 2012 Rapport Dela Skrivet 26 November 2012 Nått är jävligt skumt med den uppgiften imo. Skulle gärna se en lösning till den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 26 November 2012 Rapport Dela Skrivet 26 November 2012 (redigerat) Hahahaha kundvagnen rullar inte neråt utan rakt fram. Däremot puttar personen med en vinkel neråt. Det borde göra att uppgiften kan lösas :D . Det framgick inte helt av din ursprungliga framställning. Redigerat 26 November 2012 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.