Dave37 Skrivet 12 Juli 2013 Rapport Dela Skrivet 12 Juli 2013 (redigerat) Om en sfär har radien r, hur många punkter behöver jag för att det direkta avståndet mellan punkterna (alltså inte över sfärens yta) ska vara a? Jag har försökt lista ut ett analytiskt sätt att räkna ut det här men jag har inte kommit längre än att man kanske kan hitta en formel för en spiral som rör sig från pol till pol på sfärens yta och beskriver möjliga platser för punkterna. Redigerat 12 Juli 2013 av Dave37 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 18 Juli 2013 Rapport Dela Skrivet 18 Juli 2013 Hmm, vad menas exakt med "Jämnt fördelade"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 18 Juli 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 18 Juli 2013 Ja du... Det kändes väldigt uppenbart först men nu när du pekar ut det så vet jag inte riktigt hur jag ska definiera det. Kan vara för att det är sent. Återkommer senare idag när jag har fått tänkt lite på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
V0LFI Skrivet 19 Juli 2013 Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2013 huh 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 19 Juli 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2013 Jämnt fördelade borde ju innebära att avståndet mellan två punkter aldrig understiger ett givet värde samtidigt som antalet punkter är så många som möjligt. Jag tänker mig typ rörliga, laddade partiklar som fördelar sig på en ytan av en neutral sfär. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 19 Juli 2013 Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2013 Jag tror inte den definitionen ger ett entydigt mönster. En förbättring är kanske: "givet antalet punkter så är är de placerade så att det minsta avtåndet mellan två punkter är maximal." men jag är fortfarande inte säker på om det ger en unik placering. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.