Hoppa till innehåll

Frågor Angående Val Inför 3:an


wubo
 Dela

Rekommendera inlägg

mmkay, jag ska inom de kommande dagarna göra lite val inför sista året på gymnasiet. 

 

Jag vet redan att jag ska välja: Fysik 2 och matte 4, för man kanske vill bli ingenjör :S

 

Dock måste jag välja 100p till, och en av de ämnena jag kan välja på är matte 5 (typ matte E). Men finns det någon som helst användning av det i detta liv? eller gör man det bara för att få "stil-poäng"?

Och i så fall, hur viktiga är "stil-poängen"?  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du ska läsa civilingenjör kommer du med stor säkerhet bygga vidare på den matte som finns i Matte 5. Det kan då vara bra att ha läst det för att ha en enklare ingång på högskolan. Dessutom får du ju meritpoäng och sist men inte minst kan ju matematik vara kul!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller helt klart med Mezox. Ska du bli civilingenjör så är det bara välja till Matte 5 med en gång. Jag vet inte om det ser olika ut på olika högskolor och universitet men på Chalmers var det ett krav att ha läst Matte E. Om du gillar matte så rekommenderar jag även om du har möjligheten att välja till Matte breddning eller vad den nu kan tänkas heta då den kursen också är bra att ha i bagaget om du ska bli civilingenjör.

 

Nu vet jag inte vilken linje du går men själv valde jag egentligen bara ämnen efter vad som vad roligt. Jag valde t.ex. Astronomi A som inte gav några meritpoäng eller behövdes för något annat men det var rätt kul. Om du inte läser någon programmering redan så rekommenderar jag att välja till det. Det är kanske inte jätteviktigt att lära sig ett programmeringsspråk helt och hållet men det är nyttigt att komma in i "programmeringstänket", för eller senare stöter man alltid på något sammanhang där det kan vara bra att åtminstone kunna läsa lite kod.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Eftersom matte 5 är på våren och tydligen är de andra kurserna (cad 2 och 3) som jag funderar på också på våren. Så då har jag egentligen ända till jul att bestämma mig fullt. se hur nice matte 4 är  ^_^ . 

 

Tyvärr finns inte programmering att välja, inte ens som individuellt val, men "Digitalt skapande" låter inte helt fel, d.v.s. Photoshop och stopmotion o.s.v. , som individuellt val då. Eller webbutveckling

Redigerat av 747
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...