Hoppa till innehåll

Procent Med Bråk, Behöver Hjälp Snabbt


siaames
 Dela

Rekommendera inlägg

fter sportlovet annonserade en skidaffär så här:
(SKIDREA! 25% på alla skidor)


Efter posklovet annonserade affären: 
(IDAG BÖRJAR UTFÖRSÄLJNINGEN! 
alla skidor till halva priset!)


Du köper ett par skidor på utförsäljningen. Skidorna kostade 3 200 kr från början. Hur stor blir rabatten i procent jämfört med ordinarie priset?

 

Någon som kan hjälpa mig?? :D

post-104950-0-61025500-1366740916_thumb.jpg

Redigerat av danitza
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

X = skidornas pris från början

0.75 = 25% rea

0.5 = halva priset (50%)

 

X * 0.75 * 0.5 = Priset då du köper

 

Priset då du köper / utgångspriset = Procent av utgångspriset du har betalat

 

100% - Procent av utgångspriset du har betalat = Rabatten i procent av det ordinarie priset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är svaret 1200? :) Någon som kan hjälpa mig med denna fråga: Kan du/någon hjälpa mig med talet: Therese säger: "En ökning från 30 till 60 är en ökning med 100%. Sofia säger "Då är en minskning från 60 till 30 en minskning med 100%" Hur är det?  Förklara för vart och ett av påståendena varför du anser det är rätt eller fel.



Behöver inte mer hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det svaret uppgiften vill ha är inte 1200. Svaret är vad du får för rabatt när du betalar 1200 kr för något som ursprungligen kostade 3600 kr.

 

100% av 30 = 30

 

så:

 

30 + (100% av 30) = 60

 

Så första verkar väl rätt. Dock säger man att 60 är 200% av 30, men själva ökningen är 100%.

 

 

100% av 60 = 60

 

så:

 

60 - (100% av 60)  är verkligen inte 30.

 

 

Förövrigt tycker jag att du borde kunna detta, med tanke på att du har ställt många frågor om procent och bråk nu.

Redigerat av 747
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är svaret 1200?

Kolla igenom 747s inlägg nogrannare så ser du nog vad svaret blir. Först vill du ta reda på hur mycket du betalar för skidorna. Det gör du genom att ta 3200 (ursprungspriset) gånger 0,75 (rabatten på 25%). Du tar sedan det svaret och tar det gånger med 0,50 (50% rabatt på reapriset). Då får du fram att det nya priset på skidorna är 1200. 

 

Uppgiften vill att du nu ska räkna ut hur stor rabatten är i procent, jämfört med ursprungspriset på 3200. För att få fram det svaret så tar du 1200 delat på 3200. Du har nu fått fram svaret på hur många procent du betalat av ursprungspriset. För att svara på frågan så tar du alltså 100 minus svaret på hur många procent du betalat av ursprungspriset. Då får du fram hur många procent rabatt du fått när du köpt skidorna.

 

Du kan ju kolla så att det stämmer genom att ta 3200 gånger svaret du fick. Då bör du få fram 1200.

 

Edit - Eh, är ingen gud på att förklara så det kanske inte hjälte dig mer än 747s svar, men hoppas du förstår det i.a.f.

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan svarat på dina frågor här:

http://www.fuska.se/forum/topic/158470-åk-8-procent-med-bråk/?p=1973241

 

Sluta skapa nya trådar helt tiden om samma sak tack och sluta försöka få folk att ge dig svaret bara för att du ska slippa göra dina läxor.

Jag förstod inte den frågan även fast du förklarade för mig!! Jag gör vad jag vil! Denna sida heter: FUSKA  , DETTA ÄR EXTRA MATTE SOM JAG SJÄLV VÄLJER ATT GÖRA (INTE OBLIGATORISKT), INGA LÄXOR! VI HAR INGA LÄXOR I MATTE SÅ SNÄLLA SKÖT DITT SÅ SKÖTER JAG MITT!!! 

 

Nej, det svaret uppgiften vill ha är inte 1200. Svaret är vad du får för rabatt när du betalar 1200 kr för något som ursprungligen kostade 3600 kr.

 

100% av 30 = 30

 

så:

 

30 + (100% av 30) = 60

 

Så första verkar väl rätt. Dock säger man att 60 är 200% av 30, men själva ökningen är 100%.

 

 

100% av 60 = 60

 

så:

 

60 - (100% av 60)  är verkligen inte 30.

 

 

Förövrigt tycker jag att du borde kunna detta, med tanke på att du har ställt många frågor om procent och bråk nu.

Förlåt att jag är dålig på matte och behöver extra hjälp.

 

Kolla igenom 747s inlägg nogrannare så ser du nog vad svaret blir. Först vill du ta reda på hur mycket du betalar för skidorna. Det gör du genom att ta 3200 (ursprungspriset) gånger 0,75 (rabatten på 25%). Du tar sedan det svaret och tar det gånger med 0,50 (50% rabatt på reapriset). Då får du fram att det nya priset på skidorna är 1200. 

 

Uppgiften vill att du nu ska räkna ut hur stor rabatten är i procent, jämfört med ursprungspriset på 3200. För att få fram det svaret så tar du 1200 delat på 3200. Du har nu fått fram svaret på hur många procent du betalat av ursprungspriset. För att svara på frågan så tar du alltså 100 minus svaret på hur många procent du betalat av ursprungspriset. Då får du fram hur många procent rabatt du fått när du köpt skidorna.

 

Du kan ju kolla så att det stämmer genom att ta 3200 gånger svaret du fick. Då bör du få fram 1200.

 

Edit - Eh, är ingen gud på att förklara så det kanske inte hjälte dig mer än 747s svar, men hoppas du förstår det i.a.f.

Du förklarade jätte bra!! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...