Hoppa till innehåll

Kan Inte Komma Åt Min Router Längre


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Av någon anledning så kommer jag inte år min router längre från min dator. Jag försöker skriva in min interna IP, är rätt säker på att jag har rätt, i mozilla men den säger att den inte kan hitta "servern". vad jag vet har jag inte gjort något speciellt utan plötsligt så kommer jag inte åt den, vad ska jag göra? Kan inte port forwarda någonting länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antar att du redan startat om den? Beroende på vad det är för router så kanske telnet/ssh kan fungera? Annars får du väl resetta den ifall det finns någon reset-knapp. Fungerar inte det så får du väl skrota den som Nimrood säger, en ny router kan man få tag ifrån 100kr så det är ju inte så farligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det känns ju dumt att kasta om det är något som går att fixa. Jag menar jag har ju internetuppkoppling så den funkar ju.

Jag menar antingen ansluta med kabel till routern och sen testa skriva ip'n för att komma in i programvaran. 

 

Nu vet jag inte vad det finns för alternativ att välja på utsidan av din router. Hänt för mig efter jag ändrat i en annan router. Jag tryckte in kabeln så det lät smack! Sen bara tog fram musjäveln tyckte in fanskapet i usbuttaget. Tryckte upp webbläsaren smack! skrev in min ip. Och smack sidan kom upp. Jag behövde inte ens använda motorsågen. 

 

(Kabeln menar jag nätverkskabeln in i datorn.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar antingen ansluta med kabel till routern och sen testa skriva ip'n för att komma in i programvaran. 

 

Nu vet jag inte vad det finns för alternativ att välja på utsidan av din router. Hänt för mig efter jag ändrat i en annan router. Jag tryckte in kabeln så det lät smack! Sen bara tog fram musjäveln tyckte in fanskapet i usbuttaget. Tryckte upp webbläsaren smack! skrev in min ip. Och smack sidan kom upp. Jag behövde inte ens använda motorsågen. 

 

(Kabeln menar jag nätverkskabeln in i datorn.)

Det heter TP-kabel!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av någon anledning så kommer jag inte år min router längre från min dator.

Först tar du steget att försöka resa dig från stolen. Men det kan ju vara jobbigt om man väger mycket och är ovan att använda fötterna.

 

Sen försöker du ta ett steg från datorn och sen lyfter du den tunga armen och tar tag i routern.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det du kan börja med är en omstart av routern, om inte det funkar prova då att koppla dig med kabel till routern (om du inte redan är det), skulle inte det funka prova en reset (bara så du vet så om du har satt något eget wifi lösen eller SSID så kommer de ändras). om inget av detta funkar kan du kanske kolla på undersidan av routern så borde det finnas någon klisterlapp med en IP-adress på för att kontrollera att du verkligen skriver in rätt IP. denna IP brukar oftast vara 192.168.0.1 eller 192.168.0.254/ 192.168.1.254. iallafall på de jag arbetat med.

Redigerat av Touchmagic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det du kan börja med är en omstart av routern, om inte det funkar prova då att koppla dig med kabel till routern (om du inte redan är det), skulle inte det funka prova en reset (bara så du vet så om du har satt något eget wifi lösen eller SSID så kommer de ändras). om inget av detta funkar kan du kanske kolla på undersidan av routern så borde det finnas någon klisterlapp med en IP-adress på för att kontrollera att du verkligen skriver in rätt IP. denna IP brukar oftast vara 192.168.0.1 eller 192.168.0.254/ 192.168.1.254. iallafall på de jag arbetat med.

Jag använder den IPn som står under "standard gateway" till Ethernet-anslutning när man kör ipconfig i cmd. Så jag är rätt säker på att det är rätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...