Hoppa till innehåll

Fysikproblem


Viruz256
 Dela

Rekommendera inlägg

Har fastnat på en fysikuppgift, där jag har en person som flyttar en kundvagn på 16,0kg med en konstant hastighet, i 22meter, 29,0 grader under horisentalaxeln. Jag har en friktionskraft som är 48N.

 

Jag ska beräkna :

a) Storleken på kraften som personen utövar på kundvagnen.

B)"the pushing force" (inte riktigt säker på vad dom menar, men den är i kJ iaf

c)Friktionskraften

d)Gravitationskraften.

 

Har ingen aning om hur jag ska räkna ut vilken kraft personen utövar på vagnen, då jag inte har någon acceleration, och inte lärt mig räkna ut det på något annat sätt.

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om hastigheten är konstant så borde ju nettokraften vara 0 (a = 0 som du själv sa). Om friktionskraften nu är 48N och den är ju motriktad färdriktningen så då borde väl kraften framåt rimligtvis vara 48 N den med? Sen om det är en nedförsbacke så får du ju räkna bort den framåtverkade komposanten av gravitationen som är mg*sin(v).

 

alltså:

 

a) Fperson = Ffr - mgsin(v)

b) Wpushing force = Fpersons

c) Ffr

d) w = mg

 

för följande värden:

m = 16 kg

g = 9.82 m/s2

v = 29o

Ffr = 48 N

s = 22 m

 

EDIT: Det är något lurt med antingen planet eller friktionskraften. Det blir inre rätt när jag sätter in siffror. Är det verkligen en nedförsbacke? Jag tror det är en uppförsbacke.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om hastigheten är konstant så borde ju nettokraften vara 0 (a = 0 som du själv sa). Om friktionskraften nu är 48N och den är ju motriktad färdriktningen så då borde väl kraften framåt rimligtvis vara 48 N den med? Sen om det är en nedförsbacke så får du ju räkna bort den framåtverkade komposanten av gravitationen som är mg*sin(v).

 

alltså:

 

a) Fperson = Ffr - mgsin(v)

B) Wpushing force = Fpersons

c) Ffr

d) w = mg

 

för följande värden:

m = 16 kg

g = 9.82 m/s2

v = 29o

Ffr = 48 N

s = 22 m

 

EDIT: Det är något lurt med antingen planet eller friktionskraften. Det blir inre rätt när jag sätter inte siffror. Är det verkligen en nedförsbacke? Jag tror det är en uppförsbacke.

Ja det är en nerförsbacke. står 'she pushes in a direction 29,0 (grader) below the horizontal.

 

Rätt svar på a) är enligt min lärares fasit 54,9N.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skriver av uppgiften ordagrant.

 

A person pushes a 16.0kg shoppping cart at a constant velocity for a distance of 22.0M. She pushes in a direction 29.0(grader) below the horizontal. A 48.0N Frictional force opposes the motion of the cart.

(a) What is the magnitude of the force that the shopper exerts?

Determine the work done by (B) The pushing force, © the frictional force, and (d) the gravitational force

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...